پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تیتر20 - محمدمهدی حاجمحمد ، مدیرعامل فروشگاه زنجیرهای مینو مارت درباره مشکلات فروشگاههای زنجیرهای در کشور گفت: اگرچه به نظر میرسد سهم بازار فروشگاههای زنجیرهای به ویژه در حوزه کالاهای تند گردش بستهبندی نسبت به بازار سنتی در کشور رو به افزایش است، اما توسعه فروشگاههای زنجیرهای با چالشهای متعددی روبهرو است.
او با بیان اینکه در ادوار گذشته به علت بکر بودن فضای رقابت در صنعت، توسعه خوبی پیش روی شرکتهای پیشگام قرار گرفت، افزود: در حال حاضر وابستگی صنعت به املاک تجاری استیجاری با توجه به جهش گسترده ارقام رهن و اجارهبها، چالش و مانع بزرگی بر سر راه عبور از بازار سنتی به سمت توسعه فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی است.
او افزود: از نظر دیگر عدم تعامل صنعت خردهفروشی با شرکتهای خردهفروش بینالمللی، فقدان انتشارات علمی در جهت تولید محتوای تخصصی و کمبود بنگاههای آموزشهای مهارتی در صنعت خردهفروشی به ویژه فروشگاههای زنجیرهای یا تخفیفی منجر به کاستی دانش در به روزرسانی فرآیندها و تعالی نیروی انسانی در این حوزه شده است. در عین حال نرخ جابهجایی پرسنل فروشگاهی، نوسانات قیمتی و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان نهایی، جهش بهای تمامشده تجهیزات فروشگاهی، خلأ تعامل و مشارکت نهادهای سیاستگذار با شرکتهای خردهفروشی در فرآیند سیاستگذاری، تغییر مکرر سیاستها و نرخگذاریها و سایه رکود تورمی بر شرکتهای تامینکننده را میتوان از چالشهای اصلی پیش روی این صنعت دانست.
مدیرعامل فروشگاه زنجیرهای مینو مارت درباره راهکارهای برونرفت از این معضلات گفت: درباره راهکار برونرفت از این شرایط میتوان به مواردی چون غنیسازی آموزشهای مهارتی نیروی انسانی، توسعه تولیدات علمی و دانشگاهی در صنعت ریتیل، اصلاح قوانین حکومتی با مشارکت فعالان صنعت، تسهیل و رفع موانع ایجاد کسبوکار و همچنین حرکت شرکتهای فعال به سمت استانداردهای جهانی اشاره کرد.
حاج محمد در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی از موارد قیمت یک کالای واحد در فروشگاههای زنجیرهای متفاوت است، گفت: یکی از مشکلات اصلی که در این بخش وجود دارد، تغییرات مستمر قیمت کالاها است. بنابراین با توجه به موجودیهای فروشگاههای زنجیرهای با تاریخهای تولید متفاوت، قاعدتا با نرخهای درج شده متفاوت در کالاهای مشابه روبهرو خواهیم شد.
او در عین حال تصریح کرد: در فروشگاههای زنجیرهای با توجه به فرآیندها و نوع عملکرد آنها با یکدیگر، هزینههای سربار متفاوت است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده کالاهای عرضهشده در فروشگاه دارد.
در این میان موضوعی که مطرح میشود این است که با توجه به موارد مطرحشده در بند ب و نهادهای نظارتی و سازوکارهای قیمتگذاری، آیا تبانی فروشگاههای زنجیرهای با تولیدکنندگان جهت درج قیمت بالاتر روی تولیدات خود با هدف در اختیار داشتن فرصت جهت مانور تخفیفات در فروشگاههای زنجیرهای امکانپذیر است؟ حاجمحمد در این زمینه معتقد است: با توجه به وضع قوانین و مقررات جدید نرخگذاری کالاها و درج قیمت تولید و مصرف و تعیین نرخهای تولیدکننده، مغازهدار و مصرفکننده هر کالا و همچنین نظارتهای مستمر نهادهای نظارتی همچون تعزیرات و اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای، همچنین رقابت گسترده میان خردهفروشان، امکان تبانی ذکرشده بین تولیدکنندگان و فروشگاههای زنجیرهای به حداقل ممکن میرسد.