جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
قطعه‌سازی در ایران اهمیت بسیار زیادی برای افزایش تیراژ تولید ملی لوازم خانگی و موارد مشابه دارد. به همین دلیل باید به این بخش نگاه جدی وجود داشته باشد. در همین راستا صنعت لوازم خانگی ایران نیز مانند دیگر صنایع، احتیاج مبرمی به وجود قطعه‌ساز ماهر و با دانش روز دارد. اما برخی عوامل مانند تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و بسته شدن مبادلات بانکی در سطح بین‌المللی، موانع جدی برای این صنعت ایجاد کرده‌اند.
کد خبر: ۶۰۵۸۹

تیتر۲۰- یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های صنعت لوازم خانگی یخچال فریزر است که کاربرد بسیار مهمی در آشپزخانه دارد. اختلال در عملکرد این دستگاه‌‌‌ می‌تواند مشکلات زیادی را برای اعضای خانواده به وجود آورده و موجب فاسد شدن بسیاری از مواد غذایی شود. به همین دلیل در دسترس بودن قطعات یدکی یخچال و فریزر به خصوص در شرایط فعلی که کشورمان تحریم شده است بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت آمن صنعت که در زمینه تولید قطعات انواع یخچال و فریزر فعالیت دارد.

احمد ظرافت ابتدا با معرفی فعالیت این شرکت گفت: «از سال 72 فعالیت خود را آغاز کردیم و عمدتا قطعات و لوازم یخچال و فریزر تولید می‌کنیم. بعد از مدتی در کنار تولید کندانسور و سینی‌های یخچال (شلف)، اقدام به تولید اواپراتورهای خاص برای یخچال و فریزر کردیم. این قطعه مسوولیت سرما‌‌‌دهی به یخچال و خنک کردن فضای آن را بر‌‌‌عهده دارد و خرابی آن‎ موجب ایجاد اختلال درعملیات خنک‌‌‌سازی یخچال می‌شود. از این رو می‌توان گفت یکی از شایع‌‌‌ترین مشکلاتی که مرتبط با اواپراتور است عدم‌خنک‌‌‌سازی مطلوب یخچال خواهد بود.»

وی با تشریح بیشتر تولیدات خود گفت: «از داخل لوله‌های مارپیچ اواپراتور مایع مبرد یا گاز عبور می‌کند. با گذشتن از این لوله‌ها سرما به وجود می‌آید. این قطعه در اندازه و سایزهای متفاوت در انواع یخچال‌ها وجود دارد و این شرکت اقدام به تولید آنها می‌کند.شعار ما در این شرکت این است که «آمن صنعت کیفیت پنهان محصول شماست» به این دلیل که محصول تولیدی ما در مقابل چشم مصرف‌کننده نیست اما باید کیفیت مطمئن را داشته باشد. به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع اواپراتور نوفراست در کشور هستیم.»

این فعال صنعت لوازم خانگی ادامه داد: «یکی از دستاوردهای تازه ما در این شرکت این بوده که موفق شدیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، صدای پمپاژ گاز مبرد در آکومولاتور یخچال را از بین ببریم. به این ترتیب یکی از موارد نارضایتی مشتریان که ایجاد سرو صدا در یخچال و فریزر‌ها بود برطرف شد. خوشبختانه امروزه تولیدکنندگان قطعات لوازم خانگی در کشور، به واسطه استفاده از دانش روز دنیا موفق شده‌اند تولیدات با کیفیتی داشته و کمک بزرگی در جهت پیشرفت این صنعت ارائه دهند. بسیار سعی کردیم هر چقدر که میزان و تیراژ تولید را بالاتر بردیم، میزان خطای انسانی را کاهش دهیم تا لوازم خانگی تولید داخل با کیفیت بالاتری به دست مشتری برسد. به عنوان مثال در اتصالات جوش آرگون از تکنولوژی لیزر استفاده کردیم که در ایران کار جدیدی محسوب می‌شود.»

مدیرعامل شرکت آمن صنعت با تاکید بر این موضوع که اولین شرکتی بودیم که برای اطمینان از ساخت قطعات تولیدی یخچال با کیفیت مناسب، اقدام به واردات تکنولوژی از ایتالیا کردیم در مورد شرایط صادرات نیز گفت: «با توجه به تولید با کیفیت محصولات و قطعات لوازم خانگی، پتانسیل صادرات آنها به کشورهای مختلف را داریم. در نمایشگاه امسال لوازم خانگی قراردادهایی برای صادرات قطعه با چند کشور منطقه به امضا رسید و امیدوار هستیم در سال آینده میزان صادرات محصولات خود را افزایش دهیم.»

احمد ظرافت در همین خصوص اضافه کرد: «البته به دلیل وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها، برخی موانع گمرکی، نداشتن ضمانت‌های اجرایی، مسدود شدن نقل و انتقال پول در عرصه‌های بین‌المللی و...، میزان صادرات از کشور کاهش محسوسی داشته که این مورد شامل بخش لوازم خانگی نیز می‌شود. به همین دلیل ما سعی کردیم بیشتر تمرکز خود را روی بازارهای داخلی معطوف کنیم. این درحالی است که از لحاظ کیفیت محصولات ایرانی چیزی کمتر از تولیدات دیگر کشورها ندارند و فقط باید فضا برای صادرات تولیدات ملی مهیا شود.»

وی در مورد وضعیت تهیه مواد اولیه نیز گفت: «خوشبختانه در حوزه فعالیت ما نیاز زیادی به تامین مواد اولیه از خارج کشور وجود ندارد. چون دانش (ساخت انواع) آنالیز آلومینیوم در کشور وجود دارد بنابراین شرایط سختی برای تامین مواد اولیه نداریم. در بخش قطعات جانبی اواپراتور نیز توانستیم وابستگی به خارج از کشور را برطرف کنیم. از سوی دیگر ما از پیش از این حجم زیادی گاز آرگون برای یخچال استفاده می‌کردیم اما به این دلیل که ورود این گاز به کشور مشکلات و محدودیت‌هایی داشت به سمت استفاده از گاز ازت رفتیم و به این ترتیب دیگر مواداولیه این صنعت را نیز در داخل کشور تهیه می‌کنیم.»

این تولیدکننده در مورد روند افزایش نرخ ارز و اثرات آن روی صنایع مختلف و از جمله لوازم خانگی نیز گفت: «افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی گریبان همه صنایع و در نهایت مصرف‌کننده نهایی را گرفته و یکی از دلایلی که بازارها به سمت رکود می‌روند نیز همین افزایش نرخ ارز خواهد بود.»

ظرافت در مورد پیش‌بینی شرایط آینده این صنعت با توجه به مشکلات موجود گفت: «دورنمای صنعت کشورمان با توجه به شرایط و مشکلات موجود وحشتناک خواهد بود و اگر فکر اساسی برای تغییر وضعیت نشود سال آینده بسیاری از شرکت‌ها به مرز ورشکستگی خواهند رسید. بنابراین مجموعه حاکمیت باید برای تقویت و بهبود وضعیت تولید برنامه‌های مدونی ارائه کند چرا که تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو به یک میزان از این شرایط متضرر خواهند شد. تولیدکننده از لحاظ تامین نقدینگی مشکل دارد و مصرف‌کننده نیز قدرت خرید خود را از دست داده است. پس درد مشترک تولیدکننده و مصرف‌کننده کاملا واضح است و باید به دنبال علاج این درد بود. مجموعه دولت باید برای بهتر شدن فضای پیرامون صنعت به اقتصاددان‌ها و فعالان بخش خصوصی اعتماد بیشتری داشته و نظر مشورتی آنها را داشته باشد.»

این فعال قطعه‌سازی کشور در پایان به قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی کشور اشاره کرد و گفت: «سرکوب قیمت‌ها در این صنعت تاثیر مخربی داشته است. به همین دلیل در طول زمان‌های مختلف تولیدکننده مجبور شده حاشیه سود خود را کاهش داده تا بتواند تولید خود را ادامه دهد. بنابراین تقریبا همه تولیدکنندگان از شیوه قیمت‌گذاری دستوری ناراضی هستند. بهترین تصمیم در این خصوص این است که قیمت‌گذاری توسط بخش خصوصی و به روش رقابتی انجام شود تا به این صورت این معضل بزرگ ریشه کن شده و بازارها کمی به آرامش برسند.»/دنیای اقتصاد






ارسال نظرات
موضوعات روز