پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
تیتر20 گزارش می دهد:
هر چند عمرمدیریت مدیرعامل جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص ۶ ماه را پر نکرده است اما با نگاهی به عملکرد این خودروساز می توان گفت که محمد علی تیموری ریشه تولید خودرو ناقص در سایپا راخشکاند.
کد خبر: ۵۶۵۸۵
تیموری ریشه تولید خودرو ناقص در سایپا راخشکاند
تیتر ۲۰ -  یکی از پرسش هایی که طی سال های اخیر به خصوص سال گذشته در سطوح مختلف جامعه مطرح می شد ،تناقض در آمار تولید بود.البته نه اینکه درباره آمار تولید شکی وجود داشته باشد یا خودروسازان با اتهام آمار سازی مواجه باشند. بلکه پرسش درباره این بود که چرا به رغم افزایش آمار تولید،اثری از آنها در بازار دیده نمی شود؟ چرا همچنان معوقات بیداد می کنند و قیمت ها همچنان سودای فتح قله های بالاتر دارند؟
 
چراهنوز تعادل میان عرضه و تقاضا کاهش پیدا نکرده و مانند سابق این عدم تعادل باعث شکل گیری تقاضاهای سفته بازانه بیشتر شده است؟ چه دلیل دارد که به رغم تولید بیشتر میزان مطالبات قطعه سازان ییشتر می شود و در کنار آن زیان انباشته خودروسازان و دیون معوق انها بیشتر از گذشته می شود؟ 

این ها بخشی از پرسش های خرد و کلانی بودند که طی سال گذشته مطرح بود؟ این مساله باعث اعتراضات در سطوح مختلف جامعه نیز شده بود. در این میان انتشار آمار خودروهای ناقص به بسیاری از پرسش ها پاسخ داد.

به بیان دیگر ریشه بسیاری مشکلاتی که باعث التهاب بیشتر بازار خودرو شده بود،در گروه خبری بود که باعث بهت و تعجب شد.خبر این بود،۱۷۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان مانده است.سهم نارنجی پوشان بیش از 80 هزار خودرو بود.این مساله چنان بغرنج و آزار دهنده شده بود که دادستان تهران مدیران عامل وقت دو شرکت را احضار و پس از شنیدن سخنان و دلایل این مشکل ،برای تعیین تکلیف و خالی کردن انبارها از خودروهای ناقص اولتیماتوم داد.

با این  وجود به رغم سعی و تلاشی که داشتند موفق به این کار نشدند و در اواخر دی ماه مدیر عامل سابق سایپا،جای خود را به محمد علی تیموری داد.

تیموری نیز پس از تصدی سکان هدایت نارنجی پوشان در سخنانش چند کلید واژه وجود داشت، تولید خودروی اقتصادی،عبور مستقیم و تعهد به تجاری سازی خودروهای ناقص. هرچند در ابتدا گوش های شعار زده چندان این گفته ها جدی نگرفتند ولی زمان،هر چند اندک ثابت کرد که تیموری می دانسته است که چه می گوید. در واقع وی با شناخت مشکلات از همان ابتدا می دانست که مشکل کجاست و روی همان نقطه نیز تمرکز کرد.

تیموری معنی خودروی ناقص را می دانست و به همین علت بود که تاکید ویژه ای به عبور مستقیم داشت. به بیان دیگر وی نیز می دانست که جامعه چه حساسیت و توقعی روی صنعت خودروسازی دارد و در عین حال اثرات تولید غیر تجاری را نیز دیده و شناخته بود.

به همین علت تیموری در ابتدای نارنجی پوش شدندش تاکید و تمرکز خاصی بر خودروهای ناقص داشت.یعنی در کنار اینکه خودروهای با زیان بالا را آرام آرام از دستور کار خارج کرد و در ترکیب تولید تغییر به وجود آورد، با اختصاص زمان بیشتر اقدامات لازم برای تجاری سازی خودروهای ناقص را آغاز کرد.در کنار آن به صورت همزمان درصد عبور مستقیم را افزایش داد.

به نحوی که در حال حاضر نه تنها خودروی ناقصی در سایپا تولید نمی شود،بلکه درصد عبور مستقیم به بالای ۹۰درصد رسیده است. در همین حال با کاهش آمار خودروهای ناقص 80 هزار دستگاه به زیر ۲ هزار دستگاه از یک سو بسیاری از تعهدات معوق را ایفا کرده اند و از سوی دیگر مانع تعمیق و تحمیل مشکلات بیشتر به سایپا شده اند.

در عین حال تزریق این تعداد خودرو به بازار به منزله کاهش تقاضا به همان اندازه تلقی می شود.به این معنی که بیش از 80  هزار تقاضا از بازار کاسته شده و به همان اندازه نیز تعهد ایفا و از اعتراضات کاسته شده است.در همین حال با تجاری سازی این تعداد خودرو و تاکید بر تولید خودروهای کامل نه تنها التهاب بازار کمتر شده بلکه حداقل میزان دیون به زنحیره تامین اگر کاهش نداشته، افزایش هم نداشته است.

در واقع خشکیده شدن ریشه خودروهای ناقص در تمام طرف های درگیر این صنعت اثر گذار بوده است و این مهم به نام تیموری ثبت خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز