سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
«تیتر ۲۰» گزارش می‌دهد: 
بر اساس مصوبه هیأت دولت و به پیشنهاد وزارت اقتصاد سهام دولت در شرکت فولاد غدیر نی ریز از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار می‌شود. این موضوع می‌تواند بر روند اجرای طرح‌های توسعه‌ای این کشور اثر گذار بوده و سرعت توسعه را افزایش دهد.  
کد خبر: ۶۹۹۹۶

تیتر 20-  در روزهای اخیر و بر اساس مصوبه هیأت دولت و به پیشنهاد وزارت اقتصاد سهام دولت در ۹ شرکت از طرف سازمان خصوصی سازی واگذار و منابع حاصل به حساب خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد.


بر این اساس سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نی ریز، فولاد سفید چهارمحال، اپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم واگذار خواهد شد.


درواقع دولت تصمیم گرفته است تا سهم خود را به بخش خصوصی واگذار کند و به نوعی این شرکت ها را از حالت خصولتی خارج کند. 


فولاد نی ریز یکی از مجموعه هایی است که در این لیست قرار دارد و حالا به صورت کامل خصوصی می شود. 


فولاد غدیر نی ریز که یکی از 7  طرح فولادی محسوب می شود با بهره برداری از واحد آهن اسفنجی خود نقش مهمی را در تامین مواد اولیه زنجیره ارزش ایفا می کند. از سویی دیگر رسیدن به نقطه تولید پایدار در حلقه آهن اسفنجی شروعی برای توسعه زنجیره ارزش در حلقه های بعدی باشد. 


اما چرا دولت به سراغ واگذاری سهام خود در این مجموعه رفته است، سوالی است که باید پاسخ آن را در عملکرد این مجموعه مشاهده کرد. 


درآمدهای عملیاتی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در سال مالی منتهی به پایان شهریور 1402 ، نسبت به دوره مشابه قبل افزایشی 31 درصدی داشته است. با افزایش درآمد عملیاتی 31 درصدی، سود خالص مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز طی سال مالی مختوم به پایان شهریور 1402 نسبت به دوره مشابه قبل به عددی بالغ بر 3533 میلیارد تومان رسیده است.


این موضوع نشان می دهد هرچند بهره برداری از فولاد غدیر نی ریز با چالش هایی همراه شد اما این مجموعه توانسته به سوددهی و افزایش عملیات های اجرایی برسد. افزایش این عملیات ها حتی مجموعه فولاد نی ریز را مجبور به استخدام نیروی انسانی بیشتر کرد. این موضوع نشان می دهد فعالیت های این مجموعه رو به افزایش است.


رسیدن به این نقطه باعث شد تا در سال جاری بهره برداری از واحد فولاد سازی نیز در دستور کار باشد و پروژه های این مجموعه با سرعت بیشتری اجرایی شود. 


در کنار این موضوع فولاد غدیر نی ریز در حوزه انرژی نیز در سال جاری به نتایج خوبی دست پیدا کرد. در فرودین ماه سال جاری این واحد صنعتی موفق به ثبت مصرف درخشانی در آب، برق و گاز مصرفی کارخانه احیاء مستقیم با 0/72 متر مکعب آب ، 99/83 کیلووات ساعت برق و 269/84 متر مکعب گاز برای هر تن آهن اسفنجی شده است . این موضوع می تواند به مدیریت انرژی به ویژه برق و گاز کمک کند. 


اما در کنار این اقدام فولاد نی ریز در اولین ماه سال جاری موفق شد تا با تولید روزانه 2680 تن آهن اسفنجی سالی پر قدرت را آغاز کند و خود را برای افزایش تولید و سوددهی در سال 1403 آماده کند. 


تمامی این موارد دلایل خوبی است که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرده و کار را کامل به دست آن بسپارد. بی شک خصوصی شدن مجموعه هایی همچون فولاد غدیر نی ریز می تواند اجرای کارها را سرعت بخشیده و سوددهی را بالا ببرد و در نهایت منجر به توسعه حداکثری صنعت فولاد کشور شود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز