جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
طرح احداث اتصال ریلی جدید ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا چندی پیش جزو چهار طرح اولویت دار کشور در شورای امنیت ملی تصویب شده است. حالا به عنوان یکی از پروژه‌های مهم تجارت بین شرق و غرب آسیا مطرح شده که می‌تواند منافع اقتصادی و سیاسی زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۷۱۵۶۳

تیتر20 - طرح اتصال ریلی ایران – ترکیه، که جزو برنامه های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه قرار دارد مطالعات آن توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با نظارت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام و به اتمام رسیده است.


 این طرح از آنجایی اهمیت دارد که ترکیه در حال پیوستن به پیمان بریکس است. به همین دلیل بخش زیادی از کالاهای این کشور به جای اینکه واردات بازار اروپا شود به کشورهای شرق آسیا سرازیر خواهد شد. چراکه اتحادیه اروپا در قبال این اقدام ترکیه موضع‌گیری کرده است.

 
پروژه حمل‌ونقل ریلی از آن جهت برای منطقه شمال غرب ایران اهمیت دارد که هم اکنون ترکیه به دنبال اتصال به آسیانه میانه است. بنابراین توسعه حمل‌ونقل ریلی از مسیر چشمه ثریا تا ترکیه می تواند کریدور ریلی جدیدی را از چین تا اروپا امتداد دهد.


 از این رو با راه اندازی پروژه ریلی چشمه ثریا به ترکیه حداقل سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر 1652 هزار نفر و سهم بار قابل جذب برابر 6790 هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. اما با توسعه ترانزیت کالا از شرق آسیا تا غرب اروپا می‌تواند میزان کالای ترانزیتی از این مسیر را رونق ببخشد.


همچنین در شرایطی که روسیه امکان صادرات کالا به اروپا ندارد به دنبال افزایش تجارت با ترکیه، منطقه خاورمیانه، کشورهای شمال آفریقا و... است. بنابراین توسعه حمل‌ونقل ریلی از ماکو به ترکیه کمک می کند تا زمینه انتقال کالاهای روسیه به سایر کشورهای خاورمیانه و حتی شمال آفریقا فراهم شود.


 از طرف دیگر در تجارت کنونی هزینه‌های حمل‌ونقل اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده‌است. در نتیجه با راه‌اندازی این کریدور ریلی هزینه‌های حمل به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.


در سالهای گذشته یکی از محدودیت‌های جابه‌جایی بار بین ایران و ترکیه همواره مسائل گمرکی و حمل زمینی بوده‌است. بنابراین با توسعه حمل‌ونقل ریلی از چشمه ثریا تا ترکیه میزان توقف کالا در گمرکات کشور کاهش پیدا می‌کند و تجارت به صورت روتین انجام خواهد شد.

 
 از طرف دیگر اجرای این پروژه کمک می‌کند تا شرکت‌های تجاری و خدماتی جدیدی در منطقه شکل بگیرد. بنابراین چشمه ثریا عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.


 به عبارت دیگر وقتی سرمایه‌گذاران دریابند که زیرساخت‌های حمل‌ونقل در منطقه آزاد ماکو برای صادرات کالا وجود دارد قطعا در برنامه‌ریزی خود این نکته را در اولویت قرار خواهند داد که حضور آنها در این منطقه می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای آنها به همراه داشته باشد.


 رویکرد ترکیه به شرق تنها در توسعه تجارت نقش نخواهد داشت، بلکه در زمینه گردشگری نیز موثر واقع می‌شود. به ویژه اینکه منطقه آزاد ماکو در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در صنعت گردشگری داشته است.


  این سیاست در راستای جذب بخشی از گردشگران ایرانی اتفاق افتاده که در سال‌های اخیر عازم ترکیه شده‌اند‌. به طور قطع جابه‌جایی گردشگران از طریق قطار شرایطی را فراهم می کند تا آنها بخشی از برنامه‌ریزی تعطیلات خود را در ماکو بگذرانند.

ارسال نظرات
موضوعات روز