سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
برخی با توجه به افزایش انتقاد‌ها نسبت به فقدان زیرساخت‌های مناسب معتقد هستند که با روی کارآمدن دولت جدید، توجه و حرکت به سمت خودرو‌های برقی نیز متوقف خواهد شد. دراین میان به نظر می‌رسد که دولت چهاردهم باید ضرورت توسعه این نوع خودرو‌ها درک کرده و به زیان ساده‌تر پزشکیان  خودر‌وهای برقی را نباید فراموش کند.
کد خبر: ۷۰۷۵۶

تیتر20 -  با روی کارآمدن وزیرصمت دوم دولت سیزدهم رویکرد وزارت صمت به تولید و واردات با چرخش عجیبی همراه شد.

علی آبادی با توجه به خواستگاه مپنایی اش ، اهتمام ویژه ای برای برقی سازی خودروها به کار بست. به نحوی که در مدت کوتاهی پس از تصدی کرسی وزارت ، بیشتر خودروسازان حداقل یک خودروی برقی را به سبد محصولات خود اضافه کردند.


به بیان دیگر بر خلاف وزیراول صمت دولت سیزدهم ، تمام هم و غم آنان معطوف به خودروهای بنزینی ، واردات و افزایش تولید نبود. البته برنامه های وزیرقبلی صمت به کنار گذاشته نشد. بلکه خودروهای برقی دراولویت قرار گرفته اند و این برنامه به صورت جدی در برنامه های واردکنندگان و واردکنندگان قرارگرفت.


دراین شرایط، ایران درقیاس با بسیاری از کشورها ، خیلی دیر سراغ خودروهای پاک رفته است. ولی در هر صورت و هرچند دیر و بافاصله این قدم برداشته شده است.


متاسفانه باید گفت که حرکت به سمت خودروهایی با سوخت غیر فسیلی غیر یکی دو مورد در بخش خصوصی ، چندان مبتنی بر درک نیازها ، آینده نگری و برنامه ریزی نبوده است. در صورتیکه ناترازی مصرف بنزین ،افزایش شدید آلودگی هوا ، تخریب غیربازگشت  محیط زیست و از بین رفتن منابع ملی راه دیگری باقی نگذاشته است.


براساس آمار مصرف میانگین روزانه بنزین به بیش از 120 میلیون لیتررسیده است. درحالی که روزانه میانگین 110 میلیون لیتر در کشور تولید می شود. این آمار نشان می دهد که ایران با ناترازی 10 میلیون لیتری بنزین روبرواست.


به بیان دیگرعلاوه برمصرف تمام تولید،روزانه باید 10 میلیون لیترنیز بنزین وارد شود.


اگر قیمت بنزین فوب خلیج فارس را 50 سنت درنظربگیریم ، با توجه به قیمت بنزین 3 هزار تومانی روزانه 127 میلیون 27 هزار تومان فقط صرف یارانه بنزین می شود.

رقمی وحشتناک و سرسام آور که صرفا به دلیل اخذ برخی تصمیمات غیر اقتصادی ، در کشور دود می شود و بدون حاصل و هیچ ارزش افزوده ای به هوا می رود.


این فقره تنها یک مورد از هزینه هایی است که سیاست به اقتصاد و صنعت و در اصل به مردم و منافع ملی تحمیل می کند.


دراین فضا آیا واقعا چاره ای جز حرکت به سمت خودروهای برقی یا هیبرید وجود دارد؟


به نظر می رسد همین نوع ضرورت ها باعث شده است که دولت سیزدهم و با روی کارآمدن علی آبادی فرمان صنعت خودروسازی را به سمت دیگری بچرخاند و توسعه و گسترش استفاده از خودروهای برقی را در دستور کار قرار بدهد.


اما از یک سو شرایط نامساعد اقتصادی و از سوی دیگر پابرجا بودن تحریم ها مانع از دستیابی خودروسازان به تکنولوژی روز دنیا و ارتباط مستقیم با سایر کشورها و برندهای مطرح تولید کننده خودرو شده است.


درهمین حال ، نگاه های غیراقتصادی نیز مانع از افزایش سرعت خودروسازان در امر توسعه و تغییر مسیر تولید شده است.


دراین شرایط علی آبادی با توجه به سابقه همکاری با خودروسازان و شناخت از خودروهای برقی ، وارد گود شد. 


اما این حضور با ممانعت ها و مخالفت های زیادی همراه شده است. در این مورد البته نمی توان انتقادها و گفته های منتقدان را نادیده گرفت و از سرعناد دانست.


چرا که در حال حاضر به دلیل فرسودگی و عدم استفاده بهینه از نیروگاه ها، کشور به خصوص درتابستان با مشکل کمبود برقی روبرواست.


در همین حال تولید برق با توجه به نوع سوخت مصرفی نیروگاه ها،خود به یک معضل تبدیل شده است. این نیروگاه ها نیز مسبب آلودگی هوا هستند.


ولی در این میان برخی مسائل را نباید از نظر دور داشت؛ اول اینکه توسعه استفاده از خودروهای پاک اعم از برقی و هیبریدی دیگر یک انتخاب به شمار نمی آید.

دوم؛برای جلوگیری از اتلاف منابع ملی و تشدید تخریب محیط زیست و حفظ سلامت شهروندان چاره ای جز خودروهای پاک نیست؛ سوم ،هرچند طی یک سال گذشته همچنان مصرف کنندگان و عرضه کنندگان برای استفاده از خودروهای برقی با مشکلات و چالش های فراوانی روبروهستند با این حال نباید فراموش کرد که در این سال های سرمایه گذاری های زیادی روی خودروهای برقی انجام شده است.

خودروسازان بخش خصوصی و شبه دولتی علاوه برصرف سرمایه های زیاد ، زمان زیادی را نیز به ساخت این خودروهای اختصاص داده اند؛ چهارم اینکه در مدت اخیر با توجه به اقدامات صورت گرفته ، رفته رفته مردم نیز بیشتر با این نوع خودروها آشنا شده و جامعه در حال پذیرش آنها است. پنجم اینکه اگر این روند در ایران کند و یا به فراموشی سپرده شود ، بیش از گذشته با دیگر کشورها و تولیدکننده فاصله پیدا خواهیم کرد.


 چرا که در حال حاضر دنیا و به صورت تدریجی در حال عبور از خودروهای بنزینی است. یعنی اگر این بخش از صنعت را بی توجه رها کنیم ، برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز هم در آینده به مشکلات شدیدی برخوردخواهیم کرد.


شاید از منظر برخی ، تاکید بر استفاده از خودروهای برقی سلیقه ای بوده و چندان مبنای برنامه ریزی شده ندارد.


اما باید در نظر داشت که این مساله ربطی به این دولت یا آن دولت ندارد. مساله ای است که تمام زندگی مردم در امروز و آینده را تحت تاثیر قرار داده و می دهد. 


در این فضا برخی آینده خودروهای برقی را مبهم می دانند.اما دولت پزشکیان باید تمام مسیر طی شده را مرور کرده و تمام جوانب امر را بسنجد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز