شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
شعار سال ۱۴۰۱ ، «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شده است. یعنی باید بیش از پیش به تولید ملی اهمیت بدهیم. این در حالی است که بازار تجهیزات پزشکی کشور گرفتار مافیا شده است.
کد خبر: ۵۸۷۹۲

تیتر۲۰-  یکی از حوزه‌های استراتژیک کشور تلقی می‌شود که با جان مردم سر و کار دارد. از دارو گرفته تا تجهیزات پزشکی و…، در حوزه سلامت تعریف شده‌اند. در واقع، سلامت مردم و بیماران وابسته به دو مقوله «دارو» و «تجهیزات پزشکی» است.

تجهیزات و ملزومات پزشکی شامل تجهیزات بیمارستانی، جراحی، ارتوپدی، دندانپزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه‌های طبی و…، و صدها قلم دیگر از تجهیزات و کالاهایی است که در ارتباط مستقیم با سلامت مردم قرار دارد. از همین رو، با کوچک‌ترین اختلال در روند تأمین اقلام دارویی و پزشکی، سلامت مردم نیز تهدید می‌شود. البته این تهدید فقط منوط به کمبود نیست، بلکه می‌تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد که ما چندان توجهی به آن نداریم.

مقوله «تولید» و «واردات» را می‌توان همواره در کنار یکدیگر قرار داد. اینگونه نیست که بتوان از واردات بی نیاز شد، اما می‌توان سهم واردات را با افزایش تولید داخلی، کاهش داد. تا جایی که به تولید با کیفیت آسیب وارد نشود.

این در حالی است که صنعت تجهیزات پزشکی کشور در این سال‌ها، رشد قابل قبولی را به لحاظ تولید محصولات و کالاهای با کیفیت طی کرده و انتظار دارد بیش از پیش مورد حمایت دست اندرکاران امر قرار گیرد.

متأسفانه شنیده می‌شود بازار تجهیزات پزشکی کشور گرفتار «مافیا» شده است و این روزها، خبرهای خوبی از این بازار به گوش نمی‌رسد. در حالی که صدها تولید کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور مشغول کار هستند و تولیدات با کیفیت و قابل رقابت با تولیدات خارجی را عرضه می‌کنند، اما، مافیای تجهیزات پزشکی توانسته با حمایت‌هایی که همراه خود دارد، تولید داخلی را مقهور قدرت خود کند.

تولید کنندگان تجهیزات پزشکی که صدها هزار نیروی انسانی را مشغول به کار کرده‌اند و خانواده‌های زیادی در کشور از این صنعت ارتزاق می‌کنند، از وضعیت بازار تجهیزات پزشکی به شدت گلایه مند و دلخوری دارند. آنها معتقدند که مافیای تجهیزات پزشکی، چرا باید بتواند به آسانی واردات با مجوز انجام دهد و خیلی آسان کالاهای وارداتی را ترخیص و عرضه کند.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در داخل کشور، می‌بایست پاسخگوی آشفته بازار تجهیزات پزشکی باشند. زیرا، تولید کنندگان داخلی با ادامه این روند دچار مشکلات عدیده ای خواهند شد که در نهایت منجر به تعطیلی واحدها و بیکاری ده‌ها هزار شاغل در این صنعت خواهد شد.

یادمان نمی‌رود که در روزهای ابتدایی پاندمی کرونا در کشور، داروخانه‌ها از ماسک و محلول‌های ضدعفونی خالی بودند و کادر بهداشت و درمان بیمارستان‌ها نیز برای تهیه ماسک و دستکش و…، دچار مشکل بودند. کمبود ونتیلاتور نیز در بخش‌های ویژه بیمارستانی مشکل ساز شده بود. اما، تولید کنندگان داخلی پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن، این کمبودها مرتفع شد. تا جایی که توانستیم مقداری از این قبیل نیازهای دوران کرونا را صادر کنیم.

حالا با عبور از بحران کرونا، تولید کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، خواستار حمایت بیشتر از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند. زیرا، وقتی کالاهای با کیفیت در کشور تولید می‌شود و می‌تواند نیازهای داخلی را تأمین کند، چرا باید مافیا عرضه اندام کند و بازار تجهیزات پزشکی را تحت الشعاع واردات با مجوز قرار دهد.

به نظر می‌رسد وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، باید نسبت به وجود مافیای تجهیزات پزشکی موضع بگیرند و تولید کنندگان داخلی را حمایت کنند. زیرا، شائبه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه صدور مجوزهای واردات برخی تجهیزات پزشکی به کشور، با مجوزهای وزارت بهداشت و سازمان‌های غذا و دارو بوده است. در حالی که بی نیاز از واردات بوده ایم و مشابه آنها در داخل کشور تولید می‌شود./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز