تیتر۲۰- طی روزهای گذشته نامهای از سوی شاپرک منتشر شد که در آن خطاب به مدیران شرکتهای پرداختیار اعلام شده از 24 آبان، پایانههای اینترنتی فاقد نماد یا دارای هویت نامنطبق با مالک نماد، طی شش هفته از تاریخ یادشده از سمت این شرکت غیرفعال خواهند شد.
شاپرک سال گذشته نیز در مقاطعی قصد اعمال این محدودیت را داشت ولی هر بار این مهلت را تمدید میکرد اما امسال قصد سیاستگذار برای اجرای این بخشنامه جدی است.
در ماههای گذشته، اخبار، اظهارنظر و حواشی پیرامون «نماد اعتماد الکترونیک» یا همان «اینماد» کم نبوده؛ از الزام قانونی و تعامل اجرایی مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صمت گرفته تا فشار رسانهای و گلایه برخی کسبوکارهای مجازی نوپا به استناد دردسرهای اخذ اینماد!
شواهد نشان میدهد، نه تنها نماد اعتماد الکترونیک یک الزام قانونی در دسترس و کمزحمت است، بلکه بخشی از اعتبار فروشندگان کهنهکار اینترنتی نزد مشتری را رقم زده است. سیاستگذار حوزه تجارت الکترونیک هم به واسطه اهمیت احراز هویت حداقلی کسبوکارهای مجازی، آن را ابتداییترین فاکتور برای کاهش ریسک معاملات در بستر پلتفرمهای مجازی میداند.
گفتنی است، الزام مجوز نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) از حدود 11 سال قبل وجود داشت و از جهت ضمانت اجرایی رعایت این الزام قانونی نیز، ابتدا در سال 1391 به موجب مصوبه شورای امنیت کشور ارائه درگاه پرداخت اینترنتی منوط به داشتن اینماد شد ولی از سال 1397 با ایجاد شرکتهای پرداختیار، این ضمانت اجرایی در مورد آنها اجرایی نشد.
مجدداً در سال 1398 طبق ماده 103 آییننامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و پس از آن به موجب ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، ارائه درگاه پرداخت اینترنتی منوط به داشتن اینماد شد که فاز اول آن در مورد شرکتهای خدمات پرداخت از بهمن 1398 و فاز دوم آن در مورد شرکتهای پرداختیار از آذرماه 1400 قرار بود اجرایی شود که به تأخیر افتاد./تسنیم