يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
تیتر ۲۰ بررسی کرد؛
هر چند با تاخیر، اما سرانجام مدیران خودرو به حادثه واژگونی ایکس ۵۵ واکنش نشان داد. با توجه به جایگاه این خودروسازدر بازار  و برخی حواشی شکل گرفته به نظر می‌رسد مدیران خودرو باید بیش از گذشته وضعیت پیش رو را بررسی و توسعه متوازن را در پیش بگیرد.
کد خبر: ۶۸۹۷۱

تیتر20  -  مدیران خودرو با بیش از دو دهه فعالیت توانسته است خود را به عنوان یکی از تولید کنندگان با ثبات معرفی کند.
این شرکت همانند شریک تجاری اش ، چری برنامه های توسعه بلند مدت برای خود تعریف کرده است. درواقع ازهمان دورانی که اولین خودروهای مونتاژی اش به بازار آمد تا به امروز این شرکت در مسیر رشد قرارداشته است.


حتی در زمانی که خودروهای چینی سهم بسیاراندک و ناچیزی از بازارخودروایران داشتند، مدیران خودرو برای کسب سهم بیشتر و ماندن در این بازار، ابزارهای متنوعی برای رقابت بکاربرد.


این شرکت با توجه به انتخاب ها و تنوعی که در اختیار مشتریان قرارمی داد، توانست به گزینه ای مطمئن برای بسیاری از خانواده ها بدل و آرام آرام نام و نشان تجاری خود را تثبیت کند.


این شرکت درکنار تلاش برای توسعه همه جانبه نام و نشان خود ، از یک سو سبد محصولاتش را تکمیل تر می کرد و از سوی دیگر انعطاف بیشتری در فروش خودرو به وجود آورد.ضمن اینکه در سطح وسیعی به توسعه عاملیت ها و خدمات پس از فروش اقدام کرد.


به بیان ساده این شرکت مخصوصا طی سال های پیش از تحریم با فراهم کردن مجموعه ای رقابتی دربازارخودرو، باعث شد که نام مدیران خودرو به عنوان یکی از برندهای تاثیرگذار در بازار خودرو مطرح شود.


زیرساخت هایی که این شرکت در سال های پیش از تحریم به وجود آورده بود، باعث شد که مدیران خودرو در دوران برجام و حضور برندهای مختلف و مطرح با محصولات متنوع به روز بازهم بتواند جایگاه مناسبی به دست بیاورد.


این در شرایطی بود که غیر از خودروسازان مطرح اروپایی ، ژاپنی و کره ای ، خودروسازان مطرح و به نام چینی نیز در این بازار حضور پیدا کرده بودند.


با این حال مدیران خودرو با توجه به برنامه ریزی بلند مدت و شناخت بیشتر از بازار خودرو و سلیقه مشتریان ، به سرعت شرایط منعطفی را در اختیار آنان قرار داد .ضمن اینکه در این سال ها، آنها به شدت تلاش می کردند تا ذهنیت منفی شکل گرفته از محصولات چینی را کمرنگ کنند.


افزایش تعداد مشتریان و گستردگی توزیع محصولات چری، در شرایط عادی بازار خودرو نشان می دهد که آنها در این مسیر گام موثر و خوبی را برداشته و تا حد بسیار زیادی موفق به تحقق خواسته خود شدند.


البته در این مسیر سایر خودروسازان و فعالان بازار که محصولات چینی عرضه می کردند نیز بی تاثیر نبودند، ولی از نظر مقیاس تولید و توزیع چری سهم بیشتری در بازار داشت . به همین علت مدیران خودرو برای دست یابی به اهداف خود انرژی بیشتری صرف می کرد.


این وضعیت تا تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور ادامه داشت و در دوران پس از آن بازهم مدیران خودرو یکی از شرکت هایی بود که به واسطه شراکت و سرمایه گذاری مشترک با چری ، به یکی از اصلی ترین بازیگران بازار تبدیل شد.


در همین شرایط بنا به ضرورت و تحمیل شرایط نامساعد به خودروسازی ایران ، افزایش ظرفیت های تولید در دستور کار خودروسازان قرارگرفت.


این شرایط موقعیت خاص تری برای مدیران خودرو پیش آورد. از یک سو این شرکت ظرفیت و تنوع محصولات خود را پیش از این وقایع بیشتر کرده بود و از سوی دیگر با توجه به شراکت با چری ، سرعت بیشتری در تامین قطعات مورد نیاز داشت.


به همین علت این شرکت توانسته است طی سال های اخیر بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص بدهد.
سال گذشته اما برای این شرکت به شکل دیگری به پایان رسید.مدیران خودرو در سال 1402 با تولید بیش از 120 هزار دستگاه سواری و کسب سهم 13 درصدی از بازار خودرو، فاصله زیادی با تولیدکنندگان ایجاد کرد . به نحوی که بعد از ایران خودرو و سایپا بیشترین سهم بازار در اختیار این شرکت قرارداد.


اما به نظر می رسد مدیران خودرو در بحث خدمات پس از فروش نتوانسته است به موازات افزایش تولید و فروش پیش برود.


این موضوع باعث نارضایتی برخی از مشتریان به خصوص درمورد کمبود برخی  قطعات شده است که مشکلات تحریم ، کمبود و عدم به موقع تامین ارز می تواند یکی از علت های آن باشد.اما با توجه  به سهمی که این شرکت از ارزوارداتی داشته است ، شاید این گونه مسائل از نظر مشتریان قابل پذیرش نباشد.


در این وضعیت حادثه واژگونی یک دستگاه ایکس 55 در جاده کاشان – قم ، بار دیگر نگاه ها را متوجه این شرکت کرده است. 


مدیران خودرو با کمی تاخیر به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است که موضوع در حال پیگری و بررسی است. و در کنار آن به نوعی افراد و رسانه هایی که  به  بازنشر فیلم  ، نقد و زیرسوال بردن کیفیت محصولات مدیران خودرو اقدام می کنند را نیز تهدید به شکایت کرده است.

با این حال به نظر می رسد که این شرکت با توجه به جایگاهی که در بازار خودرو به دست آورده است  ، باید تمرکز و اعتبارخاصی برای خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان داشته باشد.

به بیان ساده تر این شرکت باید توسعه متوازن و همه جانبه را در دستور کار قرار بدهد.البته هنوز شبکه عاملیت ها و نمایندگی های این شرکت به مراتب بیشتر از سایرخودروسازان بخش خصوصی است. 


ولی نباید به این مهم بسنده کرد. یعنی همزمان با بزرگ تر شدن بازار ، افزایش سهم بازار و ضریب نفوذ، سازمان و تفکرات سازمانی نیز باید بزرگ شود تا بتوانند از جایگاه و نام ونشان خود به درستی دفاع کنند.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز