پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
تیتر20 گزارش می دهد؛
بازار لوازم خانگی ایران همچنان زیر فشار قاچاق کالاست با این حال مصرف‌کنندگان واقعیت کیفیت محصولات داخلی را پذیرفته اند.
کد خبر: ۵۸۳۴۶
رقابت کیفی در بازار لوازم خانگی / افزایش تولید عامل کاهش رکود در بازار / تلویزیون و یخچال میتوانند به سبد صادراتی اضافه شوند
تیتر20 - وضعیت بازار لوازم خانگی در ایران تقریبا به حالت عادی رسیده و دیگر خبری از جنجال های رسانه ها نیست و این مساله بیشتر تحت تاثیر افزایش تولید و بیش از تقاضای داخلی و همچنین سرکوب قیمت ها به واسطه دستورالعمل های ستاد تنظیم بازار است که در کنار کاهش قدرت خرید تقاضا برای لوازم خانگی را تحت تاثیر قرار داده است.

هرچند نباید نادیده گرفت که ایران در سه سال گذشته که مصوبه واردات لوازم خانگی را اجرا کرده شاهد رشد تولید در همه محصولات لوازم خانگی به ویژه در بخش محصولات اساسی همچون تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی بوده است.

دبیر انجمن صوتی و تصویری کشور در این رابطه با اشاره به اینکه در مقطع کنونی نسبت به سال گذشته رکود در بازار لوازم خانگی کم شده، گفت: امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش تولید رخ داده و این مساله نشان می دهد که تقاضا هم در بازار بیشتر شده و حالا تولیدکننده ها برای فروش محصولات خود به تبلیغات و فروش اقساطی روی آورده اند.

محمدرضا شهیدی با بیان اینکه از نظر کیفیت بازار لوازم خانگی در ایران رقابتی شده است، افزود: وقتی میزان تولید بیشتر از تقاضا شده تولیدکننده ها کیفیت خود را بالا برده اند تا بتوانند محصولات خود را بفروشند به عبارت دیگر اگر تلویزیون شرکت های ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نباشد نمی تواند با 800 هزار تلویزیونی که در سال به صورت قاچاق به کشور واردات می شود رقابت کند، به همین دلیل محصولات ایرانی کاملا توانسته اند رضایت مشتریان را جلب کنند و افزایش تقاضا نسبت به سال های قبل برای محصولات ایرانی هم تاکید کننده این موضوع است.

به طور سنتی ایران ماشین لباسشویی دوقلو و کولر و ... صادرات داشته و امروز با توجه به اینکه سه محصول اصلی لوازم خانگی با افزایش عرضه نسبت به تقاضا مواجه هستند امکان صادرات فراهم است و حتی محصولاتی مانند تلویزیون و یخچال هم به سبد صادراتی می توانند اضافه شوند اما اینکه چقدر بالفعل شود به اقدام دولت وابسته است که بتواند شرایط برای حضور محصول ایرانی به بازار خارجی فراهم شود.

افزایش عرضه نسبت به تقاضا باعث شده قیمت ها در بازار کاملا تثبیت شوند و حتی تولیدکننده مجبور شده اند برای اینکه محصول خود را بفروشد حاشیه سود خود را به حداقل برساند تا جایی که نوید ایزدپناه عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد برخی از محصولات هم اکنون با حاشیه ای سود بین 5 تا 10 درصد به بازار عرضه می شوند در حالی که عرضه محصول با حاشیه زیر 10 درصد از نظر اقتصادی صرفه ندارد، اما برای حفظ تولید و اشتغال بسیاری از شرکت ها به فروش با حداقل حاشیه سود تن داده اند.

او با اشاره به اینکه در مقطع کنونی قیمت گذاری دستوری آسیب جدی به بازار لوازم خانگی وارد کرده، نوسانات دلار و چند برابر شدن نرخ گمرکی و ... باعث شده تا حاشیه سود شرکت های تولیدی لوازم خانگی کاهش یابد.

در حال حاضر شرایط برای همه تولیدکنندگان لوازم خانگی تقریبا یکسان است اما محصولاتی که بیشتر وابسته به دلار هستند تحت تاثیر سیاست های دستوری بیشتر محدود شده اند، برای نمونه تلویزیون به دلیل اینکه پنل آن وارداتی است با نوسانات ارزی و افزایش تعرفه گمرکی که امسال اجرایی شد بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است البته باید توجه داشت که هم اکنون در سایر کشورهای تولیدکننده تلویزیون مانند ترکیه هم پنل تلویزیون واردات می شود، اما به دلیل اینکه اقتصاد آنها دستوری نیست فعالیت شرکت ها آسیبی با نوسانات اقتصادی و ارزی نمی بیند.

ارسال نظرات
موضوعات روز