جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
تیتر۲۰ بررسی می کند؛
با افتتاح خط تولید پیشرانه ME16 در مگاموتور سایپا حالا نه تنها رقابت در بازار خودرو داغ تراز قبل خواهد شد،بلکه با این خط شاهد افزایش رقابت در تولید پیشرانه نیز خواهیم بود.
کد خبر: ۶۱۷۶۹

تیتر20 - طی سال های اخیر صنعت خودروسازی کشور با فراز و نشیب های بسیاری همراه شده است.

مسائلی که هر کدام به نوبه خود باع شده اند به رغم عبور از نیم قرن همچنان با سطح اول این صنعت در دنیا فاصله داشته باشم.

از جمله اصلی ترین دلایل هم می توان به اتکاء بیش از حد به واردات قطعات و تحریم ها نام برد.

در واقع هر زمان که قطار حرکت صنعت خودروسازی کشور در حال افتادن روی ریل توسعه و سرعت گرفتن قرار داشته ،تحریم ها مانع از آن شده اند.

به عنوان مثال اثرات تحریم مستقیم این صنعت که از سال 97 آغاز شد،همچنان قابل درک و لمس است.

با این وجود این تحریم ها به خصوص آخرین آن و تکانه های شدیدی که وارد کرد،خودروسازان را بر آن داشت تا قدم های بلند و محکم تری برای کاهش نیاز به آن سوی آب ها بردارند.

تولید پیشرانه یا به اصطلاح عامیانه موتور خودرو نیز یکی از این قدم هایی بود که طی سال های اخیر برداشته شده است.

هر چند شاید کمی دیر اقدام شده اما در هر صورت هم خودروسازان بزرگ و هم برخی خودروسازان بخش خصوصی برای کاهش تکیه بر منابع خارجی کار را آغاز کردند.

در این شرایط افتتاح خط تولید پیشرانه ME16  را می توان نه تنها نقطه عطفی برای سایپا دانست بلکه آن را می توان یکی از عوامل تحرک بیشتر در این صنعت نیز به شمار آورد.

به بیان دیگر مشخصات این موتور به گونه ای است که از یک سو نشان می دهد که صرفا به دنبال ساخت یک موتور نبوده اند بلکه به صورت هدفمند برای آن برنامه تهیه و تدوین شده است و از سوی دیگر تولید خودرو بر پایه این نوع پیشرانه ها می تواند،نقش عمده ای در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند.

یکی از اصلی ترین مزیت هایی که تفاوت این پشرانه با سایر موتورهای موجود را رقم می زند،قابلیت دریافت استاندارد یورو 6 است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت،در کاهش آلودگی هوا هم نقش موثری خواهد داشت.

پیشرانه ME16  علاوه برقابلیت کاهش سوخت از  قدرت بالایی هم دارد .یعنی این پیشرانه 1.6 لیتری از قابلیت تولید ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوت متر  برخوردار است.

در همین حال خط رباتیک و مجهز تولید این پیشرانه را نیز یکی از مزیت های آن به شمار آورد.در واقع خط مجهز و رباتیک تولید این موتور که خطا را به حداقل می رساند.

ضمن اینکه باید در نظر داشت که با رسیدن به تولید انبوده این پشرانه و ورود آن به خطوط تولید سایپا، نه تنها کمبود قوای محرکه تولیدات سایپا برطرف خواهد شد بلکه می توان به افزایش تیراژ و سرعت تولید و در نتیجه عرضه های حجیم تر انواع محصولات بر پایه این پیشرانه نیز امیدوار بود.

در همین حال با توجه به این که قالب های این پیشرانه توسط مطرح و به نام ترین شرکت های دنیا در این حوزه ساخته شده است .

به همین علت قطعات با کیفیت نیز ساخته خواهد شد که باعث تولید محصولات با کیفیت نیز خواهد شد. بنابراین نصب این موتور بر روی محصولات سایپا از جمله شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک باعث افزایش رضایت و مقبولیت در مشتریان خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می رسد آنگونه که اعلام شده است ظرفیت روزانه این خط 600 دستگاه در روز خواهد بود که طبیعی است به طور چشمگیری بر تیراز محصولات گروه سایپا نیز افزوده خواهد شد.

در واقع تولید این پیشرانه با 92 درصد داخلی علاوه بر بالا رفتن تیراژ و کیفیت،کاهش ارزبری را نیز در پی خواهد داشت و در عین حال افزایش اشتغال را نیز به دنبال خود خواهد آرود.

البته اشتغال و کاهش ارزبری،افزایش تیراژ،کاهش اتکاء به خارج از کشور و افزایش توان فنی باید به نکته دیگری نیز توجه داشت.

درو اقع با توجه به قابلیت های پیشرانه جدید سایپا و خط تولیدی که در آن امکان تولید پیشرانه های 1.5 تا 2.5 لیتری فراهم شده است،سایپا می تواند علاوه بر اینکه در صورت لزوم نیاز تولید کنندگان دیگر را نیز برطرف کرده و حتی اقدام به صادرات نیز کند.

به بیان ساده توان فنی از یک جهت و از جهت دیگر قیمت تمام شده مناسب می تواند از جذابیت های این پیشرانه برای ورود به بازارهای صادراتی باشد.یعنی همان طور که محصولات سایپا تا ونزوئلا هم رفته است،محصولات خط تولید جدید هم می توانند به مسیرهای طولانی تر سفر کنند.یعنی نه تنها ارزی خارج نخواهد شد،بلکه این پیشرانه ها قابلیت ارزآوری هم دارند.

ارسال نظرات
موضوعات روز