پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
سفر از رایج‌ترین تفریحات نوروز است، اما گاهی برخی بی‌توجهی‌ها به سلامت بدن و تغذیه در سفر می‌تواند خطر آفرین باشد. بر همین اساس هم باید در این روزها برخی نکات تغذیه‌ای رعایت شود.
کد خبر: ۶۱۲۸۵

تیتر۲۰- در تعطیلات نوروزی باید یکسری توصیه‌های تغذیه‌ای و دارویی را جدی گرفت تا سلامت بدن بیشتر و بهتر حفظ شود. همچنین در هنگام سفر نیز باید به سلامت خود توجه داشته باشید. بر آن اساس یکسری نکات مهم را مورد توجه قرار دهید.

اگر به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات در اختیار دارید.

همچنین اگر در زمان سفر و در حین حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوید، به خاطر داشته باشید با مصرف یک یا دو قرص ۵۰ میلی‌گرمی دیمن‌هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر چهار تا شش ساعت در طول سفر (حداکثر ۸ عدد برای ۲۴ ساعت)، می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. البته زنان باردار یا شیرده در صورت نیاز به مصرف این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

در طول سفر همواره جعبه کمک‌های اولیه شامل موارد زیر را را به همراه داشته باشید:

داروهای بدون نسخه‌ای مانند شربت و قرص استامینوفن، داروهایی برای کنترل سرماخوردگی، قطره یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پودر ORS، پنبه و گاز استریل، محلول ضدعفونی‌کننده، پماد سوختگی و دیگر داروهایی که در حال مصرف آن‌ها هستید و نیز در مورد خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، همراه داشتن پوشک، شیرخشک شیرخوار، تب‌سنج، در طی سفر ضروری است.  

در نظر داشته باشید که هنگام تحویل گرفتن داروها از داروخانه نحوه نگهداری آن‌ها را از پزشک داروساز سوال کنید و هیچ‌گاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهید.  داروهای یخچالی را همراه با یخ در داخل ظروف خنک‌کننده مانند یخدان حمل کنید.

همچنین اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، بهتر است دستگاه اندازه‌گیری فشار خون و داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی پرچرب خودداری کنید.

اگر جزء بیماران دیابتی مصرف‌کننده انسولین هستید توجه به موارد زیر ضروری است:

- فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی، سرنگ و دستگاه یا نوار کنترل قند خون برای تمام مدت سفر.

- همراه داشتن قند حبه‌ای، نبات، بیسکوئیت و آب میوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون.

- همراه داشتن میان وعده مناسب (مانند میوه و ساندویچ کوچک).

دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

باید توجه کرد که دستور طلایی جهت پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر، «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است. در عین حال در هنگام سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه که سریعا فاسد می‌شوند، خودداری کنید، مگر اینکه برای حمل آن‌ها از یخدان مناسب استفاده کنید. همچنین هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت و اگر هوا گرم است، بیش از یک ساعت، در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذاهای باقی‌مانده آن‌ها را تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی را که بیش از سه روز باقی‌ مانده‌اند، مصرف نکنید.

از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید. قبل از مصرف کنسروها، آن‌ها را ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید.

همچنین غذاهای مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود اینکه اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند کشنده باشند.

در عین حال در سفر از خوردن گیاهان و قارچ‌های خودرو اجتناب کنید. زیرا تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر بسیار مشکل است. همچنین هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. باید بدانید که تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) یا به دهان بردن آن‌ها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت می‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در هنگام سفر هیچگاه در داخل اتومبیل با موتور روشن، در مدتی هرچند کوتاه، نخوابید. این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن خواهد شد. همچنین از روشن کردن گاز پیک نیکی در داخل چادر یا اتومبیل یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، جدا خودداری کنید./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز