جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
خدمات فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر معیشت خانوارهای ایرانی
تیتر20 - فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیر از آن که یکی از نشانه‌های دنیای مدرن است و نمادی است برای توسعه‌ یافتگی شهرها، شرایط خرید را برای مشتریان از نظر کمی و کیفی تسهیل می‌کند.

تمرکز کلیه اقلام در یک مجموعه با تنوع بالا و همچنین تخفیف‌های متنوعی که به مشتریان می‌دهد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را متمایز از سایر فروشگاه‌های شهری کرده است.

این فروشگاه‌ها تلاش می‌کنند محیطی جذاب برای مشتریان‌شان با سلایق مختلف بسازند. غیر از آن مشتری این امکان را دارد از گوشت و مرغ تا ادویه و لوازم بهداشتی و ... را از یک مرکز خریداری کند. 

ثبات قیمت از شمال تا جنوب شهر   
یکی از مهم‌ترین کارکردهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به طور مستقیم بر معیشت خانواده‌ها اثر می‌گذارد، شفافیت قیمت‌ها و ثبات آن در فروشگاه‌های مختلف است. به این صورت که فرقی نمی‌کند شما از فروشگاه زنجیره‌ای در کدام منطقه خرید انجام می‌دهید، قیمت‌ها همه یکسان است و این ثبات و شفافیت می‌تواند امنیت خاطر شهروندان را جلب کند. 

به غیر از آن فروشگاه‌ها به دلیل قدرت خرید و توزیعی که دارند می‌توانند از مشوق‌های مختلف برای فروش کالا استفاده کنند. از آن جمله ارائه تخفیف‌های دوره‌ای که حتی برخی از آن‌ها بدون مناسبت است. و یا برگزاری جشنواره‌های ماهانه یا فصلی که یک نوع قیمت شکنی در آنها رخ می‌دهد و افرادی که خیلی اهل حساب و کتاب و دو دوتا چهارتا هستند، می‌توانند صرفه‌جویی قابل توجهی در این خریدها داشته باشند. اما این نوع جشنواره‌ها و تخفیف‌ها چه سودی برای فروشگاه‌ها دارند و آنها این قدرت را از کجا به دست آورده‌اند؟

اول آن که این فروشگاه‌ها به صورت مستقیم با تولیدکنندگان وارد مذاکره و معامله می‌شوند و بخشی از محصولات آنها را پیش خرید می‌کنند. این معامله دو سر سود است برای مشتری و تولید کننده. در عین حال، فروشگاه‌ها تلاش می‌کنند سود اصلی خود را با افزایش فروش کسب کنند که همراه با رضایت مشتری نیز است. 

کسب رضایت مشتری تنها در این بخش خلاصه نمی‌شود. در ماه‌های اخیر و هم زمان با حذف ارز ترحیجی، دولت بخش توزیع را مکلف کرد که کالاها را اعم از تولید جدید یا قدیم با قیمت جدید به فروش برسانند. این موضوع اگرچه یک دستور بود و باید اجرا می‌شد، اما مجریان را با چالش‌های فراوانی مواجه کرد، به نحوی که مشتریان عصبانی ترجیح می‌دادند ناراحتی خود را برای متصدیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کارکنان آن نمایش دهند. در این شرایط فروشگاه‌های زنجیره‌ای موفق شدند با یک مدیریت صحیح و درست در عین همراهی سیاست‌های دولت، فضا را آرام کنند. 

بحران کمبود کالا که به ایران نرسید
در طول دو سال گذشته و هم زمان با رشد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شاهد بحران‌هایی از جمله شیوع کرونا و افزایش تورم افسار گسیخته، موضوع ، رشد قیمت‌ها و درج قیمت‌ تولید کننده بودیم. در همین شرایط باز هم فروشگاه زنجیره‌ای تلاش کردند به عنوان بازوی قوی دولت به بهترین نحو ممکن شرایط را برای حفظ آرامش اقتصاد کشور مهیا کنند تا از فضای چالشی خارج شود. 

اگر به خاطر داشته باشید هم زمان با شیوع کرونا و تعطیلی شهرها و هشدار برای عدم حضور در مجامع مختلف، در برخی از کشورها به فروشگاه‌ها هجوم بردند تا آذوقه مناسبی برای ایام قرنطینه داشته باشند. این در حالی است که این اتفاق در ایران رخ نداد و قفسه‌ های خالی از ارزاق و محصولات مختلف به چشم نیامد. 

حتما اول مقایسه کنید
فروشگاه‌های زنجیره‌ای فضایی بزرگ در اختیار دارند و در این فضا قفسه‌ها را سرتاسر فروشگاه چیده‌اند. دسته‌بندی‌ها مشخص است و در هر دسته یک گروه قرار دارد، اما با برندهای مختلف. تنوع محصولات که عمده آنها برای حمایت از کالای ایرانی، متعلق به تولید کننده ایرانی است، برچسب قیمت دارند.

 این شرایط فرصت و زمان کافی را به مشتری می‌دهد تا خرید مورد نظرش را ابتدا خوب برانداز کند و بعد از مقایسه قیمتی و کیفیتی، آن را در سبد خریدش قرار دهد.

 این امکان و فرصت معمولا در فروشگاه‌های کوچک وجود ندارد. شما از ابتدا باید اعلام کنید چه چیزی با چه برندی می‌خواهید و در نهایت قیمت آن را محاسبه کنید. فروشنده آن قدر فرصت ندارد که تک به تک به مشتریانش درباره قیمت و تفاوتش با دیگر برندها توضیح بدهد.

 در پایان مسیر خرید، وقت حساب و کتاب می‌رسد که قیمت‌ها یک به یک محاسبه می‌شود و در نهایت شما کارنامه خریدتان را دریافت می‌کنید. حالا این فرصت را دارید تا زمانی دیگر خوب به حساب و کتاب‌ها برسید و میزان هزینه‌ای که صرفه جویی کرده‌اید را محاسبه کنید.

ارسال نظرات
موضوعات روز