جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
رکود بازار لوازم خانگی در ایران پس از اینکه وعده های مقامات درباره واردات لوازم خانگی مردم را گمراه کرده بود، دوباره افزایش یافته و حالا این مساله نگرانی هایی را برای تولیدکننده ها هم به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۵۲۹۷

تیتر۲۰- رکود بازار لوازم خانگی در ایران پس از اینکه وعده های مقامات درباره واردات لوازم خانگی مردم را گمراه کرده بود، دوباره افزایش یافته و حالا این مساله نگرانی هایی را برای تولیدکننده ها هم به وجود آورده است.

یک کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج با اشاره به اینکه رکود بازار لوازم خانگی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شده  و هم اکنون عمیق تر شده است، گفت: در سال های اخیر برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها یا ازسرگیری واردات لوازم خانگی داده بودند به همین دلیل عده ای فعلا از خریدهای خود صرفه نظر کردند و منتظر ورود کالاهای خارجی یا کاهش قیمت ها بودند، اما برخلاف این وعده ها مذاکرات برجام هم کاملا پیچیده شد و واردات لوازم خانگی هم منتفی  و این مساله نه تنها باعث آسیب به اعتماد عمومی مردم شد، بلکه باعث افزایش رکود بازار و حتی خسارت به تولیدکنندگان نیز شد، زیرا تقاضا در بازار افت داشته و از طرف دیگر قدرت خرید مردم هم به شدت کاهش یافته و این موضوع به سادگی قابل جبران نیست و اگر این روند ادامه داشته باشد، شاهد بروز موج تعدیل نیرو در شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی خواهیم بود.

احسان فدایی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که رکود سال های اخیر بازار لوازم خانگی که در نتیجه کرونا، وعده های خیالی و آمار سازی های غیر کارشناسی و... به وجود آمده بود و بیشتر منجر به بیکاری تعداد زیادی از نیروکار صنعت لوازم خانگی شده بود، افزود: در واقع با کاهش تقاضا برای لوازم خانگی برخی تولیدکننده ها تیراژ تولید خود را کاهش دادند یا برنامه های افزایش تولید را به تعویق انداختند و همین مساله اشتغال این صنعت را تحت تاثیر قرار داد و از سوی دیگر تعطیلی بخش اعظم نمایندگی های فروش برندهای کره ای هم منجر به بسته شدن برخی فروشگاه ها شد و این موضوع هم خود باعث بیکاری تعدادی از نیروی کار فعال در این بازار شده بود.

عمیق تر شدن رکود بازار لوازم خانگی

او افزود: حالا در مقطع کنونی با عمیق تر شدن رکود بازار لوازم خانگی بسیاری از فعالان بازار نگران تعطیلی برخی شعب فروشگاه های لوازم خانگی و بیکاری ناشی از آن هستند، هرچند نباید فراموش کرد که اگر این اتفاق بیفتد در مرحله بعد شاهد تعدیل نیروی انسانی کارخانه های لوازم خانگی خواهیم بود و این موضوع در دو بعد می تواند تبعات منفی برای کشور داشته باشد؛ نخست اینکه نیروی متخصص پس از بیکاری از این صنعت مهاجرت می کند و بعد دیگر اینکه در شرایط کنونی که کشور با رکود مواجه است و مردم با بازار لوازم خانگی به نوعی قهر کرده اند، افزایش بیکاری می تواند تبعات شکننده ای برای کشور داشته باشد.

این کارشناس صنعت لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه رشد ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد کارگران و اخذ تعرفه‌های گمرکی بر مبنای ارز نیمایی به تولیدکنندگان آسیب جدی وارد می کند، تصریح کرد: در  روزهایی که گذشت، ثبت سفارشات مواد اولیه و تجهیزات صنعت لوازم خانگی کمتر شده و این می تواند نشانه ای از کاهش تولید لوازم خانگی برای آینده باشد و از آنجایی که دولت وعده افزایش تولید و عرضه لوازم خانگی داده بود، این اتفاقات می تواند مغایر با برنامه های کلان این صنعت باشد و شاید همین مساله منجر به افزایش قاچاق کالاهای این صنعت برای تامین نیاز داخلی باشد.

مزیت رقابتی‌ برای اجناس قاچاق

فدایی تصریح کرد: گرانی تولید داخلی و دستوری شدن بازار برندهای ایرانی، باعث مزیت رقابتی‌ برای اجناس قاچاق خواهد شد، زیرا فروشندگان زمانی که قیمت کالاها و برندهای داخلی از حدی فراتر رود، به‌ناچار به فروش کالاهای غیررسمی روی خواهند آورد. چون کالاهای غیرقانونی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه‌های متحمل بر تولید داخلی معاف هستند و چون به قیمت پایین‌تری عرضه می شوند، امکان مانور قیمتی بیشتری روی آن‌ها وجود دارد و با اختلاف قیمتی حاصل شده میان برند ایرانی و خارجی، کفه ترازو به سمت دیگر متمایل خواهد شد و همین مساله دوباره برندهای داخلی را تحت فشار قرار خواهد داد. حال در شرایط کنونی برای جلوگیری از این پدیده شوم نقش دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در مبارزه جدی‌تر با قاچاق بیش از پیش اهمیت دارد تا بتوان با حمایت از برندهای داخلی، در راستای توسعه و تنوع محصولات، کاهش قیمت‌ها و رسانیدن کالا به دست مصرف‌کنندگان برنامه‌ریزی کرد./موج

ارسال نظرات
موضوعات روز