جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
تیتر20 بررسی می کند؛
به نوعی می توان سایپا را پرچمدار محصولات بومی جدید در کشور دانست، چه آنکه این شرکت سهم بالای 60 درصدی را از محصولات داخلی داراست. نارنجی های جاده مخصوص همچنین تولید و عرضه هشت محصول جدید در حوزه سواری را تدارک دیده اند که قرار است به تدریج روانه بازار خودروی کشور شوند.
کد خبر: ۶۲۲۳۵
سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید
تیتر20 - تجربه دو بار تحریم سنگین علیه صنعت خودرو، شرکت های خودروساز کشور را سرانجام به این نتیجه رساند که باید تا حد امکان درصد ساخت داخل محصولات خود را بالا برده و خودروهایی تولید کنند که کمترین وابستگی ممکن را به خارجی ها داشته باشند.

در این بین، سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور از مدت ها پیش به این سمت رفته و قصد دارد تا حد امکان با تولید محصولاتی دارای سطح داخلی سازی بالا، از ترکش های تحریم در امان بماند.

به نوعی می توان سایپا را پرچمدار محصولات بومی جدید در کشور دانست، چه آنکه این شرکت سهم بالای 60 درصدی را از محصولات داخلی داراست. نارنجی های جاده مخصوص همچنین تولید و عرضه هشت محصول جدید در حوزه سواری را تدارک دیده اند که قرار است به تدریج روانه بازار خودروی کشور شوند.

 یکی از مشخصه های اصلی و مشترک این هشت خودرو، سهم بالای داخلی سازی در آنهاست. به عبارت بهتر، این خودروها محصولاتی به اصطلاح بومی محسوب می شوند که سهم اعظم سبد قطعات آنها از داخل تامین می شود.

این ویژگی سبب خواهد شد که تولید خودروهای موردنظر آسیب بسیار کمتری در دوران هایی مانند تحریم و در مقایسه با خودروهای متعلق به برندهای خارجی، ببیند.

به عنوان مثال، پس از اعمال تحریم علیه خودروسازی کشور، سایپا مجبور شد با محصولاتی مانند سراتو، تندر-90، ساندرو و حتی خودروهای چینی از جمله برلیانس و آریو خداحافظی کند. دلیل این اتفاق آن بود که خودروهای موردنظر با برند خارجی تولید می شدند و بنابراین با توجه به تحریم، قطعات آنها از سوی شرکت های خارجی تامین نمی شد و در نتیجه، تولیدشان متوقف شد.

این در حالی است که خودروهایی مانند تیبا، ساینا با توقف تولید مواجه نشدند و تولید امثال کوئیک و شاهین نیز با وجود اعمال تحریم های سخت، سرانجام به تولید رسیدند و تحریم مانع نشد.

این خودروها همگی خمیرمایه ای داخلی داشتند و به همین دلیل سایپا به طور کلی در تولید آنها به بن بست نخورد. البته قطعا نمی توان منکر این مسئله شد که تحریم، دست و پای سایپا را برای تامین قطعات (در موعد مناسب و با قیمت منطقی) بست.

 تحریم سبب کندی تولید و نزول آن به خصوص در سال 97 (سال نخست تحریم) شد و بدون تردید، اگر این اتفاق رخ نمی داد، سایپا شرایط بسیار بهتری در تولید محصولاتش داشت.

 بنابراین حرف این نیست که تحریم تاثیری بر روند فعالیت خودروسازی کشور و شرکتی مانند سایپا نگذاشته (که اتفاقا کار را بسیار سخت کرده) اما مسئله این است که محصولات دارای ساخت داخل بالا، در چنین شرایطی آسیب کمتری را (نسبت به خودروهای وابسته به برندهای خارجی) می بینند.

هرچه هست، سایپا برای آینده بازار خودروی کشور هشت محصول جدید با برند بومی و ساخت داخل بالا را در نظر گرفته که قرار است به تدریج روانه بازار شوند.

 البته این خودروها نیز با وجود ساخت داخل بالا، همچنان به قطعات خارجی وابسته اند، اما به نظر می رسد این وابستگی به حدی نیست که سبب توقف تولیدشان در شرایطی مانند تحریم شود.
  اما سایپا چه خودروهایی را برای عرضه به بازار در آب نمک خوابانده است؟ یکی از این خودروها، شاهین اتومات در دو مدل CVT و با پیشرانه ME6 است.  

مدل پایه شاهین هم اکنون در جاده ها و خیابان های کشور به چشم می آید و سایپا می خواهد انواع دیگر آن را با شکل و شمایلی دیگر و امکانات بیشتر عرضه کند.  

سایپایی ها همچنین چندی پیش از کادیلا یا همان تندر-90 ایرانی نیز رونمایی کردند و این خودرو نیز قرار است روانه بازار شود. 

این خودرو به پیشرانه ME16 سایپا و مگا موتور مجهز است. وقتی به کادیلا نگاه می‌کنیم، با فیس لیفتی از تندر۹۰ نسل اول مواجه می‌شویم که برخی این سبک طراحی را دوست دارند. اتولایت و دیلایت به چراغ‌های جدید این خودرو اضافه شده‌است وتغییراتی در ظاهر خودرو و داخل کابیت به چشم می خورد.

از جمله دیگر خودروهایی که سایپا به عنوان برندهای بومی عرضه خواهد کرد، می توان از سهند، اطلس ، آریا، پاژ و سیَلک نام برد.

محصول سهند طبق پلتفرم X200 سایپا طراحی شده و به‌نوعی، ادامه دهنده راه تیبا و ساینا و نسخه سدان خودرو اطلس محسوب می‌شود. خودرو سهند در نیمه دوم سال 1402 وارد خط تولید خواهد شد. با توجه به مشخصات آن، محصولی بین ساینا S و شاهین محسوب می‌شود و رقیبی جدی برای رانا پلاس  است. ظاهر داخلی و خارجی این خودرو کاملا جدید است.

سایپا اطلس هم در واقع نمونه فیس لیفت کوییک است که همراه با امکانات بیشتر و پیشرانه بازنگری شده به بازار می‌آید. همانند فضای خارجی سایپا اطلس، فضای داخلی آن نیز نسخه تغییر یافته کوییک محسوب می‌شود.سایپا اطلس به عنوان رقیب اصلی پژو 206 تیپ 2، فضای پای بیشتری را در کابین ارائه می‌دهد.

طراحان سایپا برای خلق اطلس از الگوهای محبوب بین‌المللی استفاده کرده‌اند. در نمای جلو ظاهری شبیه به خودروهای کیا و هاچ‌بک‌های فورد همچون فورد فیستا را مشاهده می‌کنیم که نصب آن‌ها روی یک خودرو اقتصادی ایرانی، برای مشتریان داخلی تا حدودی جذاب خواهد بود.

 در نمای عقب نیز یک بازآفرینی از رنو تالیانت یا نسل سوم رنو لوگان را مشاهده می‌کنیم که البته در مقایسه با چراغ‌های عقب کوییک، بسیار زیباتر ارزیابی می‌شود. همانند اکثر فیس‌لیفت‌ها، نمای جانبی سایپا اطلس در مقایسه با سایپا کوییک تغییر خاصی را تجربه نکرده است. سایپا اطلس همانند کوییک R با تریم دو رنگ بدنه به تولید می‌رسد تا جذابیت بیشتری برای مشتریان جوان داشته باشد.

خودروآریا را می‌توان نسخه کراس اوور شده محصول دیگر سایپا با نام شاهین دانست. شاهین نیز بر پلتفرم جدید SP100 سوار است. سایپا آریا که پیش از این قرار بود با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربویی که در خودرو شاهین به کار رفته بود عرضه شود، از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با پیشرانه ۲ لیتری روانه بازار خواهد شد.

پاژ، خودرو جدید دیگر سایپا همان هاچ بک اقتصادی است که طی یک پروژه مشترک با ایران خودرو و کرمان موتور بر مبنای رنو کویید طراحی شده است پاژ یک هاچ بک اقتصادی کلاس A است که با هدف ارائه یک خودروی ارزان قیمت به بازار می آید. پاژ یک خودروی اقتصادی است و نباید توقع امکانات خیلی زیادی را از آن داشت. اما آن طور که گفته می شود این هاچ بک اقتصادی سایپا بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه تولید خواهد شد.

سایپا سیلک یا همان نسخه مونتاژی سیتروئن C3XR با همکاری شرکای چینی، در شرکت سایپا با پیشرفت خوبی ادامه دارد و احتمالا از اواخر سال 1402 یا حداکثر در نیمه اول 1403، وارد مرحله تولید نهایی می‌شود.پروژه تولید این محصول، در ابتدا با نام سایپا M44 شناخته می‌شد، اما شرکت سایپا خبر داده که نسخه تجاری آن، با نام کاملا ایرانی، وارد بازار می‌شود.خودرو سیلک سایپا، قرار است در کارخانه سایپا-سیتروئن به تولید برسد.


ارسال نظرات
موضوعات روز