شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
تیتر20 بررسی می کند؛
شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان بزرگترین تولید کننده اوره و آمونیاک خاورمیانه، در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، علاوه بر تامین امنیت غذایی مردم ایران و جهان، حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه‌ای برای آیندگان را نیز سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و در کنار استمرار در تولید، حرکت در مسیر توسعه پایدار را نیز به واسطه انجام پروژه‌ها و اقدامات شاخص محیط زیستی تداوم بخشیده است
کد خبر: ۷۰۷۵۱

تیتر20 - صنعت پتروشیمی از بزرگترین صنایع در کشور است که نقش اساسی آن در اقتصاد کشور غیر قابل انکار است و در عین حال شرکت های پتروشیمی به عنوان دسته ای از واحد های صنعتی تبدیلی که از ماده اولیه نفت و گاز استفاده می کند تاثیرات بسزایی بر محیط زیست اطراف خود دارند، تاثیراتی که در صورت عدم مهار و پیشگیری مناسب خطرات و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.


در واقع امروز صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش زیادی در تولید ناخالص ملی دارد البته در کنار تمام این مزایا اما آسیب هایی هم برای محیط زیست و مولفه های زیستی مانند آب ، خاک و هوا به همراه دارد که اگر به آنها توجه نشود در بلندمدت آسیب هایی به طبیعت وارد می شود که شاید قابل جبران نباشند.حل مسائل زیست محیطی باید یکی از دغدغه‌های مهم برای هر دولتی باشد، حفظ اعتماد عمومی به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در گرو حفظ کیفیت محیط ‌زیست است.


پتروشیمی به عنوان یک صنعت بزرگ و مادر سهم عمده ای در تولید کشور دارد، صنعت پتروشیمی ارزش افزوده محصولات را در کشور افزایش می دهد و موجب فاصله گرفتن از خام فروشی نفت می شود، اما طبیعتا در کنار فعالیت های مثبتی که در این حوزه انجام می شود یک سری موارد و فاکتورهای محیط زیستی است که در بسیاری از پتروشیمی ها به اشکال مختلف وجود دارد.


ایجاد پساب‌های نفتی و شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، دفع زباله و مواردی از این دست، چالش‌ بزرگ زیست محیطی است که معمولا در کنار واحد های نفتی و پتروشیمی پدید می آیند و در صورتی که مورد بررسی های دقیق قرار نگیرند می توانند چالش آفرین باشند. نکته جالب اینجا است که ظهور صنایع و محصولات پتروشیمی تاثیر شگرفی بر بهبود بهداشت محیطی و جلوگیری از آلودگی‌های عمومی داشته و کمک بزرگی به بهبود وضعیت محیط زیست داشته است.


 که پتروشیمی پردیس به عنوان یکی از صنایع برتر و سبز، با اقدامات خود توانسته یکی از پیشتازان حفاظت از محیط زیست در کشور باشد.


شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان بزرگترین تولید کننده اوره و آمونیاك خاورمیانه، در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، علاوه بر تامین امنیت غذایی مردم ایران و جهان، حفاظت از محیط زیست به عنوان سرمایه ای برای آیندگان را نیز سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است و در کنار استمرار در تولید، حرکت در مسیر توسعه پایدار را نیز به واسطه انجام پروژه ها و اقدامات شاخص محیط زیستی تداوم بخشیده است ،شرکت پتروشیمی پردیس از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از صنایع سبز ایران شناخته می شود.


پروژه پتروشیمی همت این مجموعه با هدف کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه ای طراحی شده و اوره کندرها دوستدار محیط زیست به عنوان جدیدترین محصول فناورانه پتروشیمی پردیس معرفی شده است.


اوره کندرها جدیدترین محصول فناورانه پتروشیمی پردیس است. در فرآیند تولید اوره جدید پتروشیمی پردیس از نانو ذرات ابداعی استفاده شده که در ساختار آنها هیچ ماده شیمیایی و حتی حلال شیمیایی وجود ندارد و با جلوگیـری از انتشار فرمالدئید به اتمسفر، از آسیب بـه محیط زیست جلوگیری می کند. پروژه پتروشیمی همت نیز یکی از طرح های ملی شرکت پتروشیمی پردیس برای کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه ای در منطقه عسلویه است که در این همایش معرفی می شود. این پروژه سالانه از سوختن و انتشار بیش از 800 هزار تن دی اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در عسلویه و مصرف سالانه 670 میلیون مترمکعب گاز متان جلوگیری می کند.


پروژه پتروشیمی همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی پردیس، با سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی ۳۰۰ میلیون یورویی، یک اقدام مهم زیست محیطی در جمع آوری فلرینگ و کاهش آلایندگی های عسلویه است.


محمدرضا میرلواسانی مدیرعامل پتروشیمی پردیس چندی پیش  بیان کرد؛ پروژه زیست محیطی پتروشیمی همت از دو جنبه انسانی و اقتصادی برای کشور اهمیت فراوان دارد و هر روز تعویق این پروژه هم آسیب اقتصادی و هم آسیب جانی برای ساکنین و کارکنان منطقه به همراه دارد.


برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح صنعت سبز پتروشیمی حدود ۳۰۰ میلیون یورو است که می تواند با افزایش یک میلیون تنی به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع¬آوری گازهای دی اکسید کربن مازاد منطقه و تبدیل آن به فروارده با ارزش اوره به اشتغال حدود یک هزار نفر  در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری کمک کند.


این پروژه با جذب حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از مجتمع‌های پتروشیمی به عنوان خوراک می تواند سه هزارو ۲۵۰ تن اوره گرانول در روز معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال تولید  کند .


گفتنی است کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله دی اکسید کربن در منطقه عسلویه به میزان ۸۳۰ هزار تن در سال، افزایش همکاری با نهادهای بین‌المللی در حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سبز پتروشیمی در کشور از مهمترین ویژگی¬های زیست محیطی این پروژه است.

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز