پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
والدین تهرانی همچنان با مشکلات سرویس مدارس مواجه هستند و با گذشت دو هفته از آغاز سال تحصیلی هنوز خبری از برقراری سرویس برای بسیاری از دانش‌آموزان نیست! در این میان، آموزش و پرورش شهر تهران پاسخگویی به سؤالات رسانه‌ها را به نامه‌نگاری مشروط کرده است!
کد خبر: ۵۸۰۷۹

تیتر۲۰-  افزایش هزینه‌های سرویس مدارس، دردسری جدید برای خانواده‌ها در آستانه مهر بود.

در حالی که ابعاد دردسرهای والدین با موضوع سرویس مدارس و سامانه معرفی‌شده برای این موضوع در شهر تهران همچنان ادامه دارد و پاسخگویی مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران جزو بدیهی‌ترین وظایف آنهاست اما این روند به‌شکلی درست انجام نمی‌شود و والدین میان مشکلات تأمین سرویس مدارس، سردرگُم مانده‌اند.

مشکلات پیش‌آمده در سامانه اعلام‌شده از سوی آموزش و پرورش شهر تهران، تعیین هزینه‌های عجیب و پس از آن تعدیل قیمت‌ها، مشکلاتی را برای خانواده‌ها رقم زده است.

هم‌اکنون نیز خانواده‌ها در تماس با خبرگزاری تسنیم از مشکل جدید دیگری خبر می‌دهند؛ به‌گفته خانواده‌ها با گذشت بیش از دو هفته از ثبت‌نام در سامانه سرویس مدارس همچنان سرویس برای فرزندشان برقرار نشده است.

خبری از سرویس مدرسه نیست!

شهروندی که با خبرگزاری تسنیم تماس گرفته است، دراین‌باره می‌گوید: «‌حدود دو هفته است که درخواست سرویس را در سامانه https://sns.tehranedu.ir/ ثبت کرده‌ام، تا امروز خبری از برقراری سرویس و یا تماس از سوی شرکت‌های تعیین‌شده نیست و بارها به مدرسه مراجعه کرده‌ام اما اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. شماره تماس‌های اعلام‌شده در سامانه پاسخگو نیستند، صدای ما را به وزارت آموزش و پرورش برسانید و ماجرا را از مسئولان و وزیر آموزش و پرورش پیگیری کنید.

به سامانه سپند هم مراجعه کردم اما در این سامانه امکان درخواست سرویس مدرسه وجود ندارد و سامانه فعال نیست در چنین شرایطی رفت‌وآمد فرزندم به مدرسه با تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود. حداقل قبل از آغاز سال تحصیلی اعلام می‌کردند که مشکل سرویس مدارس وجود دارد تا فرزندم را در مدرسه نزدیک خانه ثبت‌نام می‌کردم»!

شهروند دیگری که فرزندش در پایه سوم دبستان در شهر تهران تحصیل می‌کند، می‌گوید: «با گذشت حدود 10 روز از ثبت‌نام در سامانه سرویس مدارس و اعلام این پیام که "با شما تماس گرفته می‌شود"، تاکنون هیچ تماسی گرفته نشده است و بلاتکلیفیم، حداقل اعلام کنند سامانه مختل است تا خانواده‌ها فکری کنند و خودشان با رانندگان به توافق برسند.»

باز هم سکوت آموزش و پرورش شهر تهران

برای پیگیری مشکل خانواده‌ها در موضوع سرویس مدارس با مسئولان مرتبط و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران تماس گرفتیم اما مسئولان مربوطه در شهر تهران، پاسخگویی به این آشفته‌بازار سرویس‌ مدارس در تهران را به ارسال نامه مکتوب برای مصاحبه، مشروط کردند!

متأسفانه روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران مدت‌هاست که پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران رسانه‌های رسمی را مشروط به ارسال نامه کرده است و همین رویه منجر به عدم پاسخگویی مسئولان شده است، مشکلی که متأسفانه از سوی شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز مورد توجه نبوده است تا در نهایت منجر به اصلاح این رویه نادرست شود.

مشکل دیگر در ماجرای سرویس مدارس، هزینه‌های بالای تعیین‌شده در سامانه است، هزینه‌هایی که برای مسافت‌های کوتاه 9 تا 10 میلیون تومان بود و در مدارس غیردولتی با توجه به بعد بیشتر مسافت هزینه‌ به 17 تا 18 میلیون تومان می‌رسید!

در ادامه، اعتراضات والدین به هزینه بالای سرویس مدارس، وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این موضوع گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر که توسط کارگروه ماده 18 پیشنهاد شده است در شهر تهران برای نرخ سرویس مدارس مشکلی داشتیم؛ طی روزهای گذشته بررسی‌هایی انجام دادیم و طبق آنچه به من گزارش داده‌اند نرخ سرویس مدارس درصد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است و اگر مبالغ اضافه‌ای از مردم دریافت شده است، باید برگردانده شود.

در بررسی‌ای که از سامانه سرویس مدارس داشتیم برای مسیری که پیش از این 9 میلیون تومان تعیین شده بود پس از اصلاح قیمت‌ها هزینه 5 میلیون و 700 هزار تومانی برای 5 کیلومتر مسافت رفت در 11 دقیقه و 5 کیلومتر مسافت برگشت در 9 دقیقه، به‌ازای 22 روز در ماه و 9 ماه سال تحصیلی دریافت می‌شود.

