پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 21
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
دبیر انجمن لوازم خانگی ایران گفت: سیاست قیمت‌گذاری دستوری، با توجه به اینکه مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولیدکننده می‌رسد، منطقی نیست.
کد خبر: ۷۰۵۹۳

تیتر۲۰- عباس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری، گفت: حجم بازار لوازم خانگی در دنیا حدود 600 میلیارد دلار است و رشد 5 درصدی برای این صنعت در دنیا پیش بینی می‌شود. همچنین در ایران حدود 6.5 میلیارد دلار گردش نقدینگی و گردش بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به گروه کالایی از 5 تا 20 درصد است.

هاشمی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی 8 درصدی پیش بینی شده است و برای صنعت رشد 8.5 درصدی تعیین شده است. سهم صنعت از ارزش افزوده کشور 1.4 درصد است.

وی در ادامه به مشکلات بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد. این در حالی است که تأمین مواد اولیه اصلی ترین قدم در بخش تولید و صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است. همچنین با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری و یا همان اعمال سیاست‌های سرکوب قیمتی، انجمن و یا سایر واحدهای تولیدی به این موضوع بسیار پرداختند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت، سازمان حمایت جلسات مختلفی برگزار کردند و دلایل منطقی ذکر کردند که سیاست قیمت گذاری دستوری سیاست صحیحی نیست با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولید کننده می‌رسد لذا در حال حاضر خبری شنیده می‌شود که ظاهراً قیمت گذاری معطوف به کالاهای اساسی شده و محدودیت در خصوص صنایع برگزار می‌شود.

هاشمی افزود: به طور عام در صنعت و به طور خاص مشکل در صنعت کشور قطع ارتباط سیستماتیک با جهان است و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تأمین و ارزش یکی از مشکلات ما است و ما باید جایگاهمان مشخص شود و تا این اتفاقات رخ ندهد به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.

هاشمی بیان کرد: سایر مسائل و مشکلات صنعت لوازم خانگی داخلی است و ناشی از تکانه‌های بیرونی و بحث ساز و کار بورس و بحث تأمین نقدینگی واحدها است که باید برای رفع آن فکری شود. تأمین مواد اولیه باید به صورت اعتباری از صنایع بالادستی برای صنایع پایین دستی محیا شود و ال سی داخلی اتفاق بیفتد که خارج از هرگونه رانت و مسائل دیگر است.

وی بیان کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی این صنعت در راستای پیوستن به زنجیره جهانی و در راستای اینکه باید پلتفرم پیوستن به زنجیره جهانی را فراهم کند دیدارهای زیادی با طرف‌های خارجی داشته‌ایم و اخیراً یک گروه از کشور چین دعوت شده بودند و با این گروه یک پروپوزال تعریف شد و حلقه‌هایی که صنعت لوازم خانگی دچار مشکل است با آنها در میان گذاشتیم و به توافقی رسیدیم که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

هاشمی اظهار کرد: ما در زمینه تحقیق و توسعه، یعنی ایجاد یک مرکز مشترک تحقیق و توسعه صنعت لوازم خانگی را به با کشور چین ایجاد خواهیم کرد. در خصوص بحث طراحی محصول و نوآوری مشارکتی بین ایران و چین صورت خواهد گرفت. همچنین در خصوص زنجیره تأمین قطعات با چین گفت و گو انجام شده البته اعتقاد ما در این زمینه صرفاً واردات نیست لذا ایران با چین در زمینه تشکیل شبکه تأمین قطعات با استانداردهای لازم را در برنامه داریم که همزمان با ورود تکنولوژی و قطعات فناورانه صورت گیرد و محور آخر نیز در زمینه بازاریابی و فروش است زیرا در محصولات چینی در زمینه‌های مختلف از جمله لوازم خانگی در تمام کشورها موجود است. بنابراین در بخش بازاریابی و فروش را با چینی‌ها مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم شبکه بازاریابی مناسبی را در منطقه با توجه به مزیت حمل و نقلی که در منطقه وجود دارد ایجاد کنیم و در این زمینه با چینی‌ها به توافقات رسیده‌ایم.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه، به موضوعات مطرح شده توسط یکی از رسانه‌ها در خصوص تحریم شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه لوازم‌ خانگی پیش‌رو، ضمن تکذیب تمام موارد مطروحه تصریح کرد: گفته شده است که علت تحریم این شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه، به سبب عدم حضور طرف‌های خارجی، عدم شفافیت در نحوه واگذاری نمایشگاه توسط وزارت صمت، دریافت مبالغ هنگفت برای اختصاص غرفه در سالن 38A و حضور برندهای متفرقه همچون ظروف، کارد و چنگال، ظروف پلاستیکی در کنار تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده است؛ به صراحت بنده اعلام می‌کنم که هیچیک از این موارد صحت ندارد؛ چراکه به ترتیب طبق مقررات برگزاری نمایشگاه‌ها، خضور سه هیات تجاری ضروری است؛ در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی امسال، میزبان 30 هیات تجاری از 30 کشور دنیا هستیم که در این نمایشگاه حضور دارند.  

هاشمی ادامه داد: در موضوع عدم شفافیت در واگذاری توسط وزارت صمت نیز، همانطور که اشاره شد مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها توسط سازمان توسعه تجارت صادر شده و هیچ شبه و عدم شفافیتی در آن وجود ندارد. در موضوع سوم (پرداخت مبالغ هنگفت) باز هم بنابر دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، تعرفه‌ها را خود سازمان مشخص می‌کند و در اینجا هم شبه‌ای وجود ندارد؛ 22 هزار و 690 مترمربع فضای نمایشگاهی در 13 سالن در اختیار بیش از 300 شرکت و واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه است. در نهایت هم موضوع ظروف پلاستیکی و برندهای متفرقه مطرح که ابتدای صحبت‌ها اشاره کردیم چه گروه‌های کالایی (لوازم خانگی بزرگ و کوچک، صوتی و تصویری، سرمایشی و برودتی و...) حضور دارند. براین اساس ادعاهای مطروحه همگی کذب است؛ اینکه برخی شرکت‌ها در این نمایشگاه حضور ندارند، به سبب سیاست‌ها وپروتکل‌های خود شرکت بوده و موضوعات نظیر تحریم‌ها، به هیچ عنوان مطرح نیست و اصلا کلمه "تحریم" درست نیست.

فرشاد براتی معاون برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفت:  صنعت لوازم خانگی با اشتغال‌زایی ٣� � � نفر به‌صورت مستقیم و حدود یک میلیون نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم، دومین صنعت بزرگ و پیشران کشور و همچنین موتور پیشران‌ صنایع بالادستی نظیر پتروشیمی است که عامل موثر برای توانمندسازی اقتصاد بدون نفت، ایجاد ارزش افزوده ١5 درصدی، گردش مالی سالانه حدود 6.5 میلیارد دلاری و سهم ارزش حدوداً هشت درصدی از کل صادرات کشور، دارای حدود 6� � واحد فعال در بخش صنعت و متوسط عمق داخلی‌سازی 65 درصدی، ویژگی‌ها و مشخصات دومین صنعت بزرگ کشور یعنی صنعت لوازم خانگی است که علیرغم شرایط تحریمی که از سال ١٣٩٧ آغاز شد و منجر به اتمسفر شرایط تحریمی و خروج برندهای خارجی شد، نه تنها تولید کمی خود را حفظ کرده که با رشد بالا به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: طی یکساله ١4� ٢، حدود ١٨ میلیون و ٧� �  هزار دستگاه لوازم خانگی که آمار بسیار ارزشمند و بی‌بدیلی است و قابل مقایسه با یک دهه گذشته نیست، توسط تولیدکنندگان متخصص ایرانی در دو طیف محصول سازان و قطعه‌سازان ثبت شده است. این‌ها ویژگی صنعتی است که حدود ٨5 درصد سهم بازار آن، عضو انجمن ملی صنایع لوازم خانگی با قدمت 4٣ ساله ذیل اتاق بازرگانی ایران است.  

این عضو انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه امسال نیز طبق روال ٢٣ ساله گذشته تاکنون که بزرگترین رویداد سالانه لوازم خانگی را در قالب نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعتی‌ و دارای مخاطب مردمی برگزار کرده، امسال نیز بیست و چهارمین دوره این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

براتی به شعار نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی امسال اشاره کرده و گفت: شعارِ محوری بیست و چهارمین نمایشگاه امسال (هامکس 1403) "برای مردم، برای ایران" در نظر گرفته شده تا بازگوکننده و نشان‌دهنده توانمندی صنعت مردمی لوازم خانگی ایران در تولیدات مختلف در گروه‌های کالایی مختلف مذکور باشد./تسنیم

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز