شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
تیتر20 گزارش می دهد؛
طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» پاسارگاد موجب می‌شود در کنار صندوق‌های بازنشستگی دولتی، یک صندوق بازنشستگی کوچک دیگری برای سازمان‌های کوچک و متوسط توسط بخش خصوصی ایجاد شود.
کد خبر: ۶۱۱۷۷
طرح بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد یک گام بلند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی مستمری بگیران
تیتر20- بیمه پارساگاد جدیدترین محصول خود را به توسعه بیمه‌های زندگی و در بخش مستمری و بازنشستگی اختصاص داد و اوایل اسفند ماه امسال نیز از آن رونمایی کرد.

 طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» پاسارگاد، بیمه‌ نامه‌ای بلندمدت با تعهدات بلندمدت است.

این طرح در واقع یک نوع بیمه نامه عمر و تامین آتیه است که پرداخت مستمری در زمان بازنشستگی را نیز به همراه دارد.

پرداخت مستمری در بیمه پاسارگاد به صورت انفرادی ارایه می‌شد که اکنون به صورت گروهی و تحت عنوان تکمیلی بازنشستگی نیز به اجرا در آمده است.

ماهیت طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» پاسارگاد
بیمه پاسارگاد هدف از اجرای این طرح را امنیت سرمایه انسانی و ارج نهادن به آنها عنوان کرده که به نظر می‌رسد مورد استقبال سازمان‌های مختلفی قرار بگیرد.

در این طرح، بیمه شده حق بیمه‌ای را می‌پردازد و بیمه‌گزار که همان موسسه کارفرما است در حق بیمه مشارکت می‌کند؛ بیمه‌گزار همچنین می‌تواند به صورت اختیاری از مبالغ باز خرید سنوات برای پرداخت حق بیمه استفاده کند.

این طرح در واقع برای سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و اصناف در جهت حمایت از سرمایه انسانی طراحی شده است.

ویژگی‌های مهم طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» پاسارگاد
طرح مورد اشاره از دو دوره تشکیل می‌شود؛ دوره اول، دوره تشکیل سرمایه و دریافت حق بیمه و دوره دوم، دوره پرداخت مستمری.
در دوره اول، افراد با حداکثر سن ۷۰ سالگی می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند.
حداقل مدت مورد نیاز برای تشکیل سرمایه 5 سال و حداکثر مدت نیز 30 سال است.
از زمان قطع حق بیمه، پرداخت مستمری از سوی بیمه پاسارگاد به بیمه شده انجام می‌شود و این پرداخت تا سن ۹۰ سالگی افراد می‌تواند ادامه یابد؛ این در حالی است که حداکثر سن برای پرداخت مستمری در بخش انفرادی 80 سال است.
مدت دوره پرداخت مستمری حداقل 5 و حدکثر 35 سال است؛ همچنین مجموع دو دوره نیز حداکثر 50 سال است، البته مشروط به اینکه سن بیمه ‌شده از 90 سال تجاوز نکند.
حق بیمه نیز بر اساس توان بیمه‌شده و بیمه‌گزار تعیین می‌شود.
. تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسساتی که تعداد کارکنان آنها 5 نفر یا بیشتر باشد می‌توانند از این طرح استفاده کنند.
در این طرح این امکان برای بیمه‌گزاران فراهم شده که در چگونگی سرمایه‌گذاری منابع بیمه‌ نامه خود مشارکت کنند.
سرمایه و سود بیمه عمر از پرداخت مالیات معاف است.
بیمه شده در هر دو دوره طرح مذکور امکان دریافت وام تا سقف 90 درصد ارزش بازخرید بیمه بدون تشریفات اداری و بدون نیاز به ارایه ضامن را دارد.
همچنین امکان بازخرید بیمه نامه درصورت انفرادی نیز وجود دارد.
طرح بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد یک گام بلند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی مستمری بگیران
مزایای بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی
قطعا ورود بیمه‌های بازرگانی به مقوله بیمه‌های مستمری و بازنشستگی را می‌توان به فال نیک گرفت.
کمک به صندوق‌های بازنشستگی

اقتصاد کشور سال‌هاست با چالشی به نام صندوق‌های بازنشستگی روبرو است، به طوری که هر سال بخشی از بودجه کشور صرف تامین کسری صندوق‌های بازنشستگی می‌شود و این سهم از بودجه هرساله در حال افزایش بوده که نگران کننده است.

از سوی دیگر عدم اطمینانی که در خصوص صندوق‌های دولتی برای تعهد به وظایف وجود دارد، آینده مبهمی را برای بیمه‌گزاران ترسیم می‌کند.

تحولات جمعیتی طی سال‌های اخیر نیز موجب شده سیل عظیمی از شاغلان به گروه بازنشستگان و مستمری بگیران اضافه شده در حالی که نیروی شاغل کمتری به سیستم اقتصادی وارد شده و همین موضوع موجب کاهش منابع صندوق‌های بازنشستگی شده است.

بر اساس آخرین آمارهای مرکز آمار کشور، رشد تعداد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در 9ماهه نخست امسال بیش از 25 درصد بوده، در حالی که رشد بیمه شدگان کمتر از 2 درصد بوده؛ طی این دوره حدود یک میلیون و 800 هزار نفر به جامعه مستمری بگیران افزوده شده در حالی که حدود 500 هزار نفر به بیمه شدگان اضافه شده است.

طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» پاسارگاد موجب می‌شود در کنار صندوق‌های بازنشستگی دولتی، یک صندوق بازنشستگی کوچک دیگری برای سازمان‌های کوچک و متوسط ایجاد شود.

به نظر می رسد نظام بازنشستگی دیگر جوابگوی سیستم بازنشستگی نیست و ورود بخش خصوصی از طریق شرکت‌های بیمه‌ای یک گام بلند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد بود.
بهبود ضریب نفوذ بیمه

اثر مثبت دیگری که طرح بیمه پاسارگاد می‌تواند داشته باشد، بهبود ضریب نفوذ بیمه است.
استراتژی توجه به بیمه‌های زندگی و تامین آتیه افراد آن هم در این شرایط اقتصادی، می‌تواند صنعت بیمه کشور را به ضریب نفوذ بالاتری برساند.

افزایش سرمایه‌گذاری در کشور
توسعه طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» می‌تواند منابعی مطلوبی را در اختیار بیمه پاسارگاد قرار دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهد و با کسب درآمد بیشتر علاوه بر پرداخت سود به بیمه‌شده، به ایفای کامل تعهدات خود نیز بپردازد.

چالش در اجرای طرح
در حالت کلی نمی‌توان اجرایی شدن طرح «بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی» بیمه پاسارگاد را ناکارآمد عنوان کرد اما می‌توان حداقل چالش‌هایی را برای آن متصور بود.

از آنجایی که در سازمان‌های کوچک و متوسط غیردولتی، نیروی انسانی معمولا هرچند سال یکبار به دلایل مختلف اقدام به تغییر محل کار می‌کند و وفاداری کمتری نسبت به شغل خود در مقایسه با شاغلان بخش دولتی دارد، این احتمال می‌رود که افراد تحت پوشش این نوع بیمه دچار چالش شود.

حداقل مدت مورد نیاز برای تشکیل سرمایه این طرح معادل 5 سال است و اگر نیرویی پیش از 5 سال شغل خود را ترک کند مشمول مزایای این طرح نمی‌شود.

هرچند بیمه پاسارگاد در این طرح امکان ادامه بیمه‌شده را به صورت انفرادی و پس از خروج از گروه فراهم کرده، اما اگر بخشی از حق بیمه از سوی شرکت بیمه‌گذار پرداخت شود ممکن است فرد بیمه شده پس از ترک کار توانایی پراخت کل حق بیمه را نداشته و قادر به ادامه بیمه نباشد.

در مجموع امید است اجرای این طرح به اثرات مثبتی در صنعت بیمه کشور منجر شود و حداقل بتواند گرهی از مشکلات بازنشستگان را باز کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز