پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
حدود ۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی مربوط به لوازم خانگی بزرگ است و بیشترین فروش قسطی مربوط به این نوع لوازم است.
کد خبر: ۶۳۹۶۷
تیتر ۲۰ - در سال های اخیر رکود بازار لوازم خانگی منجر شده که واحدهای تولیدی لوازم خانگی به دنبال ایجاد فروشگاه های مستقیم عرضه در سراسر کشور باشند و به طور مستقیم فروش قسطی و حتی بدون ضامن در این حوزه فراگیر شده است.
در حال حاضر افزایش رقابت بین تولیدکنندگان برای فروش محصولات موجود در انبار منجر شده شرایط برای فروش اقساطی به اشکال مختلف تسهیل شود اما این مسأله منجر شده تولیدکنندگان با مشکل سرمایه در گردش هم مواجه شوند، زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته و شرکت ها برای جلب رضایت خریداران پیشنهاد اقساط طولانی مدت می دهند.
عباس هاشمی دبیر انجمن لوازم خانگی ایران در گفتگو با تیتر ۲۰ درباره سهم فروش اقساطی شرکت ها از مجموعه عرضه لوازم خانگی در بازار، گفت: "در حال حاضر هیچ آمار دقیقی درباره سهم فروش اقساطی لوازم خانگی در بازار وجود ندارد اما با توجه به اینکه در شرایط کنونی شرکت ها برای تامین مواد اولیه خود با مشکل اعتباری مواجه هستند عملا فروش اقساطی هم چالش جدی برای تولیدکنندگان شده است."
در سال های گذشته سهم عمده ای از خرید لوازم خانگی در بازار توسط زوج های جوان انجام می شد و از آنجایی که سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ازدواج ثبت می شد تقاضا برای لوازم خانگی هم بالا بود اما در سال های اخیر میزان ازدواج سالانه به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار رسیده که افت شدیدی نسبت به سال های گذشته داشته است.
از طرف دیگر بسیاری از فروشندگان و سمساری ها اذعان کرده اند که برخی زوج های جوان برای تکمیل لوازم خانگی مورد نیاز خود اقدام به خرید لوازم خانگی دست دوم می کنند و همین مسأله منجر به افزایش رکود بازار لوازم خانگی شده است.
در چنین شرایطی عجیب نیست اگر فروشندگان لوازم خانگی برای اینکه بتوانند حداقل سود را کسب کنند به فروش اقساطی طولانی مدت اقدام کنند که این موضوع ضمن اینکه با ریسک های برای فروشندگان همراه است می تواند روی صنعت لوازم خانگی هم تاثیر بگذارد.
چراکه در سال های گذشته که سهم ازدواج و تقاضا برای لوازم خانگی بالا بود میزان تولید داخلی به این اندازه نبود و حالا سرمایه گذاری هایی برای تامین نیاز بازار لوازم خانگی کشور در غیاب برندهای خارجی انجام شده است که هم اکنون افزایش رکود و همچنین فروش اقساطی می تواند تهدیدی برای آن باشد.
در حال حاضر ارزش بازار لوازم خانگی ایران حدود ۷ میلیارد دلار است که بیش از یک میلیارد دلار آن از طریق قاچاق یا واردات تامین و مابقی هم از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و از آنجایی که به گفته عباس هاشمی دبیر انجمن لوازم خانگی حدود ۲.۵ میلیارد دلار این گردش مالی مربوط به لوازم خانگی بزرگ است و بیشترین فروش قسطی مربوط به این نوع لوازم است.
هر چند آمار رسمی وجود ندارد اما به نظر می رسد با توجه به شرایط بازار سهم لوازم خانگی قسطی به مرور در حال افزایش است.
البته این در حالی است که در صورتیکه بازگشت اقساط لوازم خانگی با چالش مواجه شود می تواند تولیدکنندگان و فروشندگان را با مشکل مواجه کند.