تیتر20 – بانک سینا از بانک هایی است که فرایندهای هوشمند سازی خدمات و محصولات را با تمام پیچیدگی های محیط کسب و کار در ایران پیش می برد. هوشمند سازی و ایجاد محصول برای آن، نیازمند تحولاتی است که باید به صورت زنجیره ای در کنار یکدیگر قرار گیرند تا یک اکوسیستم پایدار ایجاد شود.
یک دهه پیش، دیجیتال سازی در بانک داری نیاز روز بود. خدماتی چون، راه اندازی شبکه ارتباط ماهواره ای برای بانک ها و استقرار کُربنکینگ (سامانه بانک داری متمرکز) به منظور متصل کردن شعب بانک ها به شعبه مرکزی، نیاز آن زمان بود. امروز اما هوشمند سازی عصر تازه ای را در بانک داری پیش روی ما می گذارد. تاکید سهامداران عمده بانک سینا بر هوشمندسازی و افزایش سهم از بازار، موجب شده است که این بانک، چشم اندازهای آتی خود را مبتنی بر پیوند محصولات هوشمند با بانک داری پلتفرمی قرار دهد.
پلتفرمی فراتر از سوپر اپلیکیشن
بانک داری پلتفرمی، بستری است برای پاسخ به نیازهای مختلف، در یک مکان. در این راستا، خدمات غیربانکی بر بستر خدمات بانکی قرار می گیرند تا مشتریان برای دریافت خدمات دیجیتال غیربانکی، نیازی به استفاده از چندین پلتفرم نداشته باشند. از این نظر، بانک داری پلتفرمی، چیزی فراتر از «سوپر اپلیکیشن» است.
به صورت عمومی، سوپر اپلکیشن، خدمات سایر شرکت ها را در خود جمع می کنند اما بانک پلتفرمی علاوه بر اینکه یک بانک متصل به پلتفرم های دیگر است، می تواند به یک سوپر مارکت مالی و یک یا چند بازار تبدیل شود؛ جایی که می توان از آن مشاوره مالی مبتنی بر بانک داری ویدئویی گرفت و همزمان از تسهیلات اعتباری برای خریدهای روزمره استفاده کرد.
بر همین اساس، بانک سینا خدمات بانک داری خود را در دل راهبرد «سرزمین هوشمند سینا» قرار داد و سیبانک و سیمارت را به عنوان اولین و دومین محصولات این سرزمین، در دل آن قرار داد. این سرزمین خود امتدادی از راهبرد کسب و کار بانک سینا محسوب می شود. اما چگونه سرزمین هوشمند، بخش کسب و کار را متحول می کند؟
سینا برای متصل کردن کسب و کارها به یک بازار بزرگ، سیبانک و سیمارت را به یکدیگر متصل کرده است؛ البته هر کدام از آنها هویت جداگانه ای دارند. سیمارت بازاری است که کسب و کارها از طریق آن به مشتریان بانک سینا متصل می شوند. مشتریان هم به سیبانک متصل شده اند تا از خدمات بانک داری پلتفرمی استقاده کنند.
بر همین اساس، کسب و کارها از یک اکوسیستم هوشمند مبتنی بر کسب و کار کمک می گیرند تا بتوانند کالاهای خود را به مشتریان متصل کنند. لوازم خانگی و اداری، ابزار و خدمات ساختمانی، طلا و زیورآلات، عطر و رایحه و... بر روی سیبانک قرار می گیرند تا مشتریان بانک سینا با استفاده از تسهیلات اعتباری خرید خود را انجام دهند.
شکل راهبرد کسب و کار
بانک سینا، به دنبال ایجاد تحولات پایدار اکوسیستمی است، تا خود را در مرکز کسب و کارها قرار دهد. محصولات هوشمندی که به این اکوسیستم متصل می شوند، نیاز به تحولات در بخش فناوری اطلاعات بانک را لازم می سازند. بر همین اساس، با حکم علی ابدالی، مدیرعامل بانک سینا، علیرضا سانیانی به عنوان فناوری اطلاعات این بانک منصوب شد.
سانیانی سابقه ای 25 ساله در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. از آنجا که او دکترای مدیریت توسعه کسب و کار دارد، می تواند حوزه فناوری اطلاعات را با نگاه به الگوی کسب و کار بانک سینا توسعه دهد. با توجه به اینکه هوشمندسازی محصولات جدید باید با نگاه به کسب و کار باشد، می توان انتظار داشت که سینا بتواند تحولات بیشتری ایجاد کند. بر همین مبنا، حوزه فناوری اطلاعات با اهداف سهامداران و مدیرعامل بانک در زمینه راهبرد کسب و کار، هماهنگ تر می شود.
در این بین، تغییرات بنیادین در بانک داری همیشه چالش زا هستند. برای نمونه، هماهنگ سازی کارکنان بانک ها با روش های نوین، زمان بر است. به همین دلیل بانک ها، نیازمند تحول در نگرش منابع انسانی به ماهیت کسب و کارهای جدید و ترکیب آن با بانک داری پلتفرمی هستند. اما می توان این تغییرات را با راه اندازی محصولات نوین، تسریع کرد.