شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک صادرات به تازگی از پلتفرم «سپینو» رونمایی کرد؛ پلتفرمی که سایر پلتفرم‌های این بانک را در خود ادغام می‌کند تا به یک نئوبانک همه جانبه تبدیل شود.  
کد خبر: ۶۹۱۲۰

تیتر20 - زنجیره سازی از خدمات الکترونیک در بانک ها یکی از مهم ترین دغدغه های سازمانی در عصر بانکداری دیجیتال محسوب می شود. در این زنجیره باید انبوهی از داده ها را بارگذاری و بین آنها یک ساختار نظام مند برقرار کرد تا مشتری بتواند داده هایش را بر روی هر یک از سامانه هایی که به صورت افقی به یکدیگر زنجیر شده اند، فراخواند. اگر این سامانه ها موفق نباشند، هم اعتماد مشتری به بانک از دست می رود و هم اینکه انبوهی از داده ها بدون خلق ارزش (طراحی محصول بر اساس نیاز مشتری) حرام می شوند. 


زمانی که از اِعمال بانکداری هوشمند بر روی زنجیره خدمات الکترونیک صحبت می کنیم، ارزش پردازش و تحلیل داده ها بیشتر هم می شود. با توجه به اینکه بانک ها بر حسب تغییرات شتابان فناوری، به سمت کاهش شعب خود حرکت می کنند، هوشمند سازی بیشتر از پیش به داده نیاز دارد؛ یعنی همان داده هایی که بانک ها تاکنون به اهمیت آنها کم توجه بودند و با سامانه های متعدد، ناکارآمد و اپلیکیشن های فاقد API (رابط برنامه نویسی اپلیکیشن) باز حرامشان کردند، امروز به کار می آیند. 


سپینو؛ گام تازه بانک صادرات  
بانک صادرات که چند سالی است با طراحی سامانه های مختلف در صدد نظام مندسازی بانکداری هوشمند است، هم تلاش کرد که با آزمون و خطا به الگوی مناسبی در این زمینه دست یابد. اهمیت کار در اینجا روشن می شود که طبق داده های منتشر شده، بانک صادرات 161 شعبه خود را در راستای «چابک‌سازی و عملیاتی کردن طرح اندازه بهینه» کاهش داده است.

 
از سویی دیگر، 150 شعبه دیگر این بانک، در سال جاری، کاهش می یابند. در این شرایط، وجود یک سامانه قوی مبتنی بر نئوبانک در بانک صادرات احساس می شد. این سامانه که «سپینو» نام دارد، باید بار دوران گذار بانک صادرات از شعبه محوری به عصر کلان داده ها یا همان «بیگ دیتا» را بر روی بستر نئوبانک به دوش بکشد. در واقع سپینو (بانک دیجیتال سپهر) یک پلتفرم در قامت «نئوبانک» یا در ادبیات عمومی «بانکداری مدرن» محسوب می شود. 


در واقع، سپینو  یک اپلیکیشن همه کاره محسوب می شود که می خواهد بار سایر سامانه های بانک صادرات را هم به دوش بکشد؛ از جمله سامانه های صاپ و شمس. سامانه صاپ خدمات انتقال وجه، پرداخت قبوض، گردشگری، بیمه، خودرو و... را فراهم می کرد. شمس هم که تاکنون «شعبه مجازی سپهر» محسوب می شد، خدماتی چون دریافت تسهیلات، افتتاح حساب، خدمات چک و... را ارائه می کرد. به بیان دیگر، صاپ در کلان راهبرد گذشته بانک صادرات، لایه اضافه (تکمیلی) بر روی شمس محسوب می شد.

 
خدماتی در عصر جدید 
البته سپینو با ورود صاپ و شمس به دل خود تبدیل به نئوبانک نمی شود. به همین دلیل، بانک صادرات می خواهد که خدمات سوپرمارکت مالی و بانک داری باز را هم با آن ادغام کند. در قالب سوپر مارکت بانکی، مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره مالی، معاملات املاک، کارگزاری بورس و... ارائه می شوند. بانک داری باز اما یک لایه تکمیلی برای سپینو به حساب می آید. بانک داری باز امکان دسترسی به API اپلیکیشن نئو بانک را به سایر خدمات دهندگان غیربانکی (شخص ثالث) می دهد تا آنها به داده های مشتریان با اجازه خود آنها دسترسی داشته باشند.

 
مزیت دسترسی به API در بانک داری باز، جلوگیری از اتلاف وقت مشتری است. برای نمونه زمانی که می خواهید درخواست خدمات مشاوره مالی را برای خود صادر کنید یا از یک فروشنده، تسهیلات کالایی دریافت کنید، می توانید با صدور اجازه دسترسی به اطلاعات خود، به تسهیلات دهنده کمک کنید که به فیش حقوقی، حکم کارگزینی، گردش حساب بانکی، جواز کسب و سایر مدارک دسترسی داشته باشد. این دسترسی موجب کاهش کاغذ بازی و پرداخت آنلاین تسهیلات و دریافت خدمات در اسرع وقت می شود. 


اما سپینو می تواند به فراتر از بانک داری باز نظر داشته باشد؛ یعنی به بانک داری پلتفرمی. در بانک داری پلتفرمی، صرفا بنابر بر این نیست که شخص ثالث از داده های مشتریان بانک استفاده کند؛ بلکه بانک خدمات خود و خدمات شخص ثالث را در یک محل یکپارچه می سازد تا اگر مشتری خدماتی از شخص ثالث خواست، به واسطه بانک اصلی به او ارائه شود. اینگونه بانک به جای اینکه داده های مشتریان را بدون ایجاد ارزش افزوده بر روی نئوبانک خود به شخص ثالث ارائه کند، آنها را در همان اپلیکیشن به شخص ثالث ارائه می دهد. به بیان دیگر، شخص ثالث تنها با ارائه خدمات مستقیم بر روی نئوبانک می تواند به داده های مشتریان دسترسی پیدا کند.  
 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز