تیتر۲۰- «خیر اله خادمی» افزود: پیمانکاران با وجود عقب ماندگی در پرداخت مطالباتشان که در شرایط تورمی از ارزش پول آنها میکاهد، کارگاههای عمرانی را فعال نگه داشتهاند.
وی میزان بدهی فعلی به پیمانکاران را ۱۸هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم به پیمانکاران راهسازی در بخش آزادراه، بزرگراه و ساخت شبکه ریلی کشور است. معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پایان سال گذشته حدود ۷هزار میلیارد از سوی دولت به شرکت ساخت پرداخت شد تا بتوانیم بخشی از مطالبات را صفر کنیم. نزدیک ۴هزار میلیارد این اعتبار اسناد خزانه و ۲هزار و ۷۰۰ میلیارد پرداخت نقدی بود. پرداختها شروع شده تا فشار روی پیمانکاران کاهش یابد. خادمی گفت: پیمانکاری است که فقط برای ساخت یک مسیر ریلی که مربوط به راهآهن اردبیل است، ۱۲۰۰ میلیارد تومان طلب دارد؛ در پروژه میانه - تبریز که در آستانه افتتاح است فقط برای ۴۴ کیلومتری که اخیرا ساخته شده، ۵۸۰ میلیارد تومان بدهی داریم و عملا پیمانکاران به سرمایهگذاران تبدیل شدهاند. وی از همه پیمانکارانی که در شرایط خاص فعلی کارگاههای عمرانی را فعال نگه داشتهاند، تشکر کرد و گفت: پیمانکار دیگری حدود ۳۴۰ میلیارد تومان از ۲ سال گذشته از شرکت ساخت طلب دارد؛ اما هنوز دریافتی نداشته و با وجود کاهش ارزش پول، همچنان پایکار است. این اقدام جز ایثار چه معنایی دارد؟ راهسازان میتوانند همین سرمایه را در بازارها سرمایهگذاری ببرند که با وضعیت موجود هر هفته سود میکنند. پیمانکاران بخش راه بیشتر عاشق کار هستند؛ اگر در جای دیگر کار کنند سود بیشتری عاید آنها خواهد شد؛ اما پای کار راهسازی ماندهاند. معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یکی از بخشهایی که ۱۰۰درصد بومی است، بخش راهسازی کشور است که هم در بخش ریلی و هم در بخش راه با توان مهندسان کشور ساخت انواع راه انجام میشود./دنیای اقتصاد