جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
شمارش معکوس برای بهره برداری از پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) فولاد خوزستان آغاز شده است و این مجموعه با بهره برداری از این واحد وارد فصل جدیدی از فعالیت‌های خود می‌شود.  
کد خبر: ۶۷۳۵۳

تیتر 20- فولاد خوزستان که از اصلی ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کشور است، در روزهای آتی به یکی از اثر گذارترین واحدهای صنعت فولاد تبدیل می شود و نقش خود را در تولید بیش از پیش خواهد کرد. 


درواقع فولاد خوزستان به دنبال سهم خواهی بیشتر از صنعت فولاد است اما این موضوع نیازمند تامین پایدار مواد اولیه به ویژه آهن اسفنجی است.

 
اهمیت این موضوع و کمبود آهن اسفنجی در بازار باعث شد تا فولاد خوزستان احداث واحد مگامدول آهن اسفنجی با نام زمزم3  را در دستور کار خود قرار دهد.

 
بهره برداری از این پروژه که بزرگترین مگامدول آهن اسفنجی کشور است، نه تنها نیاز این مجموعه به آهن اسفنجی را تامین می کند، بلکه می تواند فرصت صادرات 600 تا 700هزارتنی در سال را هم برای فولاد خوزستان فراهم می کنم. 


ظرفیت تولید این واحد 2  میلیون تن است که می تواند انقلابی در افزایش تولید مجموعه فولاد خوزستان باشد زیرا این مجموعه در تامین گندله با مشکلی همراه نیست در نتیجه باید از ابتدای سال آینده شاهد افزایش تولید در ادامه زنجیره تولید در شرکت فولاد خوزستان بود. این موضوع می تواند بر حجم صادرات و ارزآوری این شرکت نیز اثر گذار باشد. 


در واقع فولاد خوزستان با بهره برداری از این طرح آن هم در دهه فجر، فصل جدیدی از فعالیت های خود را آغاز می کند که با بی نیازی از خرید آهن اسفنجی می تواند بر روند تولیدات خود متمرکز شود. از سویی دیگر بی نیازی از خرید آهن اسفنجی می تواند بر کاهش قیمت تمام شده محصولات این مجموعه اثر گذار باشد. 


این در حالی است که بهره برداری ازفولاد شادگان نیز ظرفیت فولادسازی خوزستان به 6  میلیون تن می رسد. درواقع بهره برداری از این پروژه نقش مهمی در افزایش فروش و سوددهی فولاد خوزستان دارد. تنها از محل تفاوت سود حاصل از تولید کمبود آهن اسفنجی بجای خرید آن، حدود 3500 میلیارد تومان صرفه جویی سالیانه حاصل خواهد شد.


اما در کنار این موارد، مهمترین دستاورد برای فولاد خوزستان، افزایش توان ساخت داخل است که علاوه بر کاهش هزینه های اجرای این پروژه منجر به افزایش توان ساخت داخل نیز شده است که می توان از آن به عنوان عملکردی درخشان در کارنامه فولاد خوزستان یاد کرد. 


در پروژه زمزم۳،  ۳۲۵ شرکت دانش بنیان به فولاد خوزستان کمک کرده اند که مهمترین آثار آن تغییر المان های این پروژه است که آن را تبدیل به یک مگامدول کرده است. درواقع فولاد خوزستان با بهره برداری از این پروژه به دانش فنی دست یافته ای که می توان آن را محصول تحریم دانست.


فراموش نکنیم، احداث پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) با ظرفیت تولید سالیانه 1.76 میلیون تن آهن اسفنجی، با درجه فلزی 93 درصد و کربن 2.2 درصد بر اساس کیفیت مواد ورودی تعیین شده در طرح و با هدف تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز، برای ایجاد پایداری تولید فعلی و توسعه‌های آتی شرکت فولاد خوزستان تعریف و به بهره برداری می رسد که خبر خوشی برای سهامداران «فخوز» خواهد بود. 


اجرای پروژه مگامدول آهن اسفنجی فولاد خوزستان از اواخر ۱۳۹۸ با سرمایه گذاری ۱۳۵ میلیون یورو آغاز شد و حالا در دهه فجر 1402 به بهره برداری می رسد تا اقدامی در راستای تامین مواد اولیه این مجموعه و همچنین دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد در 1404 باشد.  

ارسال نظرات
موضوعات روز