شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
افزایش تسهیلات دهی؛ اثر مهم روند کاهشی NPL بانک سینا
تیتر20 - صنعت بانکداری از بخش های مهم و اساسی اقتصاد و بسترساز اصلی رشد و پویایی سیستم مالی و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی است. بانک به عنوان یک موسسه واسطه مالی از طریق جذب پس انداز اقدام به تجهیز منابع پولی کرده و از سوی دیگر از طريق ارایه تسهیلات، نسبت به تخصیص این منابع اقدام می کند. 

تسهیلات اعطایی بانک ها از محل این سپرده ها تامین شده واگر بازگشت تسهیلات اعطایی بانک ها با مشکل مواجه شود، کارکرد نظام اقتصادی مختل می شود.

 در این زمینه یکی از مشکلاتی که کشورهای مختلف از جمله ایران در شرایط فعلی با آن روبروهستند، افزایش نسبت مطالبات غیرجاری بانکی به کل تسهیلات اعطایی در شبکه بانکی است که نشان دهنده افزایش ریسک اعتباری، کاهش کیفیت دارایی های این شبکه و در پی آن، بی ثباتی های مالی احتمالی در آینده است.

از سوی دیگر صورت های مالی بانکها به صورت ماهانه، فصلی، 6 ماهه، 9 ماهه و یک ساله منتشر میشود، از طریق این صورت های مالی، اطلاعاتی جهت بررسی عملکرد بانکها به دست میآید، در این صورتهای مالی، اطلاعاتی نظیر تسهیلات پرداختی بانکها، وجوه نقد، سپردههای جذب شده و سایر عملیاتی که بانکها انجام دادهاند،منتشر میشود.

این درحالیست که یکی از اطلاعات مهم در صورت های مالی بانک ها نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی در بانک ها است، بر این اساس هرچه این نسبت کمتر باشد، نشاندهنده سلامت بیشتر داراییهای آن بانک است.

در واقع، این شاخص که به آن شاخص NPL نیز گفته میشود یکی از مهم ترین شاخصهای ارزیابی عملکرد بانکها است، نحوه محاسبه آن به این صورت است که اگر مانده مطالبات معوق هر بانک را به کل مانده تسهیلات داده شده هر بانک تقسیم کنیم، حاصل آن NPL نامیده شده که به صورت درصد نشان داده میشود.

روند کاهشی NPL بانک سینا
حال در این زمینه و در شرایطی که مطالبات غیرجاری به پاشنه آشیل بانک ها تبدیل شده، بانک سینا موفق شده است این شاخص مهم را به طرز چشمگیری کاهش دهد.اطلاعات موجود نشان می دهد NPL بانک سینا در پایان شهریور ماه سال جاری برابر 2.5 درصد بوده است و انتظار این است که با ادامه روند موجود، این نسبت تا پایان سال کاهش یابد.

در حالی که استانداردهای جهانی، تثبیت NPL بر روی عدد ۵ را مقبول می دانند، کاهش این نسبت در بانک سینا به نصف رقم استاندارد، می تواند بسیار مطلوب ارزیابی شود. همچنین گفته می شود متوسط این شاخص در کل نظام بانکی، حدود ۱۱ درصد است.

از سویی، هر چه نسبت تسهیلات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) در یک بانک کمتر باشد، وضعیت بانک بهتر است و نشان می دهد که مشتریان، معوقات کمتری دارند. به عبارت دیگر، کم بودن این نسبت نشان دهنده آن است که عملیات و نظارت بانکی به نحو مطلوب تری در جریان است و ارزش بانک در حال افزایش است.

اثر مهم کاهش NPL بانک سینا
نسبت مطالبات غیرجاری بانکی به تسهیلات اعطایی در نظام بانکی، میزان ریسک بانک ها دراعطای تسهیلات را می سنجد و یکی از معیارهای سنجش سلامت بانک است. لذا هر چه این نسبت کاهش یابد، منجر به کارایی هر چه بهتر بانک ها در تامین منابع مالی تولید کشور خواهد شد. از این رو، افزایش آن علامت هشداری برای نظام بانکی است و می تواند بر رشد اقتصادی در بلندمدت تاثیر سوء گذاشته و چرخه تولید را مختل کند.

حال در چنین شرایطی که نسبت مطالبات غیرجاری بانکی به تسهیلات اعطایی بانک سینا با کاهش روبرو شده، این بانک می تواند در زمینه اعطای تسهیلات به بخش تولید کشور نقش بسیار پر رنگی را ایفا کند،پ که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا با افزایش این نسبت بانک مرکزی قوانین سختگیرانه ای را در این زمینه اعمال کرده است.

 از سوی دیگر نظارت های شدیدی نیز از سوی نهاد ناظر شبکه بانکی برای کاهش نسبت مطالبات غیرجاری بانکی به تسهیلات اعطایی در سیستم بانکی رخ داده است، زیرا افزایش این نسبت بی انضباطی های زیای را در شبکه بانکی ایجاد کرده بود، بر همین اساس، بانک مرکزی تمامی بانک های کشور را ملزم کرده بوده که این نسبت را کاهش دهند، تا بتوانند در زمینه اعطای تسهیلات خرد به مردم و اعطای تسهیلات به بخش مولد اقتصاد کشور با دست باز اقدام کنند،که در این زمینه بانک سینا طی چند وقت گذشته توانسته عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد که این موضوع در صورت های مالی شش ماه نخست سالجاری این بانک بورسی  نمایان شده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز