جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، برنامه 1402 مناطق آزاد کشور را آماده کردن بسته های سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار برای جذب سرمایه گذار اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاری عنصر اصلی و اولیه تولید است به همین منظور در مناطق آزاد 350 بسته سرمایه گذاری فراهم شده است.
کد خبر: ۶۱۳۰۴

تیتر۲۰- حجت الله عبدالملکی روز پنجشنبه در نشست شورای معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی گفت : این فرصت های سرمایه گذاری از سوی مناطق آزاد با جدیت دنبال خواهد شد و بزودی مرحله دوم آماده سازی 50 بسته سرمایه گذاری بعدی در مناطق آزاد هفت گانه کشور تا اواخر خرداد انجام خواهد شد.

عبدالملکی، کامل ترین بسته های سرمایه گذاری را در سال 1401 را متعلق به منطقه آزاد انزلی بیان کرد و گفت: امسال بازاریابی و سرمایه گذاری در سطح بین المللی و خارجی کشور در حوزه مناطق آزاد به طور جدی دنبال خواهد شد .

وی در ادامه با اشاره به شعار سال 1402 مقام معظم رهبری، اضافه نمود: رشد اقتصادی و مهار تورم که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار امسال اعلام شد دو مقوله مکمل هم بوده و نظریه های سنتی اقتصادی که در گذشته تورم را موجب رونق اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری می دانستند نفی می کند.

مشاور رییس جمهور اضافه کرد: اقتصاد دانان امروزی معتقدند در شرایط تورمی رشد اقتصادی کاهش می یابد، بازارهای مالی مانند طلا و ارز رشد فزاینده ای می کنند و سرمایه به آن سمت جذب و تولید دچار رکود می شود لذا نظریه مدرن تورم را موجب رکود اقتصادی می داند.برای افزایش تولید باید تورم را مهار کنیم.

عبدالملکی تاکید کرد: در شرایط با ثبات اقتصادی قیمت ها رشد منطقی دارند و تمایل برای سرمایه گذاری در تولید بیشتر می شود و سرمایه گذار تولیدات خود را به سمت کالاهای مورد نیاز مردم هدایت می کند چون نیاز مردم همیشه پابرجاست و جهش در بازارهای مالی طلا و ارز در شرایط تورمی اتفاق افتاده و دائمی نیست.

وی، مهمترین مسئله در مهار تورم را هماهنگی بین دستگاه‌ها قلمداد نموده و تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی در مهار تورم وظایفی دارند که متاسفانه تاکنون هماهنگی لازم برای مهار آن ایجاد نشده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در بخش تولید در مناطق آزاد 2 وظیفه اصلی بر عهده مناطق آزاد است که اولین آن سرمایه گذاری و دومین وظیفه ما جهش صادراتی می باشد، تاکید کرد: ما 2 خلا اصلی درجذب سرمایه گذاری خارجی داریم که اولین آن نامساعد بودن فضای کسب و کار در کشور و مناطق آزاد است لذا باید برای حرکت به این سمت فضای لازم برای مقررات زدایی در کسب و کار و سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایجاد شود.

عبدالملکی دومین مورد را عدم اطلاع رسانی مناسب در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و گفت: بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از فرصت های ایجاد شده در مناطق آزاد بی اطلاع هستند. ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدورهای اصلی و دسترسی به آبهای آزاد و اقلیمی مناسب و از همه مهمتر وجود امنیت در جمهوری اسلامی یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری است .

وی برنامه و پویش اساسی مناطق آزاد کشور در سال 1402 را توجه به سرمایه گذاری بین المللی و خارجی اعلام کرد و افزود: باید شعار " مناطق آزاد را بهشت سرمایه گذاری تبدیل خواهیم کرد" را عملی سازیم و این مساله را به طور جدی دنبال کنیم .

مشاور رییس جمهور، دومین اقدام در راستای رشد تولید را بازاریابی صادراتی اعلام کرد و افزود: باید ظرف 2ماه آینده بازاریابی صادراتی در مناطق آزاد راه اندازی و سرمایه گذاری برای کالاهای تولیدی سرزمین اصلی در مناطق آزاد ایجاد شود.

عبدالملکی تصریح کرد: در گذشته صادرات محصولات تولیدی مناطق آزاد و صادرات مجدد وجود داشت و امسال سومین مبحث صادراتی یعنی بازاریابی صادراتی برای کالاهای تولیدی سرزمین اصلی انجام خواهد شد. به طور مثال در منطقه آزاد انزلی برای کالایی که در استان اصفهان تولید شده بازاریابی صادراتی انجام خواهد شد

وی، راهبرد اول در مناطق آزاد را مردمی سازی و راهبرد دوم را جهانی سازی منطق آزاد اعلام کرد و افزود: هر 2 راهبرد در مقوله سوم بازاریابی صادراتی وجود دارد و لزومی بر فرآوری مجدد بر تولیدات کارخانه ها و شرکتها وجود ندارد و تنها محصول به کشورهای خارجی معرفی و بازاریابی انجام خواهد شد . لذا باید از افراد کاردانی که اقتصاد و تجارت بین الملل را می فهمند و در این حوزه تولید کننده نیستند در بازارسنجی ، شناسایی بازار و ظرفیت خالی شرکت های داخلی استفاده کرد.

مشاور رییس جمهور تصریح کرد: در زمینه مهار تورم نیز مناطق آزاد با یافتن راههایی برای کاهش هزینه تولید به مهار تورم کمک خواهند کرد.

عبدالملکی گفت: منطقه آزاد انزلی در زمستان سال 1401 از سایر مناطق آزاد کشور عملکرد بهتری داشت اما راه زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر پیش رو دارد . انزلی در بین مناطق آزاد بسیار پویاست و امیدواریم امسال هم کارنامه بهتری نسبت به سال قبل داشته باشد./فرینا

ارسال نظرات
موضوعات روز