سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
کک و مک و جای جوش دو مقوله جدا از هستند که عوامل متفاوتی آنها را ایجاد کرده و روش‌های درمانی متفاوتی هم دارند.
کد خبر: ۵۶۹۵۶

تیتر۲۰- فیروزه دادور متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه کک و مک و جای جوش دو مقوله متفاوت هستند و درمان‌های متفاوت دارند اظهار داشت: کک و مک دانه های تقریبا یک تا دو میلیمتری قهوه ای رنگ است که معمولا روی پوست صورت به وجود می آید اما  جای جوش در اثر التهاب جوش ها به وجود می‌آید. پس از خوب شدن جوش‌ها، جاهای گود و فرورفته ای در روی پوست به وجود می آید که البته می‌تواند رنگ قهوه ای و تیره هم داشته باشد. 

وی افزود: در ایجاد کک و مک بیشتر عوامل ژنتیکی نقش دارند. افرادی که پوست روشن تری دارند مستعد ایجاد کک و مک بر روی پوست هستند و البته نور خورشید در ایجاد آن بسیار موثر است به همین دلیل در فصل تابستان که خورشید بیشتر می‌تابد، کک و مک ها بزرگتر و تعداد آنها بیشتر می‌شود و بالعکس در زمستان دوباره کم رنگ و کوچک می‌شوند.  نکته مهم استفاده مستمر افراد از ضدآفتاب است. داروهای روشن کننده هم کک و مک ها را کم رنگ می‌کنند و در کنار آنها می توان از لیزر هم برای کوچک و کم رنگ کردن آنها استفاده کرد.

دادور تاکید کرد: در تمامی ایام سال همه باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. در فصل گرما، آفتاب سوختگی به وجود می آید اما اشعه ماوراء بنفش در تمامی ایام سال وجود دارد و به همین دلیل حداقل SPF یعنی 30 توصیه می شود اما معمولا چون مصرف ضد آفتاب بر روی پوست کم است به مرور زمان تاثیر آن کم می شود به همین دلیل اگر از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتر به اندازه 50 استفاده شود بهتر است. این کرم باید نیم ساعت قبل از خروج از منزل برای نقاطی که در معرض نور آفتاب است استفاده شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره درمان جای جوش گفت: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. افراد باید زمانیکه جوش فعال دارند آن  را درمان کنند. با این کار اسکار و جای جوش به وجود نمی‌آید. پیش از این داروهای مناسبی برای درمان جوش وجود نداشت اما در حال حاضر داروهای خوبی وجود دارند که می‌توان جوش ها را درمان و از ایجاد جای جوش جلوگیری کرد.

وی افزود: لیزر، میکرونیدلینگ، تزریق فیلر و ساب‌سیژن، روش‌های درمانی هستند که تا 70 درصد می‌توانند جای جوش را ترمیم کنند./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز