پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
خودنویس ، محرکی برای مشاوران املاک خواهد بود تا خدمات صنفی خود را ارتقاء ببخشند.
کد خبر: ۷۰۰۴۲

تیتر20 - نظارت و کنترل بر بازار مسکن موضوعی است که در سالیان اخیر از اهمیت بالایی برای دولت ها برخوردار بوده و این به دلیل جلوگیری از فرار مالیاتی، کنترل تورم و قیمت ها، پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو و سایر موارد می باشد. 


یکی از اقداماتی که دولت برای این موضوع انجام داده، طراحی و راه اندازی سامانه خودنویس مسکن می باشد. در سایت خودنویس تمامی قراردادهای املاک از سوی طرفین و همچنین مشاورین قابل ثبت و پیگیری بوده و کاربران با مراجعه به آن می توانند نسبت به ثبت اجاره نامه و دریافت کد رهگیری اقدام کنند.


سامانه خودنویس به طرق مختلف، مشغول کنترل و هدایت بازار اجاره است. حالا که بخش خرید و فروش ملک به آن اضافه می شود، احتمالاً واسطه های ملکی بیشتر از گذشته اثر بگیرند و مشکلاتشان زیادتر شود.


این سامانه با این هدف راه اندازی شد که شفافیت بازار مسکن افزایش یابد. علاوه بر این، باید به مستاجران کمک می کرد که هزینه های جا به جایی را کاهش دهند. به این ترتیب، واسطه های ملکی حذف شدند و در حال حاضر، طرفین معامله می توانند بدون نیاز به مشاور املاک، قرارداد اجاره خود را از طریق سامانه خودنویس ثبت کنند.


گرچه راه اندازی این سامانه به ظاهر، نفع همگانی را در بر می گیرد اما خیلی از مشاوران املاک از وضعیت کنونی راضی نیستند و از نظر آن ها، دولت با راه اندازی این سامانه، در کار بخش خصوصی دخالت کرده است.


آن ها معتقدند که چنین سامانه ای، معیشت مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار می دهد و بیکاری این قشر عظیم، تبعات اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.


حرف اصلی مشاوران این است که مشکل بزرگ مستاجران، نوسان قیمت مسکن است، نه هزینه های مربوط به کمیسیون قرارداد! بر اساس گزارش هایی که بانک مرکزی در فروردین امسال منتشر کرده، نرخ رشد اجاره بها از سال گذشته تا به امروز، رشد ۴۵.۲ درصدی داشته است. رشد کلی اجاره در تمام نقاط کشور، ۵۲.۴ درصد بوده!
در این خصوص فرشید ایلاتی ،کارشناس حوزه مسکن می گوید:


یکسال از تکمیل سمانه خودنویس گذشته است و هدف ایجاد این سامانه در واقع ایجاد امکاناتی برای مالکین و مستاجرین است که بدون در نظر گرفتن حق کمیسیون مشاورین املاک که از هردو طرف معامله (مالک و مستاجر) دریافت میگردد قرارداد را تنظیم نمایند.استقبالی که از این سامانه در همین چند ماهه اخیر شده است را می توان در 400 هزار قراداد ثبت شده در سامانه خودنویس دریافت.


زیرا باعث کاهش هزینه های مضاعف بر دوش مالکین و مستاجرین شده است . اما در این میان مشاورین املاک مخالفین اساسی این سامانه هستند زیرا که باعث کاهش چشم گیر درآمدشان شده است . 


به گفته این کارشناس مسکن اگر برای هر معامله به طور متوسط 5میلیون تومان حق کمیسیون املاک پرداخت شود ، در 400 هزار معامله 2 هزار میلیارد تومان صرفه جویی شده است و در جیب مالک و مستاجر مانده و به مشاورین املاک پرداخت نشده است و به نفع مردم است . 


اما در این بین باید نگاهی هم به کسب و کاری که این بین صدمه می بینند بیاندازیم . سامانه خودنویس نیز امنیت شغلی مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داده است. ثبت قراردادهای مسکن توسط همه مردم در سامانه خودنویس علاوه بر این‌که بیکاری را افزایش می‌دهد دعواهای حقوقی را بالا می‌برد؛ زیرا یکی از مهم‌ترین موضوعات برای یک قرارداد، تنظیم کننده قرارداد و مشاور املاک است که با آموزش‌های حقوقی که هنگام دریافت جواز کسب دیده می‌تواند مفاد قرارداد را به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار دهد. در ایجاد سامانه خودنویس هیچ‌گونه مشورتی با اعضای صنف مشاوران املاک صورت نگرفته است.


نااُمیدی مطلق جامعه مشاوران املاک اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بسیاری از آن ها به دنبال ابطال مجوز خود رفته اند.

 
وضعیت مشاوران املاک زمانی بدتر می شود که بخش خرید و فروش ملک نیز به سامانه مزبور اضافه شود. در آن صورت، دیگرعملاً راهی برای درآمدزایی مشاوران املاک باقی نمی ماند. 


در واقع دولت به طور رسمی برای حذف مشاوران املاک اقدام کرده و اشتغال جامعه را سرکوب می کند. واسطه، نبض اقتصادی هر بازاری است.


 برای تحقق جهش تولید به مشتری نیاز است و این مشتری ها، از طریق واسطه ها وارد بازار می شوند. از آن جایی که بازار مسکن یک بازار پیشرو در اقتصاد است، اهمیت واسطه دوچندان می شود.


اما در این بین نظر مسئولین دولتی کاملاً متفاوت است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید می کند که این سامانه، تداخلی با معیشت مشاوران ندارد و قرار است آن ها را بیکار کند. 


بلکه بستری برای گسترش فعالیت ها و خدمات آن ها ارائه می کند. در تمام دنیا، مشاوران املاک خدمات حقوقی بالایی به مشتریان خود ارائه می کنند و راه اندازی سامانه خودنویس، این فرصت را برای مشاوران املاک فراهم می کند که همین رویه را در پیش بگیرند.


 وی در ادامه، تاکید کرد که این سامانه، محرکی برای مشاوران خواهد بود تا خدمات صنف خود را ارتقاء ببخشند.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز