يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
ساز و کار اقتصادی بازارها با افت شاخص دلار، بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها فرصت دارند تا به جبران ضرر‌های قیمتی خود بپردازند.
کد خبر: ۶۵۹۱۱

تیتر۲۰- ساز و کار اقتصادی بازارها با افت شاخص دلار، بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارزها فرصت دارند تا به جبران ضرر‌های قیمتی خود بپردازند. گفتنی است که فلز زرد نیز از این قانون پیروی کرده و با افت دلار جهانی به کف کانال 104 واحدی در حال صعود دوباره به کانال 2000 دلاری است. اما سوال این است که در این مسیر موفق خواهد بود؟ پاسخ این سوال ارتباط مستقیمی به واکنش سیاستگذاران فدرال رزرو دارد.

افراد متخصص در این حوزه دو فرضیه احتمالی را ارائه کردند.این احتمال که دارایی محبوب سرمایه‌گذاران از کانال 2000 دلاری عبور می‌کند یا خیر، سبب شد تا تحلیلگران دو سناریوی احتمالی را ارائه دهند. در وهله اول آنها معتقدند که گرچه اتخاذ سیاست‌های انقباضی نقش مهمی در نوسانات بازارهای جهانی ایفا می‌کند، اما قابل ذکر است که دلار جهانی و بازارها قبل از انتشار داده‌های تورمی و نشست‌های فدرال رزرو واکنش‌های متفاوتی از خود نشان داده و برای مدت زمان کوتاهی در بی‌ثباتی به سر می‌برند.

آمارها نشان می‌دهد که نوسانات بازارهای مذکور، حتی اگر هیچ سیاستی نیز اتخاذ نشود می‌تواند طلا را در مدت زمان طولانی‌تری به بالای کانال 2000 دلاری سوق دهد. مطالب فوق این سیگنال را می‌دهد که برای ثبت رکورد قیمتی جدید طلادر مدت زمانی کوتاه باید جرمی پاول به صورت رسمی اعلام کند که چرخه سیاست‌های انقباضی به پایان رسیده است. اما اکنون که پاول در سخنرانی اخیر خود تاکید کرده که در صورت تداوم روند صعودی تورم نرخ بهره سیاستی را افزایش می‌دهد، نمی‌توان به صورت حتمی گفت که روند صعودی طلا ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر آنها افزودند که تورم ایالات متحده در سه ماه اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی تغییر مسیر داد و صعودی شد.

اکنون شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر به دلیل کاهش هزینه‌ها در سایر بخش‌ها بار دیگر شیب کاهشی به خود گرفت، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که هزینه‌ها به‌خصوص قیمت انرژی در ماه‌های آتی صعودی نشود. بنابراین همان‌طور که پاول اعلام کرد، اگر نیاز باشد بازارها بار دیگر شاهد افزایش نرخ بهره خواهند بود. بی‌شک این واقعه تبعات خاص خود را خواهد داشت که از جمله این تبعات می‌توان به عقبگرد طلا و تقویت شاخص دلار اشاره کرد.

اقتصاددانان اشاره کردند که تفاوت این دو سناریو، مدت زمانی است که بازارها روند صعودی به خود می‌گیرند؛ زیرا هرچند تورم با هدف بانک مرکزی فاصله 1.2 درصدی دارد اما باید گفت که نقشه ضد تورمی پاول رو به اتمام است و به نظر می‌رسد که سیاست‌های انبساطی در اواسط 2024 آغاز خواهد شد./دنیای اقتصاد

برچسب ها: شاخص سرمایه تورم
ارسال نظرات
موضوعات روز