سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹
شرکت‌های صوری حوزه تلفن همراه زمینه فرار مالیاتی را فراهم می‌کنند اما با توجه ارقام بالایی که در حوزه موبایل وجود دارد، احتمال پولشویی‌های بزرگ نیز در میان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر: ۶۹۶۸۷

تیتر۲۰- کد فروشی به عنوان یکی از روش‌های فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف اقتصاد مورد استفاده قرار گرفته است. در این روش افراد یا شرکت‌ها، کد اقتصادی یا مالیاتی خود را به دیگران واگذار می‌کنند یا می‌فروشند تا دیگران بتوانند از آن کد برای فرار مالیاتی استفاده کنند، این عمل معمولاً به‌منظور پنهان کردن درآمد واقعی و پرداخت کمتر مالیات صورت می‌گیرد.

گرانفروشی با چاشنی پولشویی و فرار مالیاتی در حوزه فروش موبایل

با این وجود چنین مواردی در برخی اصناف که گردش مالی بالاتر دارند و یا کالاهایی هستند که به نحوی از حمایت دولتی برخوردار می‌شوند حساسیت‌های بسیار بالاتری دارد. به طور مثال در حوزه تلفن‌های همراه کمتر از 600 دلار که از ارز نیمایی استفاده می‌کنند، همزمان، می‌توان شاهد گران‌فروشی، حیف و میل ارزی فرارمالیاتی و پولشویی برای پنهان کردن درآمدهای غیرقانونی بود.

تلفن‌های همراه کمتر از 600 دلار به این علت که کالای ضروری هستند ارز نیمایی دریافت می‌کنند. به همین دلیل قیمت این کالاها باید براساس نرخ سامانه بانک مرکزی محاسبه شود و تنها مبلغ سود متعارف به آن افزوده شود. با این وجود و به خصوص در شرایط نوسان ارزی شاهد افزایش بی‌رویه قیمت این دسته از کالاها هستیم.

ضرورت ورود دستگاه‌های نظارتی به پولشویی و حیف و میل منابع ارزی کشور

به نظر می‌رسد که افراد متختلف با استفاده از روش کد فروشی درآمدهای بیشتر خود از این روش را پنهان می‌کنند و به این ترتیب اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند که این مسئله و مسیری که برای مخفی نگه‌داشتن این درآمدها طی می‌شود می‌تواند مصداق جدی برای پولشویی‌های بزرگی باشد که رخ می‌دهد.

برهمین اساس نیاز است تا به مسئله گران‌فروشی تلفن‌های پایین‌تر از 600 دلار از جنبه‌های مختلفِ پولشویی، فرارمالیاتی و حیف و میل منابع ارزی کشور ورود شود. این مسئله نیازمند اقدامی جدی و بازدارنده است./تسنیم

ارسال نظرات
موضوعات روز