تیتر۲۰- جامجهانی فوتبال 2022 در حالی قرار است از تاریخ 30 آبان تا 27 آذرماه سال 1401 در کشور قطر برگزار شود که پیشبینی شده است حدود یک میلیون مسافر جهت تماشای این مسابقه وارد این کشور شود.
آخرین آمار منتشر شده از تجزیه و تحلیل شرکت اطلاعات سفر "فوروارد کیز" (ForwardKeys) نشان میدهد که تعداد رزروهای پرواز به مقصد کشور قطر از سمت 31 کشور شرکتکننده در مسابقات جامجهانی فوتبال 2022 قطر و همچنین کشور امارات متحده عربی که میزبان درصد بالایی از تماشاگران جامجهانی پیشرو است، نسبت به قبل از همهگیری ویروس کرونا افزایش 10 برابری را تجربه میکند.
دادههای اعلامی بر اساس بررسی و پایش بلیتهای پرواز صادر شده به مقصد قطر و به منظور انجام سفرهای یکروزه در تاریخ 29 سپتامبر مصادف با هفتم مهرماه و همچنین در بازه زمانی 14 نوامبر تا 24 دسامبر برابر با 22 مهر تا 3 دی ماه است.
میزان و درصد افزایش تعداد پروازها نیز در مقایسه با قبل از همهگیری ویروس کرونا و به صورت مشخص نسبت به سال 2019 انجام گرفته است؛ البته دادههای آماری کشور امارات نیز در مقایسه با سال 2016، به دلیل توقف پروازها از سال 2017 تا 2021 متأثر از اختلافات دیپلماتیک بین دو کشور قطر و امارات اعلام شده است.
امارات در جامجهانی بیشترین میزان پرواز به قطر را خواهد داشت
از بین کشورهای مذکور، بازار مبدأیی که بیشترین حجم پروازها به مقصد قطر را در طول برگزاری جامجهانی به خود اختصاص داده و از این بعد قویترین عملکرد را در قیاس با سایر کشورها داشته، کشور امارات متحده عربی با افزایش 103 درصدی میزان پروازها در مقایسه با سال 2016 است.
پس از آن نیز کشور مکزیک با افزایش 79 درصدی، آرژانتین با 77 درصد افزایش، اسپانیا با 53 برابر و در نهایت ژاپن با 46 برابر نسبت به سال 2019 به ترتیب ردههای دوم تا پنجم را در این فهرست به خود اختصاص دادهاند.
البته کمبود اقامتگاه و هتل به جهت اسکان و استقرار مسافران جامجهانی در کشور میزبان باعث شد که بسیاری از تماشاگران، امارات را برای اسکان خود انتخاب کنند و انتظار میرود تنها برای تماشای مسابقات در قالب سفرهای یک روزه رهسپار قطر شوند؛ بنابراین همین امر موجب ظهور و بروز قوی این کشور در خلال برگزاری این رویداد بینالمللی شده است.
در حال حاضر نیز سفرهای یک روزه به مقصد قطر که تنها به جهت تماشای مسابقات فوتبال انجام خواهد گرفت، حدود 4 درصد از کل ورودیهای این کشور را در خلال برگزاری این رویداد تشکیل خواهد داد که 85 درصد از این میزان شامل تماشاگرانی است که امارات را برای اسکان و استقرار خود انتخاب کردهاند.
علیرغم تداوم و ابقای محدودیتهای کرونایی مبنی بر الزام ارائه تست منفی COVID-19 برای ورود به قطر، اما محبوبیت این مسابقات به حدی در میان مردم سراسر جهان زیاد است که در طول 9 ماه از شروع سال جاری تاکنون میلیونها جستوجوی اینترنتی جهت کسب اطلاعات و انجام رزرو پرواز به قطر انجام گرفته است.
در این میان 12 درصد از انبوه جستوجوهای آنلاین از کشور امارات، 12 درصد از ایالات متحده آمریکا، 7 درصد از اسپانیا، 7 درصد از هند، 6 درصد از انگلستان و 6 درصد از آلمان است.
