تیتر ۲۰- ایران برای فعالسازی دو کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب بسیار جدی شده است و از آنجایی که چین برای توسعه مناطق غربی و کمتر توسعه یافته خود که از بنادر شرقی این کشور فاصله زیادی دارند، استراتژی تبادل زمینی مواد اولیه و کالا را در نظر دارد و با توجه به اینکه یکی از شرکای اصلی تجارت ایران محسوب می شود ایران می تواند در کمربند جاده ابریشم نقش مهمی در این استراتژی داشته باشد، زیرا زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه پذیر و اقتصادی است.
در تحقق این هدفگذاری منطقه آزاد ماکو به دلیل اینکه در جوار شاهراه ترانزیتی چین به اروپا قرار گرفته و از مزایای قانونی مناطق آزاد، هم برخوردار است می تواند با ایجاد مزیت های لجستیکی ورود شرکتهای بینالمللی در زنحیره حمل و نقل کشور را تسهیل کند و از این طریق خدمات ارزش افزوده ایجاد کنند وهمراه آن موجب رشد اشتغال و سرمایهگذار شوند.
در حال حاضر برای اینکه ماکو بتواند سهم بزرگتری از کیک لجستیک بین المللی ببرد باید ابتدا زیرساخت های چندگانه حمل و نقلی یعنی ریل، جاده و هوایی در مناطقی که دارای ظرفیت های لجستیکی هستند ایجاد کند و از این طریق حضورشرکتهای لجستیکی بینالمللی به منطقه آزاد تسهیل می شود و میتواند بخش زیادی از درآمد لجستیک در مراودات تجاری بین کشورهای شمال و شمال غرب را از این مسیرعاید کشور کند.
البته نباید در حال حاضر تنها به درآمد عبور دادن کالا از کشور تمرکز کرد که نوعی خامفروشی در خدمات لجستیک تجاری محسوب می شود، بلکه باید زنجیره ای از خدمات حمل و نقلی در کشور به ویژه در مناطق مرزی به وجود بیاید.
ماکو با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت دارد و می تواند نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا پیدا کند.
مرکز تجارت و بازرگانی مدرن، افزایش صادرات و واردات با استفاده از خدمات پردازش کالا و ... از جمله کارهای موثر برای افزایش درآمد کشور از این منطقه به عنوان قطب لجستیکی کشور مطرح شده است.
هم اکنون می تواند در ۳۲ جریان کالایی منطقهای و بینالمللی بین کشورها ایفای نقش لجستیکی و زنجیره تامین نقش ایفا کند اما ضعف زیرساخت ها مانع از تحقق آن شده است، از این رو باید مطابق طرح جامع منطقه آزاد ماکو به عنوان سند اصلی توسعه این منطقه در ۲۰ ساله آینده بخش لجستیک را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه منطقه در نظر گرفته است.
البته در حال حاضر سازمان منطقه آزاد ماکو در ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه مجموعه اقداماتی انجام داده و ایجاد مجموعههای لجستیکی، توسعه ظرفیتهای انبارها ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجراست، اما نه تنها باید دستگاه های اجرایی در تحقق اهداف همکاری کنند و اقدامات لازم برای تسهیل و تسریع آنها انجام دهند باید با بکارگیری ابزارهای نوین حمل ترکیبی، شکلگیری شرکتهای لجستیکی، یکپارچهسازی فرایندها و سیستمهای اطلاعاتی، هوشمند و مدرنسازی شبکه و زیرساخت ها، باید به عنوان برنامههای محوری توسعه لجستیک کشورسرمایه گذاری جدید به ویژه در منطقه آزاد ماکو را مورد توجه و پیگیری قرار دهند.
در سال های اخیر افزایش شرکت های فعال حمل و نقل از ۳۵ به ۱۳۰ شرکت، سرمایه گذاری عمرانی بیش از هزار میلیارد تومان و سرمایه گذاری اقتصادی در راستای تقویت نقش ترانزیتی، لجستیکی و تجاری منطقه در کشور، انجام شده تا ظرفیت های منطقه ماکو به ویژه بازرگان از مزیت های خود بیش از پیش استفاده کنند، با این حال قابلیت بیشتری برای لجستیک منطقه وجود دارد که هنوز تشنه سرمایه گذاری است