سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
داود چراغی با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای در ایران ناکارآمد هستند، گفت: سیاست های اجرایی در وزارت صنعت نسبت به مسائل خرده فروشی اطلاع چندنی ندارد و در حالی که قیمت تولیدکننده وضع کردند که قیمت ها تعدیل شود تخفیف ها را از خرده فروشی حذف کردند و حتی به گرانی هم دامن زدند.
کد خبر: ۵۸۰۸۳
فروشگاه های زنجیره ای در ایران ناکارآمد هستند
تیتر20 - داود چراغی ، استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به اینکه اقتصاد و قیمت گذاری در ایران همسو با بازار جهانی نیست، گفت: به طور قطع اتصال به بازار جهانی باعث می شود کیفیت تولید بالا برود و قیمت گذاری هم رقابتی شود اما در ایران زنجیره ای تولید رقابتی نیست و بسیاری از مصرف کننده ها قربانی سیاست هایی مانند قیمت تولیدکننده و ... شده اند.

او با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی در ایران به دنبال این هستند که مشکلات کشور را با مطالعات کشورهای دیگر حل کنند در حالی که این مساله ممکن نیست، افزود: وقتی تولیدکننده های ایرانی نمی توانند به صورت مسنقیم محصولات خود را به بازار عرضه کند نوعی انحصار در بخش عمده فروشی و خرده فروشی به وجود آمده است و اینها تبدیل به گلوگاه های شده عده ای بر مبنای آن به دنبال سود بردن حداکثری هستند.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با تاکید بر اینکه همراه با تورمی که با رشد اقتصادی تجربه می کنیم هرج و مرجی در خرده فروشی ها می بینیم، تصریح کرد: خرده فروشان تا آنجایی که ممکن است به دنبال گران فروشی هستند و در این حالت به دلیل فقدان نظارت به مصرف کنندگان اجحاف می شود.

او با تاکید بر اینکه خرده فروشی ها به تبع تورم و بازار جهانی قیمت محصولات خود را بالا می برند اما در زمان تعدیل قیمت ها همسو با بازار جهانی عمل نمی کنندف تصریح کرد: در مقطع کنونی باید رویه کسب و کارها تغییر کند در غیر اینصورت تورم و گران فروشی در خرده فروشی ها ادامه پیدا می کند.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با تاکید بر اینکه در دنیا جواز یک فعالیت بر مبنای تخصص داده می شود، اظهار کرد: امروز جواز در ایران انحصاری هست برای نمونه برای راه اندازی یک فروشگاه نیازمند یک مغازه هستید و همین موضوع به سرمایه کلان نیاز دارد در حالی که صدور یک جواز می تواند مشکلات عرضه خرده فروشی را حل کند برای نمونه یک نفر می تواند ز پارکنیگ خود برای عرضه محولات و ... استفاده کند و این فضای انحصاری بشکند.

چراغی با بیان اینکه امروز مشکلات اقتصاد ایران کاملا عیان است در حالی که در وزارتخانه ها با تلسکوب به دنبال پیدا کردن مشکلات اقتصادی هستند، اظهار کرد: امروز برخی از اتحادیه ها و ... منافعی متضاد با مردم دارند، زیرا این اتحادیه ها به دنبال حمایت از زیرمجموعه های خود هستند در حالی که این اتحادیه ها از بعد نظارتی باید از منافع مردم حمایت کنند.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه تشکل های حمایت از مصرف کننده در کشور به صورت سوری عمل می کند، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور بیشتر ایران به صورت تشکل های کارفرمایی اداره می شود به همین دلیل به مصرف کننده ها اجحاف می شود.

او با تاکید بر اینکه تمام مردم باید درآمد داشته باشند، اظهار کرد: با وجود همه مشکلاتی که در اقتصاد کشور نمایان است و بسیاری از بنگاه های اقتصادی با رکود و ورشکستگی مواجه هستند وزارت صنعت به دنبال فعالسازی طرح های و بنگاه های غیرفعال است در حالی که دولت باید به دنبال رفع مشکل بنگاه های فعال کنونی باشد.

چراغی با اشاره به اینکه بزرگترین بنگاه های اقتصادی دنیا ابتدا از زیرزمین خود فعالیت خود را شروع کرده اند اما در ایران جلوی فعالیت های این چنینی گرفته می شود گفت: مسئولان شروطی برای آغاز یک کسب و کار گذاشته اند که مانع از فعالسازی اقتصادی شده است.

استاد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به اینکه وزارت صنعت هنوز درک درستی از قیمت مصرف کننده و قیمت تولیدکننده ندارد، گفت: قیمت مصرف کننده به معنای این است که توزیع کننده می تواند به هر اندازه ای که می تواند قیمت را زیر قیمت مصرف کننده بفروشد اما وزارت صنعت آمده قیمت تولیدکننده گذاشته در حالی که قیمت یک محصول در شرکت های تولیدی مختلف متفاوت است و این سیاست مشکلات بیشتری را برای مصرف کننده به وجود آورده است.

چراغی با تاکید بر اینکه فروشگاه های زنجیره در ایران ناکارآمد هستند، گفت: وقتی وزارت صنعت قیمت تولیدکننده روی محصولات اجباری کرد باعث شد تخفیف قیمت محصولات در فروشگاه های زنجیره ای حذف شود و حتی گرانفروشی هم رخ دهد. دولت باید سیاست ها را به سمتی ببرد که در فروشگاه ها تخفیف ها افزایش پیدا کند نه اینکه جلوی آن را بگیرند.

او با تاکید بر اینکه دلال باید مجوز داشته باشد اما کسی که می خواهد از خانه خود شروع به یک کسب و کار کند چرا باید جلوی آن گرفته شود، اظهار کرد: در تمام دنیا خرید و فروش های دلال ها برای خودشان تحت نظارت انجام می شود و حتی از قیمت سطحی بیشر باشد مشمول مالیات خواهد بود اما در ایران معاملات دلالی به شدت افزایش یافته است./موج



ارسال نظرات
موضوعات روز