چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر صادرات صنعت نساجی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که با تامین سرمایه در گردش این حوزه می‌توان صادرات صنعت نساجی را به یک میلیارد دلار رساند.
کد خبر: ۶۰۵۲۰

تیتر۲۰- علی جدی درباره مشکلات صنعت نساجی گفت: با وجود اینکه صنعت نساجی، چرم، پوشاک، کیف و کفش بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد می‌کنند، به گونه‌‌‌ای که حدود ۱۶‌درصد اشتغال کشور مربوط به این صنایع است و بیشتر سرمایه‌گذاری انجام‌گرفته در این حوزه از سوی بخش خصوصی انجام گرفته اما متاسفانه به این صنایع بی‌‌‌توجهی می‌شود. نماینده مردم شیروان در مجلس افزود: در وزارت صمت ساختار مناسبی برای حمایت از صنعت نساجی تعریف نشده است و فقط یک مدیرکل برای این حوزه در نظر گرفته شده. باید به این نکته نیز توجه کرد که مدیرعامل نیز قدرت چندانی برای پیگیری امور ندارد.  وی جلوگیری از قاچاق پوشاک را یکی از راهکارهای حمایت از صنعت نساجی دانست و اضافه کرد: قاچاق پوشاک استوک از کشورهای اروپایی یا پوشاکی که در دوران شیوع کرونا خریداری نشده و اکنون به صورت کیلویی وارد کشور می‌شود، موجب آسیب به بخش صنعت نساجی شده. از سوی دیگر از آنجاکه این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تعرفه واردات پرداخت نمی‌‌‌کنند بنابراین ارزان‌تر از اجناس داخلی می‌‌‌شوند، بنابراین رقابت با این کالاها برای تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی روبه‌رو است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: هرچند تلاش شده با موضوع شناسه کالا مشکل قاچاق پوشاک رفع شود، اما پیگیری این اقدامات باید تسریع شود. جدی با بیان اینکه صنعت نساجی ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد و باید با تامین نقدینگی از صادرات بیشتر آن حمایت کرد، ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی این حوزه تامین نقدینگی است؛ با وجود اینکه با تامین منابع محدود می‌توان بستر رونق این صنعت را فراهم کرد اما اعتبارات لازم تامین نمی‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در حال حاضر صادرات صنعت نساجی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که با تامین سرمایه در گردش، می‌توان صادرات این بخش را به یک میلیارد دلار رساند اما از آنجاکه حمایت‌‌‌های لازم از این صنعت انجام نمی‌شود، ظرفیت‌‌‌های آن مغفول مانده است.

وی به اهمیت موضوع ماشین‌‌‌آلات در صنعت نساجی اشاره کرد و ادامه داد: در داخل نمی‌توان ماشین‌آلات موردنیاز ابتدای زنجیره صنعت نساجی یعنی ریسندگی و بافندگی را تامین کرد، بنابراین تعرفه واردات ماشین‌آلات که پیش از این بالا بود یکی از موانع این صنعت بود که البته مجلس این تعرفه را اصلاح کرد، با اصلاح تعرفه واردات ماشین‌آلات ایجاد خطوط تولید جدید یا نوسازی ماشین‌آلات توجیه اقتصادی خواهد داشت.

جدی در پایان گفت: بخشی از مواد اولیه موردنیاز تولید صنعت نساجی از داخل تامین می‌شود که متاسفانه انحصاری است و صادر می‌شود و به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌شود؛ البته وزارت صمت اقداماتی برای رفع این مشکل انجام داده است، از سوی دیگر نیاز داخل به پنبه بیش از تولید داخل است که باید برای این موضوع نیز تدبیر ویژه‌‌‌ای در نظر گرفت./دنیای اقتصاد

برچسب ها: پوشاک صنعت نساجی
ارسال نظرات
موضوعات روز