جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
بانک توسعه تعاون برای توانمند سازی تعاونی های روستایی چه کرده است؟
تیتر20 - از زمان تأسیس اولین تعاونی در 150 سال پیش تاكنون، شاهد رشد بسیار بالایی در توسعة تعاونیها در سراسر دنیا بوده ايم. بر پاية آخرين آمار، تقريباً 810 میلیون نفر در دنیا عضو تعاونی هستند. تعاونیها مشاركت مردم روستايی را در فعالیتها سرعت میبخشند. حتی در كشورهای توسعه يافته هم تعاونیها نقش مهمی در وضعیت اقتصادی دارند.

اما با وجود تلاشهای گوناگون در راستاي توانمندسازي تعاونيها در ايران توفیق چنداني در زمینه مفهوم و راهكارهاي اين امر در ایران مشاهده نميشود و همچنان مهاجرت از روستاها به شهرها با سیر صعودی در حال افزايش است.

این در حالی است که بر اساس اصل 44 قانون اساسی ، بخش تعاون يکی از پايه های نظام اقتصادی كشور قلمداد شده است. در راستای توسعة بخش تعاون و نقش محوری آن در استقرار عدالت اجتماعی به موازات رشد اقتصادی، دو بند از سیاستهای كلی برنامة چهارم توسعه به توسعة بخش تعاونی اختصاص يافته است كه میتواند موجب توسعة بیشتر بخش تعاونی شود .

یکی از اقدامات برای تحقق توسعه تعاون در کشور تاسیس بانک توسعه تعاون بوده تا از طریق این نهاد پولی مالی، تامین مالی و توانمندسازی اعتباری در بخش تعاون با سرعت و سهولت بیشتری تحقق یابد، اگرچه در میزان موفقیت این بانک در انجام این ماموریت همواره بحث هایی وجود داشته و دارد اما بهرحال یکی از فعالیت های این بانک به عنوان بازوی مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه های مختلف در حوزه توسعه و رونق بخش تعاون در کشور بوده است.

به تازگی و در آستانه هفته تعاون نیز از سوی معاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر از انعقاد قریب الوقوع تفاهم نامه¬ای با بانک توسعه تعاون داده شد که بر اساس این خبر، تفاهم نامه 30 هزار میلیارد ریالی با بانک توسعه تعاون در حال انعقاد است که از منابع آن برای توانمند سازی تعاونی های روستایی استفاده خواهد شد.

ضرورت و اهمیت توانمندسازی تعاونی ها
از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به نظر می رسد برنامه های جدی تری برای بخش تعاون از سوی وزارتخانه ذیربط در حال پیگیری و اجراست تا با تمرکز بر توانمندسازی تعاونی های روستایی، ضمن تقویت این بخش به توسعه اشتغال در روستاها نیز توجه بیشتری صورت گیرد.

 توجه به شرکت‌های تعاونی خصوصا در بخش تولید موجب تحرک‌بخش در ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اقتصاد می‌شود و تعاونی‌های روستایی با ظرفیتی که در روستاهای سراسر کشور در بخشهای مختلف به ویژه کشاورزی و دامپروری وجود دارد در صورت فرهنگ‌سازی و حمایت با پرداخت تسهیلات حداقلی می‌توانند با افزایش مشارکت مردم در توسعه و آبادانی زمینه اشتغالزایی و شکوفایی در مناطق روستایی را فراهم کنند .

طرح "تعاون روستا" و نقش بانک توسعه تعاون در توانمندسازی تعاونی های روستایی
یکی از طرح هایی که در این زمینه تدوین و در دستور کار قرار گرفته طرح "روستا تعاون"  است که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی اجرا شده تا روستاییان با تشکیل تعاونی و استفاده از ظرفیت‌های روستای محل سکونت خود اشتغالزایی کنند.

طرح روستا تعاون، در ابتدا با رویکرد ایجاد ۱۰۰۰ تعاونی در ۱۰۰۰ روستا به جهت احیای ظرفیت‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی عملیاتی شد و پس از آن با توجه به رویکردهای طرح و اهداف موثر آن در کاهش نرخ بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی، در کنار طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری و در قالب تعاونی های روستایی استمرار یافت.

در این میان بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای بخش تعاون در مرکز این طرح قرار دارد که با تخصیص اعتبار، تامین مالی و حمایت از پروژه ها در طرح های اشتغالروستایی باید نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.

از اختصاص خط اعتباری سه هزار میلیارد تومانی برای تعاونی ها تا حضور اثرگذار در طرح اشتغال روستایی

بر اساس تفاهم نامه 30 هزار میلیارد ریالی که در شهریورماه جاری از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون منعقد شد، منابع این خط اعتباری از سوی این بانک برای توانمند سازی تعاونی های روستایی استفاده خواهد شد.

به گفته سرپرست بانک توسعه تعاون در سال گذشته نیز بر اساس تفاهم نامه ای که این بانک با معاونت امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی امضا کرده بود خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی برای تعاونی ها تعریف شد که ۵۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار طی یکسال پرداخت شده است.

همچنین بر اساس اظهارات معاون تعاون، طی یکسال گذشته ۷۰۰ تعاونی از خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون استفاده کردند. بر این اساس ۱۹۹۰ میلیارد تومان طرح دریافت شده و همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان نیز تجهیز منابع صورت گرفته است و امسال نیز خط اعتباری 3 هزار میلیارد تومانی برای این منظور در حال نهایی شدن است.

در این راستا باید گفت در صورت تخصیص مناسب این اعتبار به طرح های تعاون در روستاها و مناطق عشایری، می توان نسبت به توسعه فعالیتهای اشتغال روستایی و کاهش مهاجرت به شهرها امیدوار بود چرا که ایجاد اشتغال روستایی از طریق تعاونی‌ها علاوه بر گسترش مشارکت جمعی و توسعه آبادانی در روستاها، موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی می شود که تاثیر بی بدیلی در توانمندسازی این بخش از اقتصاد کشور خواهد داشت.


عاملیت بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی و عشایری
طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری را باید بی شک یکی از بزرگترین طرح هایی دانست که از ابتدای انقلاب تاکنون در جهت تامین مالی تعاونی ها و حمایت از طرح های اشتغال روستایی و عشایری در قالب تعاونی در کشور انجام پذیرفته است.

بر اساس این طرح بسیاری از تعاونی های روستایی در کشور احیا و توانمندسازی شدند که سهم بانک توسعه تعاون در این اقدام بسیار چشمگیر بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده تا پایان تیرماه سال جاری بانک توسعه تعاون به ۲۷ هزار و ۴۱۸ طرح روستایی و عشایری تسهیلات پرداخت کرده است.

 مطابق با آنچه اطلاعات سامانه کارا نشان می‌دهد تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سرفصل اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۵۴ هزار و ۱۰۰ شغل در سراسر کشور ایجاد کرده است که قطعا در توانمندسازی تعاونی های روستایی و عشایری نقش بسیار مهمی داشته است. همچنین  بانک توسعه تعاون به‌عنوان نهاد مالی توسعه‌ای و به‌عنوان بانک عامل در این طرح بزرگ ملی توانسته است به ۲۷ هزار و ۴۱۸ طرح در تمام استان‌های ایران تسهیلات اشتغال پایدار را تخصیص دهد.

همچنین به گفته مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون به ۹۳۱ طرح رقمی در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان با هدف توانمندسازی و توسعه اشتغال در این طرح از طریق بانک توسعه تعاون تسهیلات پرداخت شده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون اقدامات توسعه ای این نهاد مالی را در سراسر کشور ارتقا خواهد داد.

ارسال نظرات
موضوعات روز