جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر با ارائه توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده در این معاونت در قالب قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی گفت: اتوبوس‌های ۲ طبقه به تهران باز‌می‌گردند!
کد خبر: ۵۶۰۷۴

تیتر۲۰- مجتبی شفیعی در جریان هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، پاک و مدیریت تقاضا در این زمینه از رویکردهایی است که می‌تواند تا 15 درصد موارد موثر در ترافیک را بهبود دهد، اظهار کرد: بنا بر تدبیر شهردار تهران در خصوص موضوعات اولویت‌دار و نیازمند به تعاملات بین بخشی، قرارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک با برگزاری چهار جلسه یکی از این قرارگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به قوانین فرادستی حوزه حمل و نقل افزود: ارکان‌های اجرایی موثر در ترافیک پایتخت حضور دارند و نیاز به قرارگاه وجود داشت تا هماهنگی بین این ارکان‌ها ایجاد شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ما برای تجهیزات متحرک، توسعه و نوسازی باید برنامه‌ریزی انجام می‌دادیم، گفت: توسعه خطوط و نوسازی خطوط موجود و نوسازی سخت‌افزار و بهبود نرم‌افزاری را نیز باید دنبال کنیم؛ برقی‌سازی حمل و نقل و توسعه دوچرخه و اسکوترهای برقی نیز از دیگر برنامه‌های مورد اهمیت است که باید دنبال شود.

وی با اشاره به تدوین 59 برنامه عملیاتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 143 ایستگاه و یک‌ هزار و 521 واگن داریم که 260 واگن دو طبقه و یک‌ هزار و 295 واگن یک طبقه است؛ برای رسیدن به مدت زمان میانگین دو دقیقه، به یک‌ هزار و 467 واگن نیاز داریم و 1500 واگن نیز برای خطوط هشت تا 11 نیاز داریم.

شفیعی با بیان اینکه اتوبوس‌های 2 طبقه به تهران باز‌می‌گردند، گفت: در بخش اتوبوسرانی متوسط عمر ناوگان 10 سال و بخش خصوصی 15 سال است؛ همچنین 5 هزار و 17 دستگاه موجود در بخش ملکی و 2 هزار و 274 دستگاه اتوبوس فعال داریم و 303 دستگاه مینی‌بوس نیز فعال هستند.

فرسودگی کامل ناوگان تاکسی ون‌ها

وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی 78 هزار و 784 تاکسی داریم، اظهار کرد: از این تعداد 6 هزار و 507 دستگاه ون هستند که به طور کامل فرسوده هستند و از 72 هزار و 277 دستگاه تاکسی 52 درصد بالای 10 سال هستند و به سن فرسودگی رسیدند؛ میانگین سفر با تاکسی 18.4 درصد و میانگین جابجایی 3.4 میلیون سفر در روز است.

شفیعی با اشاره به تعریف 12 پروژه در توسعه مترو یادآور شد: 276 هزار میلیارد تومان و 306 میلیون یورو برای توسعه مترو در دوره چهار ساله پیش‌بینی شده است؛ در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی 39 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه تکمیل انبار قطعات یدکی مترو نیز خاطرنشان کرد: 885 میلیارد تومان برای هشت پروژه در این بخش تخصیص داده شده است؛ اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور در حال پیگیری است تا 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای لوازم یدکی مترو تخصیص داده شود. فعال‌سازی قرارداد 630 دستگاه واگن با تهاتر نفت انجام خواهد شد.

وی افزود: این موضوع به دوره قبلی مدیریت شهری برمی‌گردد که در دوره فعلی پیگیری صورت گرفت. آخرین مکاتبات با سازمان برنامه و بودجه انجام شد که باید به وزارت نفت اعلام کند که حواله برای تهاتر نفت تأمین شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه فعلی مترو از نظر طول شبکه رتبه بیستم دنیا را دارد، گفت: ارزان‌ترین کرایه دنیا در مترو به تهران اختصاص دارد.

