سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
صنعت گردشگری ایران، اینک با همت مدیران گروه مالی گردشگری و در راس آن مهدی جهانگیری، در قالب پروژه میکامال کیش، عصر جدیدی را رقم زده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان به جرات این جزیره مرجانی و زیبای جنوب ایران را به دوران قبل و بعد از میکامال تقسیم کرد.
کد خبر: ۶۷۸۵۷

تیتر 20- صنعت توریسم، از رایج‌ترین شیوه‌های درآمدزایی و توسعه اقتصادی در دنیا و ایران است. جزیره زیبای کیش، در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس، با دارا بودن انواع مجتمع‌های تفریحی، تجاری و سرگرمی، از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. در این میان، روایت «میکامال»، زیرنظر گروه مالی گردشگری، یک تجربه ویژه و منحصربه‌فرد است و در این مدت، دستاوردهای چشمگیری در ارتقای سهم منطقه آزاد کیش از نظر جذب گردشگر و اقتصاد توریسم داشته است.


•    سهم ناچیز صنعت گردشگری در اقتصاد ایران
بر اساس آمار منتشرشده شورای جهانی گردشگری (WTTC)، در سال 2022، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد جهانی، 7.6 درصد و تعداد کارمندان آن، 295 میلیون نفر بوده است. این گزارش، با اشاره به صنعت توریسم ایران نشان می‌دهد عراق با 55 درصد گردشگران ورودی به ایران، بیشترین سهم را دارد و آذربایجان (6 درصد)، ترکیه (6 درصد) و پاکستان (5 درصد)، کویت (2 درصد) و سایر کشورها (26 درصد)، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


طبق این گزارش، در سال 2022، هزینه‌کرد توریست‌های ورودی (خارجی) به ایران 63 درصد نسبت به سال 2019 کاهش داشته و از 17 میلیارد دلار به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است! با این حال، برای سال 2023، پیش‌بینی 21 میلیارد دلاری از هزینه‌کرد گردشگران خارجی صورت گرفته که هنوز داده‌های آن در دسترس نیست و با توجه به تجربه‌های قبلی، دور از ذهن است. 


گزارش یادشده حاکی است درآمد گردشگری ایران در سال 2022، از محل هزینه‌کرد گردشگران، حدود 300 هزار میلیارد تومان (همت) بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با وجود پتانسیل رونق گردشگری در ایران، رشد آن از نظر جذب گردشگران داخلی و خارجی، همچنان در سایه ابهام و تردید است. 


•    میکامال کیش، در مسیر رونق گردشگری
هرچند وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با وجود بسته بودن مرزهای آذربایجان به ایران، آمار ورود گردشگران خارجی به ایران را در دوماهه نخست 1402، تعداد 850 هزار نفر اعلام کرده (که دور از واقعیت است) اما مسئولان گردشگری کیش، اواخر سال گذشته، سهم این جزیره از جذب گردشگران داخلی را فقط 2 درصد و در خصوص توریست‌های خارجی، کمتر از این رقم ذکر کرده‌اند. این در حالی است که ظرفیت‌های گردشگری کیش بسیار بالاست و در برنامه‌های توسعه گردشگری، حساب ویژه‌ای روی آن باز می‌شود. اینجاست که اهمیت ساخت «میکامال» یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری و تفریحی کیش، بیش از پیش روشن می‌شود.


گروه مالی گردشگری، بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری ایران، به منظور پاسخ به دغدغه‌ها و نیازهای توریسم، سرمایه‌گذاری کلان در عرصه زیرساخت‌های گردشگری انجام داده است. پروژه میکامال یکی از طرح‌های جریان‌ساز و هدفمند در جزیره کیش است که دریچه جذاب و منحصربه‌فردی از خدمات گردشگری را به روی مسافران و گردشگران این خطه زیبای خلیج فارس گشوده است. 


بر اساس طرح جامع مقصد کیش و چشم‌انداز ۱۴۰۴، آمار ورود گردشگران، سالانه باید به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برسد. از این‌رو، ارتقای سهم گردشگری کیش، نیازمند توسعه متوازن و مزایای رقابتی به‌ویژه در حوزه امکانات رفاهی و تفریحی است؛ اقدامی که اکنون با وجود میکامال، از مشهورترین مراکز خرید و مکان‌های دیدنی کیش، دست‌یافتنی‌تر است و با ماموریت‌ و چشم‌انداز جزیره در حوزه گردشگری همسو است.  


میکامال کیش که اسفندماه 1398 افتتاح شد، یک فضای جذاب و یک تجربه شگفت‌انگیز با قابلیت‌های متمایز است که ضمن سرگرم کردن طولانی‌مدت گردشگران داخلی و خارجی، به رونق اقتصادی کیش نیز کمک می‌کند. دلایل جذابیت و متمایز بودن این مرکز گردشگری و تفریحی را می‌توان در موارد زیر برشمرد:


•    وسعت و تنوع 
میکامال از بزرگ‌ترین مراکز خرید و تفریحی در ضلع شرقی جزیره کیش است که تقریبا 200 هزار متر مربع زیربنا دارد. از مجموع 7 طبقه، 5 طبقه به مراکز تفریحی و تجاری شامل حدود 800 غرفه و نیز 2 طبقه به پارکینگ اختصاصی با ظرفیت بیش از 1000 خودروی همزمان اختصاص دارد. از مجموع زیربنای میکامال، حدود 15 هزار متر مربع به امکانات تفریحی جزیره و حدود 70 هزار متر مربع به مراکز تجاری و خرید اختصاص دارد که طراحی آن، چمشگیر و قابل توجه است. 


