تیتر۲۰- باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC با ماموریت ارتقای برند ملی در بازارهای بینالمللی راهاندازی شد. این باشگاه تحت حمایت کریدور خدمات فناوری تا بازار، مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری و کریدور صادرات به ارائه خدمات ارزیابی صادرات میپردازد.
شرکتهای دانشبنیان و فناور برای ورود به بازارهای بینالمللی پیش از هر چیز باید چالشهای بازار را بشناسند و از روشهای حل آنها اگاه شوند. فرآیند ارزیابی صادراتی Export Readiness Assessment یا به اختصار ERA این مسیر را به طور تخصصی برای شرکتها میپیماید.
از این رو در ERA فهرستی از زیرساختها و شاخصهای مورد نیاز برای صادرات و رشد در بازار بینالملل برای شرکتها به صورت اختصاصی مشخص شده است. این فهرست مهمترین سند موردنیاز شرکتها برای انتخاب استراتژی فروش به شمار میرود، چرا که در فرایند ERA رقبای شرکتهای فعال در بازار را نشان میدهد و حتی میتواند تشخیص دهد که ورود شرکت به بازارهای جدید منجر به سقوط در دره مرگ میشود یا خیر.
ورود شرکتها به فرآیند ارزیابی، شرط استفاده از تمام انواع خدمات توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان تحت حمایت دفتر توسعه کسب و کار بینالملل مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری است؛ از این رو شرکتهایی که متقاضی استفاده از این خدمات هستند، باید با استفاده از درگاه IHTECC در باشگاه ثبتنام کنند و مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین شرکتهایی که پیش از این ارزیابی شده و از حمایتها برخوردار شدهاند، نیز باید اطلاعات خود را در همین سامانه بهروز رسانی کنند.
شرکتهایی که اقدام به ثبت یا به روز رسانی اطلاعات خود روی سایت رسمی ارزیابی صادراتی نکنند، از حضور در گردهمایی باشگاه و استفاده از خدمات IHTECC محروم خواهند شد.
فرآیند ارزیابی در باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان یک فرآیند تخصصی است و باید توسط کارشناسان ارزیاب انجام شود. باشگاه شرکتهای صادراتی دانشبنیان IHTECC با بررسی و مطالعه مدلهای ارزیابی روز دنیا، یک مدل جامع ارزیابی صادراتی ایجاد کرده و اقدام به ارزیابی صادراتی شرکتهای دانشبنیان میکند.
ارزیابی صادراتی یکی از سه ماموریت مهم این باشگاه در راستای ارتقای برند ملی در سطح بینالملل است. همچنین جهت اعطای حمایتها به شرکتهای دانشبنیان به صورت هدفمند، نیاز به تشخیص سطح صادراتی شرکتهاست. این سطح با ارزیابی صادراتی ERA مشخص میشود که در چهار بخش «تجزیه و تحلیل شرکت»، «تجزیه و تحلیل مشتریان»، «تجزیه و تحلیل رقبا» و «تجزیه و تحلیل محیط» انجام میشود.
فرآیند ارزیابی برای شرکتهای دانشبنیان، به صورت رایگان انجام میشود و کمترین دستاورد آن برای شرکتها مشخص شدن نقاط ضعف و قوت شرکت جهت شروع صادرات است. پس از اتمام فرآیند ارزیابی، شرکتها در گروههای «پنج ستاره»، «چهار ستاره»، «سه ستاره»، «دو ستاره»«و «مستعد صادراتی» تقسیمبندی میشوند. شرکتهای ارزیابی شده بر اساس امتیاز کسب شده، میتوانند از حمایتهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان بهرهمند شوند. این حمایتها در جهت توانمندسازی صادراتی شرکتها به آنها اعطا میشود./ایسنا