جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
نفع بازار از حذف محصولات ناقص ایران خودرو
تیتر20 - ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران با عبور کامل از تولید محصولات ناقص تولید خود را به سمت عبور مستقیم 100 درصدی (کامل) برده است. 

همچنین بنابر اعلام مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت با اصلاح تعریف تولید در این شرکت، آنچه را که در قالب محصول کامل ساخته می شود، به عنوان آمار واقعی تولید اعلام می کند.

 مهدی خطیبی این را هم گفته که تولید خودرو کامل تبعات مثبتی را در سال جاری به همراه خواهد داشت، از جمله صرف جویی هفت هزار میلیارد تومانی و کاهش حواشی و رفع نسبی نگرانی شهروندان از روند عرضه خودرو به بازار.

خودروهای ناقص داستانی طولانی دارد و اولین بار به شکلی جدی در دوران تحریم های هسته ای کشور طی سال های 91 و 92 خود را نشان داد. طبق ادعای خودروسازان، محصولاتی که معمولا در سال های تحریم در پارکینگ های آنها دپو می شوند، در واقع خودروهای ناقص هستند و به دلیل کسری قطعات امکان تجاری سازی آنها نیست. 

این ادعای خودروسازان البته توسط افکار عمومی و حتی برخی نهادهای نظارتی به چالش کشیده شده است، با این حال خودروسازان همچنان واژه "ناقص" را برای آنها به کار می برند. در این بین، ایران خودرو نیز از زمستان سال گذشته تکمیل و تجاری سازی محصولات ناقص را در دستور کار قرار داده و از خردادماه امسال تولید کامل را به 100 درصد رسانده است.

 تولید خودرو کامل اما از جهات مختلف می تواند به نفع خودروساز بزرگ ایران تمام شود. نخست اینکه طبق اعلام مسوولان این شرکت، به واسطه تولید محصولات کامل، تا 25 درصد به کیفیت خودروهای تولیدی اضافه خواهد شد. با توجه به نارضایتی شهروندان از سطح کیفی خودروهای داخلی، تحقق رشد 25 درصدی خودروها از ناحیه حذف محصولات ناقص می تواند در صورت لمس توسط مشتریان، کاهش نارضایتی آنها را به دنبال داشته باشد.

 نکته بسیار مهم دیگر از ناحیه حذف محصولات ناقص، رشد عرضه به بازار است، اتفاقی که قطعا باید از ناحیه تولید کامل رخ بدهد. قبلا ده ها هزار دستگاه محصول این شرکت به دلیل کسری قطعه در پارکینگ دپو می شدند و امکان عرضه نداشتند. 

این در حالی است که با تولید کامل، خودروها با عبور از خط تولید، مستقیم در اختیار سازمان فروش قرار می گیرند تا در قالب طرح های مختلف به بازار عرضه شوند. با افزایش عرضه به بازار، تا حدی از نارضایتی شهروندان بابت کمبود خودرو در بازار کاسته خواهد شد. افزایش عرضه همچنین می تواند به کنترل قیمت در بازار خودرو منجر شود.

مساله بعدی اما از بعد اجتماعی قابل بررسی است. خودروهای دپویی در پارکینگ های خودروسازان، از نظر افکار عمومی حکم احتکار را دارند، بنابراین با حذف محصولات ناقص، طبعا دیگر نباید شاهد انبارهای مملو از محصول خودروسازان به خصوص ایران خودرو باشیم. به عبارت بهتر، وقتی خودروها به صورت کامل تولید شوند، دیگر نیازی به دپوی آنها نیست و تصاویر پرحاشیه انبارهای پر از محصول خودروسازان تکرار نخواهد شد. این موضوع می تواند بخشی از اعتماد از دست رفته شهروندان نسبت به خودروسازان را برگرداند.
 
در نهایت این‌که به واسطه تولید کامل، هزینه انبارداری خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت و آنها به واسطه تحویل سر وقت محصولات ثبت نامی، پول کمتری بابت جریمه تاخیر می پردازند. همان طور که مدیرعامل ایران خودرو نیز اشاره کرده، با حذف محصولات ناقص، تا هفت هزار میلیارد تومان صرفه جویی صورت خواهد گرفت، موضوعی که در این شرایط سخت اقتصادی و قیمت‌گذاری تکلیفی، کمک خوبی به ایران خودرو محسوب می شود.
ارسال نظرات
موضوعات روز