دبی؛ محبوبترین مقصد تماشاگران جامجهانی
با توجه به کوچکی و عدم وجود جاذبههای گردشگری متنوع و جذاب در کشور قطر، پیشبینی میشود که بسیاری از تماشاگران جامجهانی مدتی از اقامت خود را صرف گشت و گذار و اقامت محدود در کشورهای اطراف خلیج فارس کنند؛ در همین راستا و مطابق با پیشبینی کمپانی "فوروارد کیز" مبنی بر متنعم شدن کشورهای خلیج فارس از رهگذار مسابقات بینالمللی جامجهانی، اعلام کرده است که میزان رزرو پروازهای انجام گرفته به مقصد کشورهای اطراف خلیج فارس تا 16 درصد و در مراحل اولیه مسابقات تا 61 درصد از قبل از همهگیری ویروس کرونا افزایش داشته است.
تجزیه و تحلیلهای بیشتر بیانگر این موضوع است که بسیاری از تماشاگران جامجهانی به مقاصد دیگری در منطقه خلیج فارس سفر میکنند، به عنوان مثال، تعداد اقامت حداقل 2 شب در قطر و اقامت حداقل 2 شب در یکی دیگر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.
در این میان دبی، به عنوان محبوبتترین مقصد تماشاگران با اختصاص 65 درصد از تعداد کل رزروهای انجام گرفته، ابوظبی با 14 درصد، جده با 8 درصد، مسقط با 6 درصد و در نهایت مدینه با 3 درصد بیشترین میزان استقبال تماشاگران جامجهانی از کشورهای اطراف قطر را به خود اختصاص دادهاند.
ایالات متحده آمریکا مهمترین بازار مبدأ این "گردشگران منطقهای" با 26 درصد از تعداد کل تماشاگران و بعد از آن نیز کانادا با 10 درصد، انگلیس با 9 درصد و فرانسه، مکزیک و اسپانیا هر کدام با 5 درصد قرار دارند. به عنوان مثال برای دبی، مهمترین مسافران، آمریکاییها هستند که 32 درصد از کل بازدیدکنندگان را شامل میشوند. برای ابوظبی، استرالیا مهمترین مبدأ سفر است که 11 درصد مسافران این مقصد در بازه جامجهانی را شامل میشوند.
جامجهانی و دگرگونی صنعت گردشگری قطر و کشورهای حاشیه خلیجفارس
اولیویه پونتی، معاون Insights، ForwardKeys رویداد جامجهانی فوتبال قطر را یکی از قویترین محرکهای موجود در راستا جذب گردشگران خارجی و به تبع آن توسعه صنعت گردشگری قطر و کشورهای اطراف دانست و در این باره گفت: این موضوع تا حدی است که در این میان نهتنها کشور میزبان از نعمات برگزاری این مسابقات برخوردار میشود، بلکه سایر مقاصد کشورهای حاشیه خلیج فارس به واسطه جذب تماشاگران جامجهانی به سود و منفعت قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد.
برگزاری این رویداد در کشور قطر باعث تبلیغ و ترویج مقوله گردشگری توسط سایر رسانههای دنیا در این کشور میشود و همین امر منتج به شناخته شدن این کشور به عنوان یکی از معتبرترین مقصد گردشگری میشود و نه فقط یک مرکز اصلی برای ترافیک هوایی بین قارهای؛ چرا که در شرایط عادی تنها 3 درصد از سفر به دوحه (پایتخت قطر) برای اقامت در این کشور انجام میشود و 97 درصد سفرها برای ترانزیت و انتقال به مقاصد دیگر از طریق این کشور انجام میشود. با این حال، در طول جام جهانی تقریباً 27 درصد مسافران، قطر را به عنوان مقصد نهایی انتخاب کردهاند.
در این میان اما کشور امارات متحده عربی به واسطه برخورداری از زیرساخت و هتلینگ قویتر و همچنین وجود دو فرودگاه مهم بینالمللی در دبی و ابوظبی، به طور چشمگیری با استقبال تماشاگران این رویداد مواجه شده که این موضوع نیز به صورت کامل محرز و مسلم است که امارات از رهگذر این مسابقات از چه سود هنگفتی برخوردار خواهد شد./تسنیم