جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
تیتر20 گزارش می دهد:
از اهدافی که سندیکای بیمه گران ایران دنبال کرده کوشش برای آشنا کردن مردم با مزایای بیمه و ارتقاء سطح فرهنگ بیمه در جامعه است؛ از این حیث به نظر می‌رسد کارگروه‌های این تشکل صنفی عملکرد مثبتی از خود ارایه نداده است. میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد و فرهنگ بیمه هنوز آنطور که باید در سطح جامعه ایجاد نشده است.
کد خبر: ۶۴۵۱۸
بررسی عملکرد سندیکای بیمه گران در آستانه انتخابات/ ارزش افزوده این تشکل چیست؟
تیتر20- با افزایش تاسیس شرکت‌های بیمه و به‌منظور حفظ و حمایت منافع حقه شرکت‌های بیمه کشور و ایجاد همکاری و هماهنگی و توسعه و تعمیم بیمه در ایران سندیکای بیمه گران ایران به مدت نامحدود تشکیل شد.
 
سندیکای بیمه گران یک تشکل صنفی، حرفه‌ای و غیرانتفاعی در صنعت بیمه است که اساسنامه آن در سال 1342 به تصویب وزارت اقتصاد رسید. 

این سندیکا در اسفند ماه سال 1344 با گروهی متشکل از مدیران 11 شرکت بیمه‌ای فعالیت خود را آغاز کرده که تا به امروز نیز ادامه داشته است. 

 آخرین اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران در سال 1398 به تصویب رسید که مشتمل بر (28) ماده و (13) تبصره است.

اهداف سندیکای بیمه گران ایران
از جمله اهدافی که سندیکا آن را دنبال می‌کند شامل صیانت از حقوق و منافع قانونی، حرفه‌ای و صنفی اعضای سندیکا در سازمان‌ها و مراجع ذیربط، کوشش برای توسعه اخلاق حرفه‌ای و توسعه همکاری بین اعضا، کوشش در جهت نهادینه کردن اخلاق و رفتار حرفه‌ای در صنعت بیمه، کوشش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ بیمه در کشور، کمک به بهبود مقررات و محیط کسب و کار صنعت بیمه؛ کمک به ارتقای دانش فنی و مدیریتی کارشناسان و مدیران موسسات بیمه، رسیدگی و کمک به حل و فصل اختلافات بین اعضا و همچنین کمک به توسعه همکاری‌های بین المللی صنعت بیمه با موسسات مرتبط خارجی. 

در مجموع سندیکا محلی برای اجماع نمایندگان شرکت‌های مختلف با نظرات متفاوت است تا درنهایت بتواند با ایجاد هماهنگی در زمینه ‌های قانونی، عوارض را کاهش و منافع را افزایش دهد. اما سوال اینجاست سندیکای بیمه گران ایران چقدر در انجام ماموریت‌های خود موفق عمل کرده و آیا توانسته منفعتی اساسی برای صنعت بیمه کشور ایجاد کند؟

با توجه به اینکه عضویت شرکت‌ها در سندیکا با پرداخت حق عضویت امکان‌پذیر است، بررسی عملکرد این سندیکا می‌تواند نشان دهد که آیا این تشکل فقط هزینه‌ای اضافی را به شرکت‌های بیمه‌ای تحمیل کرده یا اینکه برای آنها سودده بوده است.

عملکرد سندیکا بیمه گران ایران زیر ذره‌بین
یکی از وظایفی که سندیکای بیمه گران برعهده گرفته تلاش برای حل و فصل مشکلات و اختلافات در صنعت بیمه بوده به صورتی که کار به برخوردهای انضباطی و همچنین به بخش‌هایی خارج از صنعت بیمه کشیده نشود.

رسیدگی به اختلاف بین اعضاء و انجام داوری بین آنها با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله اهداف مهم این سندیکا است که به نظر می‌رسد در این زمینه توانسته عملکرد قابل قبولی را داشته باشد، به طوری که تا کنون نشانی از اختلافات حاد بین شرکت‌های بیمه‌ای مطرح نشده که در محافل رسانه‌ای خبرساز شده باشد.

طبق اعلام این سندیکا، موضوعات مختلف در خصوص تخلفات، مکررا در شورای عمومی مطرح شده و همچنین اختلافاتی که ممکن است بین دو شرکت رخ دهد که در نهایت پس از بحث در سندیکا منجر به توافق شده و حل و فصل شده است.

اخیرا دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران عنوان کرده که اقدامات مثبتی توسط برخی کارگروه‌ها از جمله کارگروه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه بیمه‌های زندگی، سرمایه انسانی، فناوری اطلاعات، روابط عمومی، بیمه‌های اتکایی، بیمه‌های اتومبیل، شبکه فروش و بازاریابی، مدیریت ریسک، مسئولیت و درمان صورت گرفته، به طوری که اقدامات و فعالیت‌های سندیکا در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان آورده برای صنعت بیمه داشته است.

 
نقص و ضعف‌های سندیکای صنعت بیمه
سندیکای بیمه گران ایران با بیش از هزار عضو، یکی از بزرگترین سازمان‌های نمایندگی کننده بیمه در ایران است که در سطح کشور فعالیت می‌کند. این سازمان با تجربه و تخصص کارکنان قوی خود، به ارایه خدمات بیمه‌ای با کیفیت و متنوع مشغول است. با این حال، سندیکای بیمه گران ایران در برخی زمینه‌ها نتوانسته موفق عمل کند و از برخی اهداف بازمانده است.

از اهدافی که سندیکای بیمه گران ایران دنبال کرده کوشش برای آشنا کردن مردم با مزایای بیمه و ارتقاء سطح فرهنگ بیمه در جامعه است؛ از این حیث به نظر می‌رسد کارگروه‌های این تشکل صنفی عملکرد مثبتی از خود ارایه نداده است. میزان ضریب نفوذ بیمه در کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد و فرهنگ بیمه هنوز آنطور که باید در سطح جامعه ایجاد نشده است.

بر اساس آخرین اطلاعات ضریب نفوذ بیمه کشور زیر ۳ درصد است در حالی که میانگین جهانی آن حدود ۷ درصد است.

همچنین از جمله زمینه‌هایی که سندیکای بیمه گران ایران در آن نتوانسته موفق عمل کند، تبلیغات و بازاریابی است. علیرغم تخصص و تجربه کارکنان سندیکا، این سازمان نتوانسته است به خوبی خدمات خود را به مشتریان منتقل کند و بازار خود را گسترش دهد. همچنین، عدم توانایی در ارائه خدمات بیمه‌ای مناسب برای بخش‌های خاص از جامعه، نیز یکی از مشکلات سندیکای بیمه گران ایران است. برای مثال، این سازمان نتوانسته است پوشش بیمه‌ای مناسب و قابل قبولی را برای بخش کشاورزی و دامپروری را ارایه دهد.

با این حال، سندیکای بیمه گران ایران همچنان به دنبال بهبود خدمات خود است و در راستای این هدف، اقداماتی را انجام داده است. برای مثال، با همکاری با شرکت‌های بیمه مختلف، سندیکا توانسته است پوشش‌های بیمه‌ای متنوع و با قیمت مناسب را ارایه دهد. همچنین، با توجه به روند دیجیتال شدن جامعه، سندیکای بیمه گران ایران نیز به سمت ارایه خدمات بیمه‌ای آنلاین حرکت کرده و سامانه‌های بیمه‌ای آنلاین خود را بهبود بخشیده است.

ارسال نظرات
موضوعات روز