چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
صنعت فرانچایز علاوه بر چالش‌های فرهنگی مانند ناشناخته بودن، با نواقصی نیز روبه‌رو است که باید برطرف شوند؛ یکی از مشکلات در حوزه نشان‌سپاری یا فرانچایزینگ، موضوع حقوقی است.
کد خبر: ۶۰۵۵۰
فروشگاه های زنجیره ای پیشرو در حوزه فرانچایز/ زیاده‌خواهی فرانچایز‌دهنده می‌تواند مانعی بزرگ برای ورود افراد جدید باشد/ تقسیم منافع در فرانچایز باید به نفع هر دو طرف باشد
تیتر20 - آرمان خالقی ، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است به بیان چالش ها و الزامات توسعه فرانچایز در ایران پرداخته است که در ادامه خلاصه ای از این یادداشت را می خوانید:

صنعت فرانچایز در ایران در خلال سال‌های گذشته بیش از هر چیز به صنایع فروشگاه‌داری، غذا، سوپرمارکت و پوشاک وابسته بوده است. در حال حاضر، این روش به تدریج در حال فراگیری است هرچند در این مسیر چالش‌هایی نیز وجود دارد. 

در توضیح این چالش‌ها باید گفت مردم اغلب تمایل دارند نسبت به توسعه برندی اقدام کنند که خود در ایجاد آن سهم داشته‌اند و این باعث شده بسیاری حاضر نباشند وارد صنعت فرانچایز شوند و در نتیجه حاضر نیستند سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌هایی را با نام تجاری که متعلق به خود آنها نیست انجام دهند و نام تجاری غیر‌ را ارتقا دهند.

وقتی قرار است به عنوان یک کسب‌وکار نوپا با نام تجاری یک شرکت بزرگ وارد بازار شویم، باید مهارت لازم، تقسیم سود مناسب و رعایت اصول و قوانین بازی را به درستی انجام دهیم تا بتوان به اندازه برند و در آن مقیاس، درآمدزایی کرد. با این حال و در این شرایط دیگر نگرانی افراد، مالکیت معنوی و قدر‌السهم به دست آمده کسب‌و‌کار از برند اصلی است که مبهم است.

صنعت فرانچایز علاوه بر چالش‌های فرهنگی مانند ناشناخته بودن، با نواقصی نیز روبه‌رو است که باید برطرف شوند؛ یکی از مشکلات در حوزه نشان‌سپاری یا فرانچایزینگ، موضوع حقوقی است.

 قراردادهای فی‌مابین باید به گونه‌ای تنظیم شوند که با جذب افراد جدید، شرکا از قرارداد فی‌مابین راضی بوده و آن را شراکتی دو‌سر برد بدانند. این تقسیم منافع باید به نفع هر دو طرف یعنی شرکت اصلی و شرکت پذیرنده باشد و زیاده‌خواهی شرکت‌های فرانچایز‌دهنده می‌تواند مانعی بزرگ برای ورود افراد جدید ایجاد کند. بنابراین باید قراردادهای حقوقی مستحکم، با تضمین اعتبار، سود و رشد کسب و کار تنظیم شود تا هر دو سمت مشارکت در این قرارداد توانمندی برآورده‌سازی یک تعهد معتبر را داشته باشند.

دومین موضوع، آموزش‌های لازم برای سرمایه انسانی موردنیاز است. آنچه در این کسب‌و‌کارها اهمیت دارد، آشنایی افراد فعال در این سیستم از مدیر شعبه گرفته تا کارکنان و کارگران است و باید از یک استاندارد مشخص و واحد تبعیت کنند که شامل رفتار، آمد و شد، پوشش و نظم مشخصی است که باید بابت آن نیز آموزش دریافت کنند. به علاوه باید سیستم بازخورد مشتریان را در این حوزه راه انداخت تا صدای مشتری نیز در این نوع فرآیند شنیده شود.

در این میان، موضوع مهم در صنعت فرانچایز، نظارت برند اصلی بر عملکرد  پذیرنده برند است. طبیعتا یک شرکت بزرگ و صاحب‌نام به‌رغم در اختیار قرار دادن تابلو و برند خود به یک شخص یا شرکت تازه‌کار و نوپا، هیچ تمایلی به وارد شدن خدشه و تخریب نام و نشان تجاری خود آن هم در نتیجه رفتار نادرست شرکت دریافت‌کننده فرانچایز ندارد؛ برعکس با نظارت‌های دقیق و دوره‌ای از برند خود به عنوان سرمایه یک فرانچایزینگ مراقبت خواهد کرد.

مزیت در برندهای مختلف در آن است که بتوانند تامین‌کننده باشند و این امر باعث می‌شود صاحب برند به دنبال راه‌های تامین مالی برود و با استفاده از تاسیسات و امکانات و قراردادهای مختلف با لیزینگ‌ها و فروش قسطی، شرایط مناسبی برای تامین مالی شرکت‌ها فراهم کند. 

اکنون در بازار ایران با توجه به رقابتی که در حال شکل‌گیری ودر حال تشدید است، بنگاه‌ها به سمت تشکیل برندهای بزرگ رفته‌اند که در حوزه‌های مختلف به دنبال بزرگ‌تر شدن و باقی ماندن در فضای رقابتی هستند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز