جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
تیتر20/ بانک گردشگری پیشتاز صدور سفته الکترونیکی
بانک گردشگری با درک ضرورت و اهمیت ارائه خدمات مجازی، ارائه سفته الکترونیکی را پس از رونمایی از این نوع سفته در بهمن ماه سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داد و اکنون از جمله معدود بانک‌هایی است که این خدمت را به متقاضیان ارائه می‌کند.
کد خبر: ۵۹۷۹۱
جلب رضایت متقاضیان خدمات نوین با امکان خرید سفته الکترونیکی از بانک گردشگری
تیتر20 - سفته در لغت به معنای چیزی است که از کسی عاریه یا قرض یا در عوض چیزی بگیرند تا در شهر دیگر پس دهند. در ادبیات بانکداری امروز اما سفته از جمله اسنادی است که بانک‌ها هنگام پرداخت وام از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند و در معاملات بازرگانی نیز کاربرد دارد. بدهکار با دادن سفته به طلبکار متعهد می‌شود که مبلغ معینی را در زمانی معین به او پرداخت کند.

در واقع ریشه به‌وجودآمدن بیشتر اسناد تجاری به‌این‌علت است که جابه‌جاکردن پول برای انجام معاملات کاری سخت و پرخطر بوده و هنوز هم کاری پرخطر است. البته این روزها سفته در بیشتر موارد حکم ضمانت را دارد و در بیشتر موارد برای انجام معاملات از چک استفاده می‌شود.

سفته بانکی سندی است که به‌موجب آن امضای کننده متعهد می‌شود تا مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه دروجه‌حامل یا شخص معین یا به حواله کرد او بپردازند. علاوه بر امضا یا مهر متعهد باید مشخص‌کننده مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد. نکته مهم در مورد سفته این است که این سند تجاری هنوز هم بعد از مدت‌زمان زیادی که از وجود آن می‌گذرد جایگاهی شبیه به چک پیدا نکرده و حتی قوانین مربوط به سفته، نسبت به چک برای بسیاری از مردم ناشناخته است.

سفته و پیچیدگی‌های فراوان آن
همان‌طور که از توضیحات مربوط به کاربردهای سفته پیداست، این سند باید خریداری شود؛ اما ازآنجایی‌که در نحوه صدور سفته نیز باید مواردی رعایت شود تا سفته در مقام سند تجاری باقی بماند. در غیر این صورت، سفته دیگر حکم یک سند تجاری را ندارد و تنها یک سند عادی در نظر گرفته می‌شود و مزایای اسناد تجاری شامل آن سفته نخواهد بود. به همین خاطر خریداری سفته به شیوه صحیح آن همواره یکی از مواردی است که متقاضیان آن معمولاً خریداران عادی با دشواری‌های فراوانی برای آن مواجه هستند.

گذشته از پیچیدگی‌های حقوقی و قانونی خریداری سفته، تهیه آن از منابع معتبر به‌گونه‌ای که خریدار گرفتار کلاهبرداری و اتلاف وقت فراوان نشود از جمله دغدغه‌هایی بود که در مسیر تهیه و ارائه آن وجود داشت. وجود چنین مسائلی، نهادهای تصمیم‌ساز و قانونی را به سمت فراهم‌آوردن زیرساخت‌های مقرراتی و عملیاتی لازم برای صدور سفته الکترونیکی سوق داد.

سفته الکترونیکی چیست؟ 
برای نخستین‌بار وزارت امور اقتصادی و دارای بهمن سال گذشته از سفته الکترونیکی رونمایی کرد.

 سفته الکترونیکی  روی بستر اینترنت صادر می‌شود. اعتبار این سند تجاری هم بر اساس یک شناسه خزانه‌داری اختصاصی است که بالای این نوع سفته درج شده است. صادرکننده سفته اینترنتی، بعد از صدور آن می‌تواند یک خروجی پی‌دی‌اف از سفته بگیرد و آن را برای ذی‌نفع بفرستد.

مهم‌ترین دلیل برای کاربرد سفته الکترونیکی جهت ضمانت‌های مختلف مثل گرفتن وام یا تسهیلات است. سفته‌ها معمولاً برای ضمانت کار، حسن انجام کار یا عمل به هر تعهد مالی یا قراردادی بین دو طرف ردوبدل می‌شوند. سفته الکترونیکی هم در اصل شبیه همان سفته کاغذی است و تمام کاربردهایی که قبلاً برای سفته‌های کاغذی قابل انجام بودند، از الان به بعد برای سفته الکترونیکی هم کارکرد دارند. با این تفاوت که به‌جای رفتن لای پوشه و پرونده، در بستر دیجیتال و فولدر کامپیوتر نگهداری می‌شود.

مزایای استفاده از سفته الکترونیکی 
یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای سفته‌های قدیمی امکان جعل آنها بود. یعنی هم صادرکننده نگران این بود که سفته نوشته شده بعد از تحویل به ذی‌نفع امکان سوءاستفاده و جعل دارد، هم کسی که آن را تحویل می‌گرفت، باید مدام نگران مفقود نشدن یا سرقت سفته باشد. 

سفته‌های قدیمی مانند چک وجه حامل هستند و در صورت سرقت رفتن امکان سوءاستفاده از آنها وجود دارد. علاوه بر همه این‌ها هیچ بانک اطلاعاتی درباره سابقه خوش‌حسابی یا بدحسابی افراد وجود نداشت. اما با آمدن سفته اینترنتی، هم امکان جعل یا سرقت آنها وجود ندارد، هم سامانه‌ای در آینده برای وجود سوابق افراد به وجود خواهد آمد تا منبعی برای اعتبارسنجی صادرکنندگان سفته الکترونیکی باشد. الکترونیکی شدن این سند تجاری، هم کاربرد سفته الکترونیکی را ساده‌تر و امن‌تر می‌کند، هم مزیت‌های خوبی به آن می‌دهد که در گذشته وجود نداشت.

بانک گردشگری پیشتاز صدور سفته الکترونیکی
با فراهم آمدن بسترهای لازم برای صدور سفته الکترونیکی، برخی بانک‌ها اقدامات لازم برای ارائه این خدمت را آغاز کردند؛ اما در این میان بانک گردشگری با تمرکز ویژه بر این پروژه موفق شده است یکی از اولین بانک‌های صادرکننده سفته الکترونیکی باشد. پروژه سفته الکترونیکی این بانک به‌صورت کاملاً آنلاین است و به‌زودی در اپلیکیشن Tobank به‌صورت آزمایشی عملیاتی و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

صدور سفته الکترونیکی بانک گردشگری به‌صورت کاملاً آنلاین است و 24 ساعته بدون نیاز به حضور در شعب بانک می‌توان تمام فرایندهای مربوط به سفته الکترونیکی اعم از صدور، ضمانت، ظهرنویسی، استعلام و تسویه را به‌صورت کاملاً آنلاین و بدون دخالت کاربر انجام داد.
خدمت جدید بانک گردشگری یعنی سفته‌ الکترونیکی باعث سهولت استفاده از این ابزار مالی می‌شود و با استفاده از آن، تمام اشکالات و نواقصی که دررابطه‌با به‌کارگیری سفته‌ کاغذی وجود داشت، مرتفع می‌شود.

مسائل فنی مربوط به پروژه صدور سفته الکترونیکی از طریق شرکت هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران (TIT) و بازوی فنی پیاده‌سازی آن از طریق شرکت ایده‌پرداز دانش نوین آرشام انجام شده است.

سفته الکترونیک در بانک گردشگری و بیشتر از آن!
هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران که به عنوان بازوی فناورانه بانک گردشگری در زمینه توسعه فرآیندهای بانکداری الکترونیک و دیجیتال فعالیت می کند، علاوه بر ایجاد تحول حوزه سفته الکترونیک قرار است در آینده سرویس‌های جذاب بیشتری برای صاحبان کسب و کار، افراد و بانک های کشور را برای مشتریان بانک به مرحله اجرا درآورد.

اهمیت ارائه سرویس های متنوع بانک گردشگری در راندمان بانک و نقش ارائه سرویس های جذاب برای مشتریان در رشد و توسعه این بانک از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که توجه شود یکی از ویژگی ها و قابلیت های که این بانک در حوزه فناوری اطلاعات، چابکی آن است  که با اتکا به همین ویژگی می تواند اقدامات متنوع تر و موثرتری در بخش فعالیت های بانکداری نوین را پیگیری کرده و از همین رهگذر با پیگیری الگوی بانکداری دیجیتال بر مسائل و حواشی پیشین خود غلبه کند.

فراموش نکنیم بانک گردشگری یکی از بانکهایی است که از حدود 2 سال پیش در زمینه استفاده از فناوری های نوین گام‌های بلندی برداشته و با هدف‌گذاری جدید در شیوه ارائه خدمات به مشتریان، پروژه بانکداری دیجیتال را آغاز کرده و امروز گام‌های مهمی در مسیر تبدیل‌شدن به یک بانک دیجیتالی برداشته است.

توسعه اپلیکیشن گردش پی و البته راه اندازی شعبه مجازی بانک (to bank) که برای ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان در حال فعالیت است و بر اساس گفته های مسئولان بانک گردشگری به زودی سرویس ها و خدمات جدیدی نیز به آنها افزوده خواهد شد، از خدماتی است که بانک گردشگری را بیشتر وارد فضای بانکداری نوین کرده است.


ارسال نظرات
موضوعات روز