شفیعی با اشاره به اینکه در حوزه اتوبوسرانی 10 پروژه تعریف شده است، یادآور شد: در زمینه موتورسیکلت نیز سه پروژه با 11 هزار و 15 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در تاکسیرانی 6 پروژه با 33 هزار و 134 میلیارد تومان و در مدیریت هوشمند ترافیک سه پروژه با بیش از 3 هزار میلیارد تومان تعریف کرده‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه 4 هزار و 300 دستگاه در دوره چهار ساله باید نوسازی شوند، تصریح کرد: 2 هزار و 300 دستگاه از محل وزارت کشور، یک هزار دستگاه از محل واردات و 500 دستگاه نیز برقی است که قرارداد آن از سوی وزارت کشور مبادله شده و در حوزه بخش خصوصی نیز قرارداد 50 دستگاه منعقد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تقویت بخش خصوصی در ساماندهی نیروهای انسانی گفت: یکی از خطوط بی‌آرتی برای ورود بخش خصوصی در این زمینه در نظر گرفته شده است؛ برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای تأمین رانندگان از این محل انجام شده و در نظر داریم بخش خصوصی خطوط جدید را در اختیار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همزمان با اورهال و بازسازی، تعویض مخزن نیز در بخش اتوبوسرانی پیش‌بینی شده است؛ خودروسازان وارد گود شده‌اند و با توجه به مدل اقتصادی سرمایه‌گذاری، علاقمند شدند که از اتوبوس‌های خود در خطوط استفاده کنند و برنامه‌ریزی شده تا یک ماه آینده در زمینه خصوصی‌سازی ورود کنیم.

شفیعی با بیان اینکه سامانه بزرگ اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین فضای زیرزمینی کشور و حتی خاورمیانه افتتاح خواهد شد، گفت: ورودی دوم یادگار امام در خط 6 افتتاح شد و همچنین ایستگاه 17 شهریور به بهره‌برداری رسید و 6 ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال در مدار قرار می‌گیرد.

وی افزود: تأمین 30 دستگاه اتوبوس، تکمیل و نوسازی 920 دستگاه تاکسی، تعمیرات سامانه‌های هوشمند و اخذ مجوز تهاتر نفت و انعقاد تفاهم‌نامه با مپنا و دیگر اقداماتی از این قبیل از جمله اقدامات انجام شده در مدت اخیر بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور با تعریف هشت پروژه تصریح کرد: سقف جریمه‌کرد خودروهای فاقد معاینه فنی محدود شده که باید این اختیار داده شود که شهرداری با همکاری پلیس این موضوع را دنبال کند.

شفیعی ادامه داد: پلیس مباحث حقوقی را در خصوص خودروهای فاقد مجوز طرح ترافیک دنبال کرده و همکاری‌هایی در این زمینه داشته‌ایم که بتوانیم رویکرد مشخصی در برخورد با این خودروها داشته باشیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس‌ها اشاره کرد و افزود: اجرای طرح الزام دریافت گواهی معاینه فنی خودروهای پلاک تهران از مراکز معاینه فنی و توسعه حمل و نقل پیاده‌‌محور نیز از دیگر طرح‌هایی است که امیدواریم در دو سال آینده در این زمینه به نتیجه برسیم.

وی همچنین تصریح کرد: احداث ساختمان مرجع آزمایشگاه جایکا از مواردی است که زمین آن تأمین شده و ساخت آن را دنبال می‌کنیم تا در دوره چهار ساله تکمیل شود.

شفیعی در خصوص حوادث ترافیکی در شهر تهران، گفت: علت‌یابی بروز حادثه در طول سال قبل انجام و رفع نواقص به مناطق دیگر نیز اعلام شد که در سال 1400 علیرغم افزایش 35 درصدی ترافیک، شاهد کاهش هشت درصدی تلفات رانندگی در شهر بودیم./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز