جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برنامه‌ریزی شده است تا 2 هفته آینده با مقامات هندی از وزارت کشتیرانی و آّبراهه‌های هند و وزارت امور خارجه این کشور جلسه‌ای درباره اپراتوری بندر چابهار و تعیین تکلیف قرارداد، داشته باشیم.
کد خبر: ۵۷۹۴۷

تیتر۲۰- جلیل اسلامی امروز در نشست خبری درباره آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار داشت:‌ تأمین برخی تجهیزات و جرثقیل‌ها و گنتری‌کرین‌ها در قالب تفاهم‌نامه اولیه از سوی شرکت هندی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد بندر چابهار در یک و نیم سال اخیر دو برابر شده است، اظهار داشت: از هر ظرفیتی برای توسعه بندر چابهار استفاده می‌کنیم، 8 ماه قبل توافق‌نامه‌ای با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خط کشتیرانی در بندر چابهار داشتیم و برقرار است.

وی بیان کرد: ما به عنوان سازمان بنادر و دریانوردی هیچ قراردادی با شرکت سینا و بنیاد در بندر چابهار نداریم و شرکت هندی مجاز به انتخاب شریک خود است.

هیچ منعی برای سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف در چابهار نداریم

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در مورد امکان حضور کشورهای دیگر در اپراتوری بندر چابهار گفت: بندر چابهار فازهای مختلف توسعه دارد، هندی‌ها در فاز یک فعال هستند اما در فاز دو که از دریا بازیافت شده است امکان سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف وجود دارد و هیچ منعی برای حضور سایر کشورها در توسعه چابهار از نظر ما وجود ندارد.

هندی‌ها 25 درصد قرارداد بلندمدت را در قالب قرارداد موقت اجرا کرده‌اند

وی درباره دلیل شروع‌نشدن توافق 10 ساله با هندی‌ها، بیان‌ کرد: توافق‌نامه با هندی‌ها تا منتهی شدن به قرارداد و عملیات در مسیر سرعت خود نبوده و به دلایل مربوطه به بند داوری قرارداد، این قرارداد به صورت رسمی هنوز عملیاتی نشده است.

اسلامی اضافه کرد:‌ در قالب توافق کوتاه‌مدت شرکت هندی 25 درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل کرده است دو دوره 18 ماهه به صورت مستقیم در بندر حضور داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوعات مقرر شد از وزارت کشتیرانی و آبراهه‌های هند و همچنین مسؤول وزارت خارجه هند و معاون خارجه هند به ایران بیاید که تا دو هفته آینده این جلسه برگزار خواهد شد تا برای نهایی‌سازی این موضوع در چابهار برنامه‌سازی شود.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا از تجهیزات بندر چابهار که توسط هندی‌ها آورده شده است استفاده نمی‌شود؟ گفت: ورود این تجهیزات در قالب قرارداد بلندمدت است این تجهیزات که وارد شد به دلیل عدم امکان اجرایی‌سازی قرارداد بلندمدت، هنوز استفاده نشده است اما صحبتی با طرف هندی داشتیم و به زودی حتما از این تجهیزات در بندر چابهار استفاده خواهد شد و تست‌ها انجام شده است.

210 هزار میلیارد ریال قرارداد‌ در بنادر کشور در دست اجرا است

وی گفت: 370 فقره قرارداد بخش خصوصی در بنادر داریم که بیش از 210 هزار میلیارد ریال ارزش دارد؛ در دولت سیزدهم جذب سرمایه‌گذاری 33 هزار میلیارد ریالی تاکنون انجام شده است،‌ امسال 8 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که در قالب 6 فقره قرارداد در موضوع انبارها، باراندازها، سیلو و ظرفیت‌های استاندارد تخلیه و بارگیری غلات است.

برنامه سازمان بنادر برای افزایش تعرفه‌های بندری تا پایان سال

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بنادر ما کارکرد ملی دارد و کارکرد محلی و بومی ندارد، سازمان بنادر در سنوات گذشته به دلایل مختلف نسبت به قیمت تمام شده در واحد خدمات، عقب‌ماندگی در تعرفه داشت و امروز هنوز نسبت به خدمات تعرفه ما ارزان‌تر است و در بنادر جنوب و شمال تعرفه‌های ما ارزان است.

وی اضافه کرد:‌ در حوزه کانتینر یا خدمات خاص، بیش از هفت سال است افزایش تعرفه نداشته‌ایم و درواقع تلاش کردیم با اقتصاد کشور همراه باشیم.

اسلامی گفت: در حوزه خدمات کالاهای اساسی و با توجه به افزایش قیمت تجهیزات و هزینه نگهداری و هزینه تأمین قطعات، به ناچار باید به اصلاح سیستم تعرفه‌ها بپردازیم و یک هدفمندسازی در تخصیصات تعرفه‌هایمان کنیم که این موضوع تا پیش از پایان سال اعلام خواهد شد.

شکایتی بابت «خروج غیرقانونی کشتی حامل قیر از بندر امام» دریافت نکردیم

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این گفته که در مرداد امسال یک شناور تانکر پس از بارگیری قیر از اسکله 37 بندر امام خارج شد‌ و سپس به بهانه مشکلات اسنادی به لنگرگاه رفت‌ اما بدون مجوز از لنگرگاه خارج شد‌ و ظاهرا قیر را به سرقت برده است، گفت: ما هماهنگی‌هایی با ایجنت این شناور انجام دادیم اما توقیف شناور باید از طریق محاکمه قضایی انجام شود و حکم برای بندر امام خمینی (ره) صادر شود تا شناور را توقیف کنند.

وی افزود:‌ این شناور بدون صدور مجوز از لنگرگاه خارج شده است و ما هم بر اساس الزامات بین‌المللی مکاتباتی با ایجنت این کشتی داشته‌ایم اما ابلاغیه‌ای مبنی بر توقیف شناور به بندر امام تحویل نشده است، شناور بدون مجوز بندر را ترک کرده است و اگر قرار باشد اقدامی انجام شود باید حکم قضایی به بندر امام صادر شود./فارس

ارسال نظرات
موضوعات روز