پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
رییس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفتگو با "تیتر ۲۰":
رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با تاکید بر اینکه به دنبال امتیاز گرفتن از دولت نیستیم، گفت: تنها امتیازی که دولت می‌تواند به ما بدهد و در واقع اقدامی که خواهان آن هستیم، ایجاد زیرساخت‌ها و هموار کردن مسیر برای فعالیت موثر بخش خصوصی است.
کد خبر: ۶۴۵۷۶

عدم دخالت؛ بزرگترین کمک دولت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای است/گلایه کردن تولیدکنندگان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار درستی نیست

تیتر20 - منصور عالی پور در گفت و گو با "تیتر 20" با بیان اینکه موانع ایجاد شده برای بخش خصوصی بسیار آزاردهنده است، اظهار داشت: عدم دخالت دولت، بزرگترین کمک به فعالان حوزه فروشگاه های زنجیره ای است؛ به این معنا که دولت، دست بخش خصوصی را باز بگذارد تا با استفاده از قوانین و وضعیت موجود، بتواند کار و فعالیت خود را انجام دهد. 


عالی پور اعمال قیمت های دستوری را یکی از نمونه های بارز دخالت دولت در کار فروشگاه های زنجیره ای دانست و تصریح کرد: درج همزمان قیمت تولید کننده و مصرف کننده روی کالاها که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و در سال ۱۴۰۰ با نظر دولت انجام شد، به تولید کننده، عرضه کننده و مصرف کننده ضربه می زند. 


سهم یک خطی فروشگاه های زنجیره ای از قانون نظام صنفی 
وی قانون نظام صنفی فعلی در مورد بحث اتحادیه‌های کشوری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بسیار ناقص دانست و گفت: متاسفانه قانون نظام صنفی در خصوص اتحادیه‌های کشوری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حد یک خط است و پاسخگوی نیاز امروز نیست.


عالی پور با انتقاد از اینکه حدود ۲۰ سال است هیچ اصلاحیه ای در قانون نظام صنفی اعمال نشده، عنوان کرد: فروشگاه های زنجیره‌ای، زنجیره تامین و تولید کالا و رساندن کالا به دست مصرف کننده با قیمت مناسب، بسیار حائز اهمیت هستند؛ بنابراین فروشگاه های زنجیره ای زیر ساختی است که هر چقدر تقویت شود، برنامه‌ریزی برای دولت آسان تر شده و از طرفی شبکه گسترده و مطمئنی برای توزیع کالا به وجود می آید. از همین رو قانون نظام صنفی حتما باید تغییر کند و تکمیل شود.


گلایه کردن تولیدکنندگان کار درستی نیست 
رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور گلایه های مطرح شده از سوی برخی تولیدکنندگان را کار نادرستی دانست و افزود: زیرا موضوعاتی مانند افتادن هزینه ضایعات و دزدبری بر دوش تولیدکنندگان و تاخیر در پرداخت ها، موضوعاتی است که قبل از شروع کار در مورد آن ها بین طرفین، تفاهم و توافق می شود و هیچ زور و اجباری در کار نیست و تولیدکنندگان می توانند برخی موضوعات را نپذیرند. بنابراین مطرح شدن این انتقادها از سوی تولیدکنندگان، اقدام صحیحی نیست.  
عالی پور خاطرنشان کرد: موضوعات و گلایه هایی که بخش تولیدعنوان می کند، فقط در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست و در تمام مواردی که خرید و فروش اتفاق می‌افتد، مسایلی مانند دیر و زود شدن پرداخت ها و غیره وجود دارد. 


کندی توسعه فروشگاه های زنجیره ای به نفع کشور نیست 
وی کندی روند توسعه فروشگاه های زنجیره ای را به نفع کشور ندانست و گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید سهم این فروشگاه ها از بازار به ۳۶ درصد می‌رسید و این در حالی است که برنامه ششم توسعه تمام شده و در حالی وارد برنامه هفتم توسعه می شویم که این سهم هم اکنون ۱۵ درصد است. بنابرای اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه در خصوص توسعه فروشگاه های زنجیره ای محقق نشده است.

 
به گفته عالی پور، اجرانشدن دستورالعل های مربوط به ضرایب سود را یکی از چالش های پیش روی فروشگاه های زنجیره ای دانست و بیان کرد: هزینه‌های ایجاد این فروشگاه ها نسبت به گذشته، حداقل چهار تا پنج برابر شده و از سوی دیگر، ضرایب سود هم پاسخگوی پوشش هزینه‌ها نیست. البته مدت هاست که اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، بنا به وظیفه ذاتی خود در حال پیگیری و تلاش است تا این موضوعات و مشکلات را حل کند. 


وی اضافه کرد: به عنوان مثال در خصوص اجرای دستورالعمل مربوط به ضرایب سود، ماه گذشته جلسه ای با رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشتیم و قول مساعد داده اند که این مساله حل شود. 


فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف‌ترین مراحل اقتصادی را دارند 
رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشور با بیان اینکه این فروشگاه‌ها شفاف‌ترین مراحل اقتصادی را دارند، اظهار داشت: سیستم یکپارچه موجود در این فروشگاه‌ها موجب ایجاد شفافیت بالا در فعالیت های اقتصادی آن ها شده است. به‌عنوان‌مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خصوص اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده، پیشرو بودند که حتی در برخی موارد با انتقاد رقبا در بازار خرده‌فروشی مواجه شدیم. 
    

ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش