چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
طی ماه‌های اخیر ترکیه و عربستان در جلب نظر کشور‌های تولید کننده خودرو‌های برقی با هم به رقابت پرداخته اند. اما دلیل ورود پر سرو صدا کشور‌های درحال توسعه به مقوله خودرو به چه علت است؟ این رویکرد حاوی چه پیامی است و چه هدفی دنبال می‌شود؟
کد خبر: ۶۵۵۵۵

تیتر20  - دو رقیب منطقه ای ایران، حرکت به سمت تولید خودروی ملی را با سرعتی مناسب آغاز کرده اند. حرکتی که توانسته است نام آنها را بر سر زبان ها بیاندازد و سرآغاز تغییر دیدگاه کشورهای دنیا به آنها شود.


از یک سو عربستان برند ملی خود به نام ceer را رونمایی می کند. اولین کارخانه تولید خودروهای برقی با همکاری لوسید موتور وبا ظرفیت تولید سالانه هزار دستگاه در گام اول در شهر جده افتتاح می کند. همچنین پس از آنکه در سال 2019 سهام تسلا را فروخت بازهم دور جدید مذاکرات با تسلا را آغاز می کند . 


ترکیه نیز در سفر چندی پیش رئیس جموری این کشور به عربستان و امارات ، اولین خودروی برقی ملی خود به ناک تاگ را به عنوان سوغات پیشکش می کند.
این تحرکات و تغییر دیدگاه ها آیا صرفا برای اثرگذاری بر تعمیق روابط سیاسی اقتصادی صورت می گیرد یا اهداف دیگری را دنبال می کند.


این پرسش در حالی مطرح می شود که تیراژ به عنوان یکی از اصلی ترین مقوله ها برای توجیه اقتصادی پیش از هر نکته ای برای تولیدکنندگان اهمیت و اولویت پیدا می کند.


بنابراین پرسش دیگر این است که آیا با میزان تولیدی که در نظر گرفته اند می توانند نقشی در بازارهای صادراتی ایفا کنند.این  در حالی است که غول تولید خودروی دنیا، چین سال گذشته میلادی بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه خودروی برقی تولید کرده است.


بنابراین از یک منظر با توجه به زیرساخت ها و حجم تولید می دانند که نمی توانند به عنوان یک رقیب با این کشور رقابت کنند و از سوی دیگرآیا صرفا می خواهند خودروی ملی داشته باشند؟ در این صورت آیا تاسیس و راه اندازی یک سایت تولید خودروی بنزینی برای عربستان بهتر نبود؟ آیا این فکر به ذهن خودشان خطور نکرده است ؟


در همین حال باید در نظر داشت که هر دو کشور از یک جهت  رقیب منطقه ای ایران به شمار می آیند و از سوی دیگر جزء کشورهایی هستند که با جهان ارتباط و تعامل بالایی دارند. 


در این شرایط به نظر می رسد که استراتژی تعریف شده آنها کاملا بر اساس آینده نگری و همچنین درک تغییرات بازارهای مصرف است.
به بیان ساده آنها در گام نخست به این درک رسیده اند که خودروسازی یکی از سمبل و نشانه ها توسعه صنعتی به شمار می رود.  صنعتی مادر به شمار می آید که بیش از ۶۰ صنعت را به دنبال خود کشیده و پوشش می دهد.


 نکته قابل تامل این است که کشورهایی مانند ترکیه و عربستان در حال حاضر از منظر اقتصادی و سیاسی در جهان نیز وضعیت مناسبی دارد. 
ضمن اینکه ترکیه در حال حاضر دارای زنجیره  بسیارقوی تولید قطعات خودرو است. قطعه سازان این کشور توانسته اند طی سال های اخیر علاوه بر افزایش سطح دانش و استفاده از تکنولوژی ها به روز، شرکت های بزرگ و سرمایه های زیادی را به سوی خود جلب و جذب کنند.


نتیجه اینکه میزان صادرات ۳ ماه مارس تا آوریل این کشور ۳۷۵ برابر کل صادرات  یکساله صنعت خودروسازی ایران است. هم اکنون نیز بخش زیادی از قطعه سازان این کشور ، در حال تولید قطعات خودر‌وهای غیر بنزینی هستند. نکته ای که اردوغان در سفر اخیر خود به واشنگتن و در خلال دیدار با ایلان ماسک مالک تسلا به آن اشاره و با استناد به این موضوع از وی درخواست کرد که کارخانه جدیدش را در این کشور احداث کند.


عربستان هم به رغم اینکه یک کشور نفتی است در تلاش است تا بتواند از دلارهای حاصل از فروش نفت خام ، بهترین بهره برداری داشته باشد. آنها قصد دارند با رهبر جوان خود بر اساس برنامه ریزی و چشم اندازی که ترسیم کرده اند علاوه بر عبور از اقتصاد تک محصولی ، به عنوان قطب اقتصادی جهان خود را معرفی کنند.
در این مسیر آنها علاوه بر استفاده از شرکت های مشاور مطرح ، سعی کرده اند که با سرمایه گذار در زمینه های مختلف نگاه را به سمت خود خیره کنند. تاسیس شهر هوشمند نئوم و همچنین استخدام فوتبالیست های مطرح دنیا مانند رونالدو ، نیمار،بنزما و یک دوجین از اسامی مطرح نیز پیرو همین دیدگاه است. 


به بیان دیگر عربستان همانطور که با تکیه بر برنامه و چشم اندازی که برای 2030 ترسیم کرده است به سرعت در حال حرکت و محقق کردن آن اهداف است ، یک پروژه تبلیغاتی نیز برای این منظور تعریف کرده است تا همگان از نزدیک با دستاوردهای این کشور آشنا شده و به آن باور داشته باشند.


در واقع تحرکات اخیر این دو کشور را باید مدیون درک آنها را تغییر نگرش مصرف و تولید در دنیا دانست. به همین دلیل آنها سراغ صنعتی رفته اند که علاوه بر اینکه کشنده و لوکوموتیو صنایع مختلف دیگر به شمار می آید در جهان امروز رقابت شدیدی در آن وجود دارد.


اما هم اینکه یک کشور نفتی سراغ تولید خودروهایی که از انرژی های پاک استفاده می کنند می تواند دیدگاهی مثبت را پیرامون آنها شکل بدهد.آنها با ورود پرسر و صدا به این بخش از تولید خودرو در تلاش هستند که به سایر کشورهای جهان یک نکته را بفهمانند؛ نگران آینده جهان هستی و می خواهیم در آن نقش بیشتری داشته باشیم.


به بیان واضح تر هم ترکیه و هم عربستان برای اینکه جزئی از جریان آینده بازارهای جهانی باشند به درک این تغییر و لزوم هماهنگ شدن با آن رسیده اند.مساله ای که می تواند در آینده نه چندان دور جایگاه آنان را در صنعت خودروسازی و اقتصادی جهانی مستحکم تر کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز