جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
تیتر20 بررسی کرد؛
مصرف‌کننده با داشتن قدرت انتخاب، می‌تواند با ترجیح دادن یک فروشگاه به فروشگاه دیگر، تاثیر مستقیم بر بازار و عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشت.بنابراین، قدرت انتخاب برای مصرف‌کننده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اهمیت بالایی دارد و به او امکان می‌دهد تا بهترین محصولات با کیفیت و مناسب ترین قیمت را انتخاب کند و از رقابت بین فروشگاه‌ها بهره‌برداری کند.
کد خبر: ۶۲۷۹۷
چرا در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنوع برند ها وجود ندارد؟/ شرایط تحمیلی فروشگاه های زنجیره ای و غیبت معنا دار برندهای شناخته شده
تیتر20 - طی چند سال اخیر با گسترش فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای، اقبال به آن‌ها نیز با افزایش همراه بود و مشتریان ترجیح می‌دادند، باخرید از این فروشگاه‌ها نیازهای خود را تامین کنند، اما طی چند وقت اخیر در برخی از فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای عدم تنوع کالاها در برخی از اقلام نارضایتی مشتریان را فراهم کرده است، که این موضوع برای فروشگاه های زنجیره ای می‌تواند در آینده تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و باعث کاهش مشتریان آن‌ها شود.

در اینجا باید چند مورد را بررسی کرد، تا مشخص شود که چرا فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای چنین روندی را در پیش گرفته‌اند که حتی در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای  و حتی هایپرمارکت‌ها بسیاری از برندهای قدیمی و خوشنام در اقلام مختلف وجود ندارد و در این زمینه مشتریان از قدرت انتخاب بالایی برخوردار نیستند.

تنظیم رابطه فروشگاه های زنجیره ‌ای با تامین‌کنندگان
در وهله اول باید به این موضوع پرداخت که باید رابطه زنجیره ‌ای ها با تامین‌کنندگان اصلاح شود، زیرا این تامین کنندگان کالا هستند، که اقلام مورد نیاز فروشگاه‌های زنجیره‌ای را فراهم می‌کنند، در این راستا، رابطه بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تامین‌کنندگان کالا یکی از عوامل کلیدی در موفقیت و بهره‌وری این فروشگاه‌ها است. تنظیم و مدیریت این رابطه به صورت مؤثر می‌تواند منجر به تامین کالاهای با کیفیت، متنوع، با قیمت مناسب و تحویل به موقع شود.

برقراری یک ارتباط موثر با تامین کنندگان اولین قدم در تنظیم رابطه است. این ارتباط می‌تواند از راه‌های گوناگون ایجاد شود. در قدم بعدی تامین کنندگان باید به صورت دقیق و شفاف اطلاعاتی از جمله نیازهای فروشگاه، زمان تحویل، میزان موجودی و قیمت‌ها را دریافت کنند. اطلاعات دقیق به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری در خصوص تامین موجودی و تخصیص منابع انجام دهند.

از سویی امضای قراردادهای رسمی و قانونی بین فروشگاه و تامین کننده اهمیت دارد. این قراردادها باید شرایط و ضوابطی را که شامل قیمت‌گذاری، تحویل کالا، کیفیت و شرایط و نحوه پرداخت است،تعیین کنند.

در صورتیکه در حال حاضر بسیاری از برند های شناخته شده عطای همکاری با بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای را بخاطر عدم تعامل منطقی فروشگاه های زنجیره ای را به لقایش بخشیده اند.

 کالاهای تحمیلی در قفسه‌ها دیگر پاسخگو نیست
 بحث درباره کالاهای تحمیلی در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اثر آن بر جذب و حفظ مشتریان، یک موضوع مهم است. در واقع، کالاهای تحمیلی به کالاهایی اشاره دارند که فروشگاه‌ها در زمان خرید مشتریان،به صورت تحمیلی به آن‌ها ارائه می‌دهند، بدون اینکه مشتریان بتوانند به صورت خودجوش این کالاها را انتخاب کنند.

بر این اساس، کالاهای تحمیلی ممکن است به تناسب کامل با نیازها و ترجیحات خاص مشتریان نباشند و در نتیجه می‌توانند بر جذب و حفظ مشتریان تاثیر منفی داشته باشند. این درحالیست که توجه به ترجیحات مشتریان در برنامه‌ریزی قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است.

  از سویی برای جذب و حفظ مشتریان فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید اقداماتی نظیر تحقیقات بازار را انجام دهند، بررسی و تحلیل نیازها، ترجیحات و الگوهای خرید مشتریان اهمیت دارد. 

با انجام تحقیقات بازار و مشاهده رفتار مشتریان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند کالاهای مناسبی را در قفسه‌ها قرار دهد.فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید به بازخورد مشتریان توجه کنند و با رفع نیازها و مشکلاتشان پاسخگو باشند. ارتباط نزدیک با مشتریان، درک بهتری از نیازها و ترجیحات آنها را فراهم می‌کند.

 همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رویکرد دیسکانتی پیدا کرده‌اند
فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از موارد رویکرد دیسکانتی یا تخفیفی را برای جذب و حفظ مشتریان انتخاب می‌کنند،رقابت شدید در این باره خیلی تاثیرگذار است، در صنعت خرده فروشی به شدت رقابتی است، با وجود ورود رقبا و افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این صنعت بسیار پر رقابت شده است. ارائه تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب می‌تواند مزیت رقابتی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد کند، اما می‌تواند به مانند شمشیر دولبه باشد و دارای تبعاتی منفی نیز باشد.

از سویی ارائه تخفیف‌ها و قیمت‌های پایین به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا مشتریان جدید را جلب کنند. قیمت‌های مناسب می‌تواند برای مشتریان جدید دلیلی برای انتخاب فروشگاه زنجیره‌ای در مقابل رقبا باشد. همچنین تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه به مشتریان قبلی نیز کمک می‌کند تا آن‌ها را حفظ کنند. این اقدامات می‌تواند باعث افزایش وفاداری مشتریان شده و آن‌ها را از انتقال به رقبا منع کند. اما مشاهده می‌شود، در اجرای این رویکرد در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای انحرافاتی وجود دارد که این موضوع، تجربه خرید را برای مشتریان دلچسب نمی‌کند.

از طرفی، استفاده از تخفیف‌ها و قیمت‌های پایین می‌تواند روند بازاریابی فروشگاه‌ها را تقویت کند. تخفیف‌ها به عنوان یک ابزار جذاب در تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند توجه مشتریان را به سمت فروشگاه جلب کنند. از این ابزار نیز باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به درستی استفاده کنند، تا در بازاریابی گفتار روش‌های تکراری نشوند.

اهمیت قدرت انتخاب برای مصرف کننده در فروشگاه های زنجیره ای
قدرت انتخاب برای مصرف کننده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار اهمیت دارد و تاثیر قابل توجهی بر روی رفتار خرید و رضایت مشتریان دارد. در این رابطه قدرت انتخاب به معنای داشتن گزینه‌های مختلف برای مصرف کننده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با داشتن محصولات متنوع و گسترده، به مشتریان امکان دهند  که بین برندها، انواع، سایزها و مشخصات محصولات متفاوت انتخاب کنند. این تنوع محصولات، مصرف کنندگان را قادر می‌سازد تا بر اساس نیازها و ترجیحات شخصی خود محصول مناسب را انتخاب کنند.

همچنین قدرت انتخاب به مصرف کننده اجازه می‌دهد تا بین برندها و تامین کنندگان مختلف انتخاب کند. این امر باعث می‌شود تا فروشگاه‌ها توجه بیشتری به کیفیت محصولات خود داشته باشند تا رضایت مشتریان را حفظ کنند و در نتیجه رقابت را تقویت کنند.

با داشتن قدرت انتخاب، مصرف‌کننده می‌تواند بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف قیمت و کیفیت محصولات را مقایسه کند. این امر به مصرف‌کننده امکان می‌دهد تا بهترین گزینه را با توجه به نیازها و بودجه خود انتخاب کند.

به بیان دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید انواع گسترده‌ای از محصولات را در اختیار مصرف‌کننده قرار ‌دهند، بنابراین با داشتن قدرت انتخاب، مصرف‌کننده می‌تواند بین انواع محصولات مختلف انتخاب کند و به دنبال محصولاتی با کیفیت و ویژگی‌های مورد نظر خود باشد.

این درحالیست که قدرت انتخاب برای مصرف‌کننده باعث ایجاد رقابت بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شود. برای جذب مصرف‌کننده، فروشگاه‌ها باید قیمت مناسب، کیفیت بالا و خدمات متمایزی ارائه کنند. این رقابت در نهایت بهبود کیفیت خدمات و محصولات و کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود.

از سویی مصرف‌کننده با داشتن قدرت انتخاب، می‌تواند با ترجیح دادن یک فروشگاه به فروشگاه دیگر، تاثیر مستقیم بر بازار و عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشت.بنابراین، قدرت انتخاب برای مصرف‌کننده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اهمیت بالایی دارد و به او امکان می‌دهد تا بهترین محصولات با کیفیت و مناسب ترین قیمت را انتخاب کند و از رقابت بین فروشگاه‌ها بهره‌برداری کند.

همچنین قدرت انتخاب مصرف‌کننده می‌تواند اثر مستقیمی بر سیاست‌ها و رویکردهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشته باشد. فروشگاه‌ها به نیازها و ترجیحات مشتریان پاسخ می‌دهند و سعی می‌کنند با توجه به این نیازها، بهبود‌هایی را در محصولات، قیمت‌ها، خدمات و تجربه خرید ارائه دهند.

این درحالیست که امروز بسیاری از برند ها حتی در مگا مارکت‌ها هم دیده نمی‌شود، که این مسئله به نقصان بزرگ برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها است و در میان مدت و بلند مدت باعث می‌شود، مشتریان خود را از دست دهند،بنابراین آن‌ها باید به قدرت انتخاب مشتری احترام بگذارند و با ارائه طیف گسترده‌ای از کالاها از تمامی برندهایی که در بازار وجود دارد،به این نیاز مهم مشتریان پاسخ دهند.

ارسال نظرات
موضوعات روز