کرایه مصوب شورای شهر بسیار پایین‌تر از مبالغ اعمالی آموزش‌و‌پرورش

با این حال، سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: مبالغی که در زمان حاضر تحت عنوان سرویس مدارس دریافت می‌شود با مصوبه شورای شهر تهران مغایرت دارد؛ در مصوبه شورای شهر تهران نرخ‌ها صریح و روشن است و اگر این الگو را رعایت کنند حتماً اولیاء و  شرکت‌های خصوصی، راضی خواهند بود اما اینکه خودسر در هر مدرسه‌ای و به هر شیوه‌ای یا نهادهای جدیدی در نرخ‌گذاری دخالت کنند، خلاف اختیارات شورا است.

وی با بیان اینکه "در جلسه‌ای که با آموزش و پرورش داشتیم اعلام کردیم که این اعداد و ارقام غیراصولی است"، متذکر شده بود: آنها هم قبول کردند و قول دادند که اصلاحاتی را انجام دهند و امیدواریم که این اصلاحات را انجام دهند و همانند سنوات گذشته مشکلی نداشته باشیم.

در همین رابطه صادق ستاری فرد؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم درباره مشکلات سرویس مدارس متذکر شد: با توجه به مشکلات پیش‌آمده برای افزایش هزینه سرویس مدارس و با توجه به اینکه تعرفه‌گذاری و تعیین نرخ به‌عهده شورای شهر است، به‌دستور وزیر آموزش و پرورش این مشکل از طریق شهر تهران و رایزنی با شهرداری و شورای شهر مرتفع و هزینه سرویس مدارس تعدیل شد.

اختصاص 4هزار تاکسی برای رفع مشکل

همچنین یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش اخیراً درباره مشکلات سرویس مدارس گفت: پیمانکاران در شهر تهران تمکین نکردند. طبق گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تاکسیرانی 4 هزار تاکسی را در اختیار قرار داده است تا مشکل سرویس رفع شود. متأسفانه سرویس را هم به گردن مدرسه می‌اندازند در حالی که مدرسه باید کار تعلیم و تربیت را انجام دهد و سرویس یکی از دغدغه‌های ما شده است.

شهرداری تهران به سرویس مدارس کمک کند

وی در پاسخ به این مطلب که هم‌اکنون مشکل کمبود خودرو برای سرویس مدارس وجود دارد و با وجود ثبت‌نام در سامانه هنوز سرویس برای دانش‌آموزان برقرار نشده است، متذکر شد: مدیریت شهری تهران باید به سرویس مدارس کمک کند، آموزش و پرورش نمی‌تواند سرویس مدارس را به‌عهده بگیرد، نگران موضوع سرویس مدارس هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم، رایزنی با وزیر کشور و مدیریت شهری تهران انجام شده است، از خبرگزاری‌ها هم تقاضا دارم از شهرداری تهران و شورای شهر موضوع سرویس مدارس را پیگیری کنند.

آن‌گونه که خانواده‌ها و پیمانکاران سرویس مدارس می‌گویند، علت افزایش قیمت سرویس مدارس این بود که قبل از تعیین قیمت از طریق سامانه، قیمت مناسبتری از سوی پیمانکاران اعلام شده بود اما زمانی که گفتند باید در سامانه sns.tehranedu.ir ثبت‌نام کنید هزینه برای یک یا دو کیلومتر مسافت 9 میلیون تومان تعیین شد و پس از اصلاح قیمت‌ها حالا دیگر رانندگان نمی‌پذیرند با این رقم دانش‌آموزان را جابه‌جا کنند.

دردسرساز شدن سایت اعلام‌شده از سوی آموزش و پرورش شهر تهران برای تعیین سرویس مدارس از سوی محمدرضا ولی‌زاده؛ رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان نیز مورد تأیید قرار گرفت و او گفت: این موضوع را مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هم اعلام کرد و گفت "مدیران مدارس باید موقعیت مدرسه خود را روی نقشه به‌شکل دقیق تعیین می‌کردند اما چون این کار دقیق انجام نشده بود و گاهی چند کیلومتر فاصله وجود داشت این موضوع باعث شد نرخ تعیین‌شده واقعی نباشد، اکنون مدیران مدارس با مراجعه به سامانه موقعیت دقیق مدرسه را ثبت کردند."

ورود سازمان بازرسی به موضوع سامانه سپند

او همچنین با اشاره درخواست آموزش و پرورش از وزارت کشور برای رونمایی از سامانه سپند طی هفته جاری متذکر شد: با رونمایی از سپند این امکان وجود دارد در مناطقی که پیمانکار خدمات ارائه نمی‌دهد، خانواده‌ها از طریق سامانه سپند درخواست سرویس را ثبت کنند و سازمان تاکسیرانی خودرو برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان اختصاص  دهد.

احمد اسدیان؛ معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی نیز با اشاره به راه‌اندازی سامانه سپند از سال 98 توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، بازرسان‌کل استان‌ها را مکلف کرد که به‌منظور رصد و نظارت بر نحوه اجرای این امر و سامانه مذکور در سطح استان‌ها اقدام کنند.

اسدیان تأکید کرد: به‌طور حتم انتقال فرآیند اجرایی سرویس مدارس بر بستر سامانه سپند، امکان سیستمی شدن فرآیندها، افزایش ایمنی سفر و امنیت دانش‌آموزان، سهولت نظارت و شفاف‌سازی مالی و نظارت مستمر والدین بر رفت‌وآمد دانش‌آموزان از طریق نرم‌افزار تلفن همراه را به‌همراه دارد./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز