پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
رییس سازمان حج و زیارت از انصراف زائران از سفر عتبات به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین رایزنی با دولت برای تخصیص شش میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای سفر عتبات خبر داد و دلایل بلاتکلیفی سفر زیارتی سوریه را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۹۹۸۱

تیتر۲۰- سیدصادق حسینی با بیان این‌که با اجرای طرح نوین عتبات در یک سال گذشته با آن‌که کرونا فروکش نکرده بود، ۳۱۰ هزار نفر به عتبات عراق اعزام شده‌اند و ۳۸ درصد اعزام زائران افزایش یافته است، در واکنش به انتقادهایی که به اجرای طرح نوین عتبات شده است، اظهار کرد: در گذشته فقط یک شرکت (شمسا) امور عتبات را انجام می‌داد که براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد سفر عتبات از انحصار خارج شود تا رقابت به جریان افتد. اکنون یک سال از اجرای این طرح گذشته و مطابق بررسی‌ها و نظرسنجی از استان‌ها بر ادامه "طرح نوین عتبات" تاکید شده است؛ چرا که هم رضایت زائران بیشتر بود و هم قیمت‌ها کاهش پیدا کرد.

او با اشاره به سفرهای شخصی به عتبات عالیات، تاکید کرد: سازمان حج و زیارت مانع افراد خصوصی نمی‌شود. وظیفه ما تنوع‌بخشی در بسته سفر و هزینه آن است.

حسینی که در جمع خبرنگاران در سازمان حج و زیارت به بهانه امضای تفاهم‌نامه حج با عربستان سخن می‌گفت، با اشاره به بسته سفر ارزان‌قیمت عتبات عالیات عراق، گفت: بسته‌های ارزان‌قیمت تا سه ماه پیش به قیمت دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد که الان با افزایش نرخ ارز هزینه این سفر سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده است. سفر هوایی نیز از ۱۱ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.  

او ادامه داد: با وزیر اقتصاد مکاتبه شده برای ۱۰۰ هزار نفر وام ۶ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص داده شود که هر وقت نهایی شد، جزئیات آن اعلام خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: با توجه به نوسانات ارز با بانک مرکزی مکاتبه شده تا خط اعتباری ۳۵ تا ۴۰ میلیون دلاری برای هر فصل اختصاص یابد که در صورت موافقت نرخ ارز مصرفی در عتبات تثبیت می‌شود و قیمت‌ها روزانه تغییر نمی‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت  درباره ریزش سفر عتبات در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: در آذرماه، ۹۲ هزار نفر برای سفر عتبات ثبت‌نام کرده بودند، اما در نهایت نیمی از این تعداد به خاطر نوسانات ارز انصراف دادند. اگر مکاتبه با رییس‌جمهور جواب دهد دیگر این ریزش را شاهد نخواهیم بود و در هر فصل، نرخ ارز برای اعزام عتبات ثابت خواهد ماند.

حسینی درباره سفر سوریه گفت: سفری را به سوریه داشتیم که مفصل با مقامات این کشور صحبت کردیم، مقامات سوریه استقبال زیادی نشان دادند، اما مشکلاتی وجود دارد که از اراده ما خارج است، نخست آن‌که مسیر سوریه زمینی نیست. مسأله دیگر این است که هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی حاضر نیستند زائر به سوریه اعزام کنند و نگران تحریم و قطع پروازهای اروپایی هستند و پیشنهاد داده‌اند زائران را به بیروت ببرند تا از آنجا زمینی به سوریه بروند که نمی‌توان امنیت زائران را به مخاطره انداخت.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: عراق در ماه حدود ۹۸ پرواز به سوریه دارد، از بحرین و پاکستان هم زائر می‌رود، ولی ما نتوانستیم. درحال حاضر تنها یک شرکت هواپیمایی از مشهد به سوریه پرواز دارد اما در تهران موفق نشدیم مشکل را برطرف کنیم. اگر مساله پرواز حل شود هزینه اعزام سوریه از عراق کمتر می‌شود./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز