تیتر20 - اسماعیل فلاح در چابک آنلاین نوشت: ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل، از نظر ریاضی برابر است با حاصل تقسیم مجموع حق بیمههای تولیدی در رشته بیمه بدنه اتومبیل بر تولید ناخالص داخلی و واضح است که اقدامی که صنعت بیمه میتواند برای افزایش ضریب نفوذ در رشته بیمه بدنه اتومبیل انجام دهد؛ این است که مجموع حق بیمههای تولیدی دررشته بیمه بدنه اتومبیل را افزایش دهد.
از آنجاییکه بیمه خودرو یکی از بزرگترین رشتههای بیمه بازرگانی کشور است و با وجود نیاز حیاتی و مبرم دارندگان وسایل نقلیه به این پوشش، تقاضا برای این نوع بیمه به نسبت رشد تعداد اتومبیلها افزایش نیافته است.
بنابراین شناخت عوامل اثرگذار بر افزایش فروش بیمهنامه اتومبیل امری لازم و ضروری است.
دستاندرکاران صنعت بیمه بر این باور هستند که بیمه اتومبیل شروع ارتباط بیمهگذاران با شرکتهای بیمه است که از دلایل این امر وجود فراوانی خسارت در این رشته است.
در صورتی که ارائه خدمات این پوشش بیمهای، موجب تامین رضایت بیمهگذاران بیمه اتومبیل شود، رشد و شکوفایی بیمه را در سایر رشتهها نیز به همراه خواهد آورد.بیمه اتومبیل به دلایل مختلفی دارای اهمیت است.
نخست آنکه تعداد اتومبیلهای موجود با توجه به نرخ رشد جمعیت، افزایش یافته و ترددهای پیدرپی، حوادث ناشی از برخورد این اتومبیلها را به دنبال دارد.
دوم، قیمت اتومبیل در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته که منجر به افزایش نرخ خسارت در هنگام وقوع حادثه می شود.
سوم، صدمات مالی و بدنی به خود و همچنین اشخاص ثالث و بالا بودن هزینههای تعمیر و همچنین نرخ دیه که پرداخت آن از عهده افراد در سطح متوسط و پایینتر جامعه برنمیآید.
در چنین مواردی ، بیمه به عنوان بزرگترین تکیهگاه خسارتدیدگان محسوب میشود.
هر چه خدمات شرکتهای بیمه ای موجب رضایت بیشتر بیمهگذاران شود، جذابیت برای این پوشش بیشتر شده و تقاضا افزایش مییابد.
با توجه به استقبال کم افراد از بیمه بدنه، لازم است دلایل عمده اثرگذار بر خرید بیمهنامه بدنه بررسی شود.
سالهای متوالی است که فروش پایین بیمه بدنه به یکی از معضلهای صنعت بیمه مبدل شده است و باوجود سقف تخفیفاتی که در این رشته اعطا می شود (که بعضاً تا 80 درصد میرسد)؛ متاسفانه سهم این رشته در پرتفوی صنعت، بنابر سالنامه آماری صنعت بیمه از سال 1395 تا 1401 به شرح ذیل بوده که این سهم حداکثر معادل 8.9 درصد مربوط به سال 1399 است.
عوامل مختلفی همچون عدم اجباری بودن این رشته، ناتوانی مالی مشتریان، عدم خدماترسانی مطلوب پس از وقوع حادثه و حجم کسورات اعمالشده پس از وقوع حادثه، میتواند به عنوان عواملی باشد که باعث کاهش سهم این رشته در پرتفوی صنعت بیمه شود.
از این رو به دلیل سهم پایین بیمه بدنه از کل پورتفو، بررسی علل و عوامل پایین بودن حق بیمه تولیدی و به تبع آن پایین بودن ضریب نفوذ از اهمیت زیادی برخوردار است.