يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
تیتر20 گزارش می دهد:
در چندماه اخیر دلالان سوار بر موج انتظارات تورمی منجر به کاهش عرضه فایلهای فروش آپارتمان شدند. از طرف دیگر قیمت گذاری خارج از قاعده در پلتفرم های آنلاین بر رکود و تورم بازار مسکن دامن زد. اما با تشدید نظارت‌های وزارت راه و شهرسازی و حمایت از ساخت و پروژه های اجتماعی بازار در حال به تعادل رسیدن است.
کد خبر: ۶۸۹۷۲

تیتر 20- از نیمه دوم سال 1402 عده ای از مافیای بازار مسکن با تبلیغات گسترده درباره اینکه قیمت مسکن بعد از انتخابات مجلس جهش پیدا می کند. زمینه کاهش عرضه فایلهای فروش آپارتمان را به وجود آوردند. چراکه عده ای تصور می کردند که انتظارات تورمی موجود در جامعه و پیش بینی رشد قیمت ارز به بالای ۷۵ هزار تومان منجر می شود قیمت مسکن جهش پیدا کند.

بخشی از این موضوع ریشه در اقدامات دلالان در پلتفرم های فروش املاک داشت. در واقع با ثبت آگهی های نجومی به دنبال القای این بودند که رشد قیمت مسکن به صورت پیوسته ادامه دارد. تا  از این طریق خریداران را به بنگاه‌های معاملاتی بکشانند.

وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از هیجانات کاذبی که در چند وقت اخیر به وجود آمده بود، سامانه خودنویس را راه اندازی کرد. بر مبنای آن دیگر نیازی نبود که خریداران و فروشندگان برای ثبت قرارداد به بنگاه مراجعه کنند. این اقدام نه تنها فرایند ثبت قرارداد اجاره را تسهیل می کرد. نقش بنگاه‌های مشاوره املاک در قیمت‌گذاری هم کاهش می یافت.

در سال های اخیر با کاهش تعداد معاملات بسیاری از بنگاه های مسکن به دنبال این بودند که با افزایش قیمت معامله میزان حق کمیسیون خود را بالا ببرند. هرچند برخی از بنگاه‌ها حق کمیسیون تعیین شده در قانون را نیز رعایت نمی کردند. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر با کمک سایر نهادهای ذیربط با اقدامی نظارتی بنگاه های فاقد مجوز را تعطیل کرد.

مقداد همتی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تیتر 20 با اشاره به اینکه بنگاه های مشاور املاک به دلیل نقشی که در قیمت گذاری ایفا می کنند در نوسانات بازار نقش دارند، گفت: بنابراین باید بنگاه های مشاور املاک زیر نظر دولت ساماندهی شوند. به این معنا که قیمت هر منطقه تعیین شود و معاملات مسکن در همان محدوده قیمتی ثبت شوند. از این طریق نقش دلالان در تعیین قیمت مسکن حذف می شود.

او با تاکید بر اینکه تخلیه انتظارات تورمی در اردیبهشت ماه و خرداد ماه منجر به عرضه آپارتمان بیشتری برای فروش می شود، اظهار کرد: وقتی فروشنده بیشتری نسبت به خریدار وجود داشته باشد آنهایی که فروشنده واقعی هستند مجبور به تعدیل قیمت خواهند شد. این موضوع در بلندمدت منجر به تثبیت قیمت‌ها می شود.

همتی با تاکید بر اینکه سیاست تسهیل ساخت و ساز و پیگیری پروژه‌های مسکن اجتماعی توسط وزارت راه و شهرسازی به تولید بیشتر مسکن کمک می کند، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه های مسکن اجتماعی پیشرفت قابل توجهی داشته اند. مورد بهره‌برداری قرار گرفتن این آپارتمان ها، در کنار سایر اقدامات همچون تخصیص وام مناسب به خریداران مسکن کمک می کند تا بازار مسکن متعادل شود.

در حال حاضر بازار مسکن به دلیل کاهش تقاضا با رکود سنگین مواجه است. اما کم کم با خارج شدن حباب قیمتی که در ماه‌های اخیر توسط دلالان و سوار بر موج انتظارات تورمی به وجود آمده بود از بازار خارج می شود. در نتیجه معاملات در آینده نه چندان دور عرضه مسکن بیشتر می شود و رقابت بین پرونده ها قیمت بازار را تعدیل می کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز