پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
معاون وزیر صمت گفت: رشد تولید ماحصل این است که مواد اولیه هم به همین میزان رشد کند، اما این رشد به آن میزانی که ظرفیت تولید در کشور است و انگیزه تولید در جامعه صنعتی کشور است، نیست.
کد خبر: ۶۵۵۱۷

تیتر۲۰- محمدمهدی برادران در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در مقطعی با کمبود کالای خاص مواجه بودیم، چراکه واردات ممنوع بود و هم در عمل تولید کشور بسیار کم بود و حتی در مقاطعی در سال‌های قبل کار به شکلی بود که باید ثبت نام می‌شد و بعد از مدتی کالا تحویل مشتری می‌شد. اما امروز در حوزه‌های خاص مثل ماشین ظرفشویی که با کمبود مواجه بودیم، ۹ خط جدید در دو سال اخیر افتتاح شده که نیاز به این محصول را برطرف می‌کند و این روند رو به رشد است.

وی افزود: همینطور در کولرگازی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۵ هزار دستگاه تولید شده، در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۲۷۲ هزار دستگاه رسیده و در شش ماهه نخست امسال، ۱۴۷ هزار دستگاه کولرگازی تولید و برنامه ریزی شده تا پایان سال به بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.

به گفته این مقام مسئول، در حوزه کولر گازی هنوز نیاز جامعه بیشتر از این است، اما در تلویزیون در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم، سال ۱۴۰۱ این میزان تولید به یک میلیون و ۹۰۸ هزار دستگاه رسیده که ۲۷ درصد رشد داشته و امسال هم در این شش ماهه روند رو به رشد داشتیم. همچنین در یخچال و فریزر دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ تولید داشتیم، در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون و ۶۹۷ هزار رسیده که هشت درصد رشد داشته و امسال هم به یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه رسیده است. البته اخیراً ترکیب نوع محصولات تغییر پیدا کرده و از یخچال‌های ساده به یخچال‌های با شرایط ویژه‌تر همچون یخچال‌های دودر یا یخچال‌های ساید تبدیل شده که هم رضایتمندی بیشتر و هم ارزبری بیشتری دارد.

برادران با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف لوازم خانگی بزرگ، کوچک، حوزه تصویری و لوازم خانگی مختلف در سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه تولید شده و در نتیجه هم نیازهای داخلی برآورده شده و هم به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

معاون وزیر صمت در ادامه درباره مشکلات تأمین مواد اولیه از جمله فولاد، گفت: رشد تولید ماحصل این است که مواد اولیه هم به همین میزان رشد کرده، اما این رشد به آن میزانی که ظرفیت تولید در کشور است و انگیزه تولید در جامعه صنعتی کشور است، نیست. یکی از مطالبات جامعه صنعتی کشور این است که به میزانی که آمادگی رشد تولید در کشور است و اقبال مردم به کالای داخلی رشد می‌کند، به همان میزان هم باید مواد اولیه مناسب‌تری را در اختیار بگذاریم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در بورس، آن جایی که بر اساس نظام شفاف است، مورد وفاق همه تولید کنندگان است. همچنین اگر جاهایی محدودیت تولید داریم، باید برویم از محل واردات آن منابع را تأمین کنیم. اما آن جایی که محل اختلاف می‌شود، آنجاست که هم محصولی مثل فولاد را تولید مازاد داریم و هم صادر می‌کنیم. اما کسی که رادیاتور فولادی تولید می‌کند، بازار صادراتی را از دست می‌دهد، چراکه قیمت فولاد در کشور همسایه‌ای که فولاد را از ایران خریده، کمتر از کشور خودمان است.

وی افزود: مکانیزم قیمت گذاری فولاد و مس با سازمان حمایت نیست. در سال‌های قبل یک استثنائاتی ایجاد شده و به نوعی قیمت گذاری در بورس کالا را جایگزین قیمت گذاری واقعی کردند. این باعث شده که در زنجیره بالادست سودهای ۸۰ درصد هم می‌بینیم، در صنعت لوازم خانگی با همه رشدی که در سال‌های اخیر داشته و برخی تا هفت برابر تولید داشتند، اما صورت‌های مالی بورسی این شرکت‌ها که نگاه می‌کنید مثلاً به زیر ۱۰ درصد می‌رسید. این موضوع تبعاتی داشته است.

وی تاکید کرد: اما باید در زنجیره پایین دست در محصول نهایی سود بیشتری را برای انگیزه تولید ایجاد کنیم. گرچه ما از نظام شفاف بورس دفاع می‌کنیم، اما بورس نباید به ضد خودش تبدیل شود و به جای اینکه عامل رقابت شود، بعضی وقت‌ها عامل انحصار شود و با عرضه‌های مهندسی شده یا شرایط خاص باعث شود به جای تولید کننده داخلی، تولیدکننده‌های خارجی از مزیت‌های کشور استفاده کنند.

برادران با بیان اینکه در حوزه محصولاتی که اخیراً مردم به خرید آن روی آورند مثل هواپزها، عمق تولید خیلی کم است، اما به این سمت می‌رویم که لوازم خانگی کوچک را نهادینه کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: بعضی وقت‌ها تولیدکنندگان جدید به جای اینکه عمق تولید را بالا ببرد، می‌خواهند دوباره از پایین‌تر شروع کنند و متوسط تولید را کاهش می‌دهند. به همین دلیل دیگر سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه‌هایی معطوف شده که آنجا زنجیره ارزش تولید کالا نداریم. همچنین خیلی از حوزه‌های تولید دیگر اشباع شده که بخشنامه کردیم در این حوزه‌ها دیگر سرمایه گذاری نشود و به جای آن به سمت عمق تولید در جایی که تولید داخل ندارد سرمایه‌گذاری شود./مهر

ارسال نظرات
موضوعات روز