•    امکانات متمایز و منحصربه‌فرد
میکامال دارای امکانات و قابلیت‌های متعدد در حوزه‌های تفریحی، سرگرمی و تجاری است. سالن‌های سینمایی با تمایش 360 درجه، سه‌بعدی و صدای دالبی، گلف دیجیتال با فناوری واقعیت مجازی، سرزمین عجایب، پاتیناژ، شهربازی کودکان، اسکی روی یخ، دنیای اکتشاف و کارتینگ، انواع رستوران، فودکورت، هایپرمارکت میکامال با انواع کالاها و قیمت مناسب، باشگاه بدنسازی و ماساژ، این مکان مفرح را به یک فضای مدرن و شیک مبدل ساخته است.

 
علاوه بر اینها، فضاهای بکر مانند آکواریوم، تونل باد، جنگل بارانی و به‌ویژه آیس‌رینک و تله‌کابین میکامال از قابلیت‌های متمایز این مجموعه است: 
الف- آکواریوم: بزرگ‌ترین آکواریوم خاورمیانه، با تنوع بالای آبزیان رنگارنگ در این مجتمع، با دید 360 درجه و نمای آسانسوری، چشمان هر بازدیدکننده‌ای را خیره می‌کند. 


ب- تونل باد: این تونل ضمن رعایت استانداردهای جهانی، رویای افراد ماجراجو برای پرواز را به واقعیت مبدل می‌کند. با این تونل، بازدیدکنندگان می‌توانند پرواز و سقوط آزاد را با هیجان فراوان تجربه کنند.

 
ج- جنگل بارانی: در طبقه دوم این مجتمع، پارک جنگلی مصنوعی کوچک با پوشش گیاهی مناسب از درختان و گیاهان متنوع، دارای مسیرهای جذاب برای رفتن به سمت جنگل و تجربه باران‌های مصنوعی دیده می‌شود که متمایز به نظر می‌رسد.


د- تله‌کابین: بی‌شک تله‌کابین میکامال با سفر 2.5 کیلومتری و 18 دقیقه‌ای بر فراز آب‌های خلیج فارس و مشاهده مناظر زیبای جزیره از چشم‌نوازترین و پرهیجان‌ترین بخش‌های میکامال است؛ تله‌کابینی با 20 کابینِ 8 یا 4 نفره، 3 ایستگاه و 9 دکل برای حرکت رفت و برگشت از اسکله تفریحی تا بام طبقه چهارم که به وای‌فای، خنک‌کننده، ال‌ای‌دی و موسیقی مجهز است. با این تله‌کابین، تجربیات دلنشین و خاطرات رنگین از سفر به جزیره کیش برای گردشگران، به یادگار می‌ماند.


ه- آیس‌رینک: این مجموعه تفریحی- ورزشی که اواخر بهمن‌ماه امسال با حضور مهدی جهانگیری، مدیرعامل گروه مالی گردشگری افتتاح شد، طبق استاندارد برگزاری بازی‌های المپیک طراحی شده است. یکی از ویژگی‌های مهم آیس‌رینک، استفاده از فناوری روز دنیا برای عایق‌بندی و کنترل دما در اقلیم گرم و مرطوب کیش و نیز تبدیل زمین یخ به سالن کنسرت موسیقی است که گنجایش بیش از 1000 نفر را داراست.


•    تبدیل پاشنه آشیل به رویین‌تن گردشگری
میکامال، این مقصد گردشگری چندمنظوره و الماس درخشان جنوب، رنگ‌وبوی تازه‌ای به کیش به عنوان قطب گردشگری کشور بخشیده است. جایگاه ویژه این مجموعه کم‌نظیر، با امکانات متمایز شامل مراکز خرید و تفریح، پارک‌های تفریحی، فضای سرگرمی و بازی و سهم آن در ارتقای گردشگری، نتیجه بینش استراتژیک، برنامه‌ریزی عملیاتی و اقدامات اجرایی مهدی جهانگیری، مدیرعامل گروه مالی گردشگری است. 


آنچه پاشنه آشیل و نقطه ضعف صنعت گردشگری ایران بوده، اینک با مدیران گروه مالی گردشگری و در راس آن مهدی جهانگیری ، در قالب پروژه میکامال کیش، رویین‌تن شده و عصر جدیدی را رقم زده است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان این جزیره مرجانی و زیبای جنوب ایران را به دوران قبل و بعد از میکامال تقسیم کرد.


 نتایج درخشان و دستاوردهای چشمگیر گروه مالی گردشگری با سرمایه‌گذاری در این حوزه و تاثیرات فزاینده میکامال کیش بر رونق اقتصاد توریسم و مزایای اجتماعی و فرهنگی آن، طی سال‌های آینده، بیش از پیش آشکار خواهد شد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز